K

knasenknas

hur farligt är det egentligen, vad får dom det av och varför? någon som kna ta sig lite tid å berätta om fång..?

Sv: Fång??

Fång är en allvarlig och mycket smärtsam sjukdom. Det finns olika teorier om orsaken. Vissa raser och hästar har större benägenhet än andra att få fång och de är då känsliga för för mycket mat (protein brukade man säga förr, nu finns teorier att det inte är proteinet utan glukos i det färska fodret som hästarna reagerar på).

Vad som händer är lite förenklat att det blir en inflammation som gör att hovens vägg lossnar från kötthoven (som om du skulle tappa en nagel ungefär) men eftersom hästen lägger så mycket vikt på sina ben så sjunker benet ned i hoven och hovbenet kan tom gå igenom sulan när inte bärranden på hoven tar upp tyngden. Detta är otroligt smärtsamt för hästen och den svettas och försöker avlasta sina ben så gott den kan.

Om man får stopp på fången i ett tidigt stadium innan detta har hänt och sätter in medicin brukar inflammationen gå tillbaka och hästen blir bra. Man får passa hästen så att den inte får fler fånganfall, t ex genom att vara försiktig med bete och näringsrikt nytt gräs.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama