E

erikab67

Vet inte om detta hamnar rätt...men på midsommarafton fick min dotters 15-åriga shetlandsponny fång och var riktigt illa däran. Har gått på magert bete hela tiden samt rids regelbundet och ändå blir hon sjuk. Hon har fått medicin av veterinär, hovslagaren har också varit på besök och verkat ner tån på hovarna så nu är det bara att vänta på bättring...Hur ser prognosen ut? Har ponnyn en gång fått fång blir hon lättare sjuk igen? Mycket tacksam för alla råd!

Hej!
Jag har erfarenhet av en häst med fång. Han fick en ganska lindrig "känning" som 6-åring och denna kom i oktober (så det gäller att minnas att det inte alltid sker bara i början av sommaren...). Nu är han 16 år och går alltid på magert bete på sommaren (första åren fick han knappt bete alls, numera är det enbart gräs under sommaren, men i BEGRÄNSAD mängd - inget dygnetruntbete på en gödslad vall precis). Hästar som haft fång har lättare att få det igen, MEN har ändå samma behov av foder i rätt mängd som alla andra häster. Svårigheten på bete är ju just att veta när hästen fått "rätt mängd" - det blir ju gärna för mycket. Vår veterinär sa att han ALDRIG ska vara fet (vilket vi hållit stenhårt på) - feta hästar verkar lättare få fång. Vi analyserar allt foder vintertid och räknar foderstat så att vi vet att han inte får för mycket mat. Det ABSOLUT viktigaste är att vara NOGGRANN vid foderövergångar - alltså vänja hästen sakta vid foderbyten. Det gäller både mellan hö-bete, nytt höparti eller kraftfoderbyten.

Om er häst fått ett kraftigare anfall så kan det hända att hovbenet roterat och då kan specialskoning behövas under en period. Men sånt kan ni kolla på klinik.

Lycka till med ponnyn och var bara väldigt noggranna med mat och hull så ska nog allt gå bra!

Röntga henne så ni kan se hur och hur mycket hovbenet roterat eller sänkts. Förhoppningsvis är det bara en liten förändring och hon kommer bli helt bra.

Har själv haft fångponny (som fick avlivas i går) han levde fyra år efter fångangreppet. Ett tips är att låta henne stå med benen (frambenen framförallt) i kallt vatten i en hink eller liknande. Det kyler och även om ponnyn är ovillig att stå med hovarna i vattnet så är det jätteskönt för dem.

Om hon får fång lättare igen är svårt att säga men tyvärr är det nog så. Min ponny fick gå i en skogshage med lite gräs i. Det fungerade bra. Det man får tänka på är vad man ger dem för kraftfoder. Hoppas det fixar sig! :)

En så jämn foderstat som möjligt under året på en fånghäst. Låt hästen få läka ut ordentligt innan den börjar ridas igen. En rejäl vila nu. Magert bete. Inga gödslade klövervallar. Tyvärr får du nog alltid vara rädd för att den kan få det igen. Lycka till.

Tack för alla råd. Ponnyn är bättre och stapplar inte lika mycket längre. Hon börjar tycka att det är trist att stå själv på sandpaddocken så när hon ätit färdigt sin medicinkur så får hon gå i en av vinterhagarna med en kompis.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 760
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 426
Senast: exotic
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Aifos
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 424
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd