panzy

Trådstartare
lillponnyn hemma visade (enligt mig) tydliga tecken på fång idag. Hon har aldrig haft detta tidigare (vad vi vet, men är relativt säkra). Hon har de senaste 3 åren gått på sommar"bete" i samma hage och har då inte reagerat på detta bete... Idag när vi tog in henne för ridning var våran tidigare väldigt pigga häst ovillig till allt. Hon gick stelt, verkade inte vilja gå alls. När jag kratsade ena framhoven höll hela hästen på att falla ihop (jätteläskigt).

Nu har vi ställt henne i minihage i den andra hagens öppning där det är helt upptrampat och hon har fått smärtstillande som vi hade kvar efter en annan fånghäst. Men vet ej vad vi ska göra mer???
Kan det vara fång? el. är det nått annat ni kommer och tänka på när jag beskriver?
Hon har sedan 2dagar fått ca 2msk uppblött betfor för att äta upp mineralerna, kan det vara det??? kan hästar vara allergiska mot betfor???

Fång kan yttra sig som stelhet...Är hovarna varma och har hästen puls?

Jag tycker att ni ska kontakta veterinär eller hovslagare ganska så omgående.

hovarna är inte varma och det är ingen ökad puls.

här är det hopplöst att få tag på vet. på helgdagar...

Men du har ju iaf gett hästen smärtstillande och tagit bort den från gräset...Försök att få tag på vet i morgon, då är det ju vardag igen.

Ett tecken på att hästen har ont är ju att den reagerade när du kratsade hoven...

lillponnyn hemma visade (enligt mig) tydliga tecken på fång idag. Hon har aldrig haft detta tidigare (vad vi vet, men är relativt säkra). Hon har de senaste 3 åren gått på sommar"bete" i samma hage och har då inte reagerat på detta bete... Idag när vi tog in henne för ridning var våran tidigare väldigt pigga häst ovillig till allt. Hon gick stelt, verkade inte vilja gå alls. När jag kratsade ena framhoven höll hela hästen på att falla ihop (jätteläskigt).

Nu har vi ställt henne i minihage i den andra hagens öppning där det är helt upptrampat och hon har fått smärtstillande som vi hade kvar efter en annan fånghäst. Men vet ej vad vi ska göra mer???
Kan det vara fång? el. är det nått annat ni kommer och tänka på när jag beskriver?
Hon har sedan 2dagar fått ca 2msk uppblött betfor för att äta upp mineralerna, kan det vara det??? kan hästar vara allergiska mot betfor???
Kontakta veterinär NU!!!!!
OM hästen har fång måste hon få hjälp så fort som möjligt. OM det nu inte är fång så kan ni vara glada för just det!

Torde inte vara uppskattat av den vet som skall undersöka att du redan gett smärtstillande kan göra det svårt att ställa rätt diagnos, ev överbliven medicin från andra djur skall inte användas på eget bevåg.
PL

jo, ont har hon, så något är det ju iaf. skulle tro att det är fång... vet du om de kan få fång-reaktion om de inte tål något, t ex betfor?

får försöka få tag på vet. imorgon. hoppas han inte är ledig bara...

eftersom det inte är så lätt att få tag på vet. på helgdagar så tyckte vi det var lämpligt...

Fång är ju en ganska lömsk sjukdom, och det råder ju delade meningar om vad den kommer av...Det är ju inte pga att dom inte tål något som hästarna får fång dock.

Jag tycker att det är bäst att du ringer din vet!!

låt en veterinär titta på din ponny? din ponny kankse kom ut på betet för tidigt iannan den av van vid gräs?. jag tycker att det låter som fång men jag skulle ta dit en veterinär för att kolla!

Vid fång är det JÄTTEVIKTIGT att ta ut veterinär (eller duktig hovslagare!) MED EN GÅNG. Detta för att hästen skall ha så stor chans som möjligt att bli frisk igen och för att undvika hovbensrotation. I väntan på vet/hovslagare skall hästen stå stilla på mjukt underlag och enbart äta hö.

vet var ute i lördags, eftersom jag tyckte hon var sämre... hon får nu smärtstillande och har redan blivit bättre....

det var ingen alvarlig fång... tyckte det var märkligt då hon har gått på det betet sen påsk... tyckte det borde kommit tidigare då...

Då det blir för mycket så blir det för mycket.
Precis nu kom droppen som fick bägaren att rinna över.

Ska man vara riktigt nogrann så är röntgen av hovarna att rekommendera. Först då ser man om hovbenet är roterat (vilket kräver ännu mer behandling).

vad gör man om hovbenet har roterat då???
och hur bra kan de bli??? hur bra blir det om hovbenet har roterat och man inte gör något?

att röntga är dock inte aktuellt då hon endast går som sällskapshäst och inte är försäkrad...

Konstaterar vet en rotation så brukar det bli specialskoning och ev gips...Då kan rotationen gå tillbaka, beroende på hur många grader den var på från början.

Är inte en sällskapshäst värd att försäkra :confused:

Att ha en häst veterinärvårdsförsäkrad kostar inte många kronor!

Jag är på jakt efter en shettis att ha som sällskap till mitt halvblod. Det skulle inte falla mig in att ha den oförsäkrad! Även om det "bara" är ett sällskap så är man ju skyldig att ge hästen vård dem behöver när den blir sjuk.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 276
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023