R

reykurboy

Min pålle fick fång nu i våras ganska så rejält.. Har dock gått ganska bra ändå nu under sommaren!(Hage med knappt nått gräs) Dessutom har han fått ett ganska så näringsfattigt hö, nu är dessvärre det höet slut... :crazy:
Har varit tvungen att skaffa annat hö och vips var hovarna varma igen...
Så nu undrar jag hur länge efter att hästar haft rejäl fång sitter denna överkänslighet i??
Och hur lång konvalecent är det på en fånghäst??

Förstår att det inte är lätt att säga exakt, men jag tar tacksamt emot all information och råd!! :)

Sv: Fång..

Från det att vår ponny fick hovbensrotationen konstaterad till att han fick okej att börja skrittas tog ca 5 månader. Sedan var det långsam igångsättning, idag tävlar han igen.

Dock är jag jättnoga med att han inte får gå i hage med "för mycket mat" eller hastiga foderbyten.

Jag skulle ta ut vet om hästen hade varma hovar igen!

Han har inte haft hovbensrotation, är röntgad. Dock var det så kraftigt så vetrinären tyckte det var konstigt att han inte fått det.... :crazy:

ponnyn i vårat stall fick stå i ca 6mån, han hade KRAFTIG fång, dock aldrig rönkad... han är jätte känslig för foderbyten och nu ett 1,5 efter att han blev helt frisk så kan han äta samma hö som de övriga hästarna, vore jag du skulle jag ställa hästen på halm och LITE hö tills värmen gått över och fortsätta så ett litet tag och sedan succesivt öka på höet...

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 910
Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: katja
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 050
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar