Lindon

Trådstartare
Min häst började gå lite konstit i söndas och igår efter en lite promenad ringde jag vet; han haltade ganska kraftigt och hade lite feber. Hon konstaterade fång och så nu står han inne i stallet på tjock spån/halm bädd. Han ska även äta en medicin kur i minst 10 dagar. Enligt henne ska Tizi stå helt på vila i minst 2 veckor och sen börja röra på sig och så småningom ridas efter 1 mån. Hur låter det? Nu får han hö och halm. Men hur ska jag göra för att vänja honom med gräset sen?hur länge ska han vara i hagen första gången och när kan jag börja?hur skall jag göra med havren? han brukar bara få superlite eftersom han har en viss förmåga till att bli för energisk..och eftersom hittills har han & hästpolarna haft ganska mycket semester! ska jag slopa det helt och hållet?

En annan fråga; vad ska man vara försiktig med när det gäller foder åt fånghäst?jag vet att snabba foderbyten är en grej, men hur är det med mycket kolhydrater??ska tillägga att han gillar bananer väldigt mycket; kan det vara en orsak till fång??

Sv: fång..

Fång är en typ av proteinförgiftning, så allt som innehåller mycket protein för hält undvikas. Kan inte svara på alla dina frågor, men har man en hästs om lätt får fång, har själv en, så ska dom gärna gå på magert bete, lite gräs med andra ord. Det är inte speciellt bra att släppa ut dom på en stor äng med mycket gräs om dom har lätt att få fång, det resulterar ofta i att dom får fång igen. Så, magert bete, peroteinfattigt foder, och gärna hö uppblandat med halm, eftersom halm inte inehåller speciellt mycket näring så är det bra för fånghästar. Höet är då tillför att dom iaf ska få i sig näring, medan halmen är mer magutfyllnad så att dom inte blir lika hungriga. Men min veterinär sa bestämmt när min ponny hade fång att "Inga stora gröna ängar, och väldigt näringsfattigt foder!"

Sv: fång..

Fång har mycket lite med protein att göra.
Tillsvidare bör du lyssna på din vet och inte ta hänsyn till ovanstående svar.
Skippa havren om du själv anser att hästen inte absolut behöver det.
Undvik sockerrika och stärkelse produkter i form av olika färdiga foder.
Bra hö och halm borde täcka hästens behov nu när den vilar.
Var uppmärksam på hästens mage och se till att den har tillgång till mat dygnet runt särskilt nu när han får NSAID (medicin).
Att hästen gillar bananer är nog inget problem om du nu inte har gett den för många dvs…
Om du ska igång och rida den om en månad beror om hästen överlever eller om den har ont när ni slutar med smärtlindringen, ta fång på allvar den kan vara dödlig.
Det finns gott om inlägg här på forumet, sök och läs!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 865
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama