Lindon
Trådstartare
Min häst började gå lite konstit i söndas och igår efter en lite promenad ringde jag vet; han haltade ganska kraftigt och hade lite feber. Hon konstaterade fång och så nu står han inne i stallet på tjock spån/halm bädd. Han ska även äta en medicin kur i minst 10 dagar. Enligt henne ska Tizi stå helt på vila i minst 2 veckor och sen börja röra på sig och så småningom ridas efter 1 mån. Hur låter det? Nu får han hö och halm. Men hur ska jag göra för att vänja honom med gräset sen?hur länge ska han vara i hagen första gången och när kan jag börja?hur skall jag göra med havren? han brukar bara få superlite eftersom han har en viss förmåga till att bli för energisk..och eftersom hittills har han & hästpolarna haft ganska mycket semester! ska jag slopa det helt och hållet?
En annan fråga; vad ska man vara försiktig med när det gäller foder åt fånghäst?jag vet att snabba foderbyten är en grej, men hur är det med mycket kolhydrater??ska tillägga att han gillar bananer väldigt mycket; kan det vara en orsak till fång??
En annan fråga; vad ska man vara försiktig med när det gäller foder åt fånghäst?jag vet att snabba foderbyten är en grej, men hur är det med mycket kolhydrater??ska tillägga att han gillar bananer väldigt mycket; kan det vara en orsak till fång??