@a1agnlju
Nä självklart sätter jag inte in det själv.
Men har inte kontaktat vet denna gången då han hade så lite problem utav det.
Min tanke var att ringa på måndag och självklart tidigare om läget försämras.
Men ingen tvekan om att det är fång som är problemet tyvärr.
Men kanske ska ringa ändå men känns ju inte aktuellt att sätta in butta när han redan blivit bättre utan.
@Forest Autumn @bettysmatte
Hur hade ni gjort?
Vissa har kvar mediciner från tidigare behandlingar. Det var därför jag skrev som jag skrev. Du anar inte hur mycket vissa "självmedicinerar" :s Ta det jätte försiktigt med hästen och be vet. kolla på det så fort som möjligt så kan ni säkert häva fången fort utan att det blir några värre katastrofer. Jag håller tummarna att det inte förvärras!

@a1agnlju
Jo det vet jag, har själv ett 30tal påsar hemma som nu dock gått ut tror jag, så dags att lämna in till Apoteket, ger dock aldrig utan vet ordination. Men ver att många leker vet själva, många verkar ju tycka att jag gör det nu med.

Tänkte bara uppdatera lite.
Nästan helt pulsfri nu.
Min vet tyckte att jag hade gjort helt rätt med honom.
Hovslagaren var här i måndags och det syntes endast minimalt så han tyckte det var svårt att säga om det berodde på fång eller något annat.
Tid för röntgen är bokad v.26
Ska försöka fixa i ordning sandhage tills dess så han jan få gå ut i den istället för att hoppa och studsa inne i boxen.
Så skönt att få bekräftat utav vet att jag gjort helt rätt med honom, en fördel med fångvana.

Ta det lugnt med förändringar nu bara! Om han börjar bättra på sig så bli inte för ivrig. Jag förstår att du gärna vill ta ut honom, men jag hade väntat tills efter röntgen och låtit honom stå inne på mjuk spånbädd så länge. Det var ju bara några dagar sedan som han blev sjuk och du säger "nästan helt pulsfri".

Det finns fall då jag skulle ringa veterinär pronto och det är bla fång..spelar ingen roll vilken tid eller dag i veckan det är. Det som mycket annat är otroligt tidsavgörande när rehab startar för hur framtiden för hästen ser ut.
Sen kan andra konsulteras som tex hovslagare men absolut en veterinär så snart som möjligt som får komma ut och bedöma läget.
Även om jag skulle vara insatt i fång är det för mig något som man inte ska ta för lätt på utan det är ett allvarligt tillstånd och jag hade velat ha expertis på plats direkt så att hästen sätts på rätt behandling från början, inga tveksamheter.

@bettysmatte var faktiskt vet som tyckte det är bättre att han står ute om det gör honom lugnare, han springer och hoppar omkring inne, nackdel med stor box.

@Dandylinn
Nu är det skillnad på anfall och detta är som sagt otroligt milt.
Denna vet som jag litar på mest finns tyvärr inte i närheten utan 23mil bort så lite svårt att be henne titta på honom innan vi vill transportera honom.

Mistys anfall var väldigt milt till en början, satte henne på box och in med butta. Hon var mycket bättre dagen efter. Några dagar senare blev hon värre igen och vi bytte till metacam och gav i blodet. Hon stod i sin box hela tiden. Det kan förändras väldigt snabbt och därför tycker jag det är viktigt att ha med veterinär redan från början och fortlöpande hela tiden. Nu gick det ju inte väl för Misty men jag hade grämt ihjäl mig om jag inte haft vet med mig hela vägen. Sen tog jag beslutet när jag märkte att det inte gick att smärtstilla henne, jag hade kanske kunnat vänta ut det och fått bukt med rotationen, men det är oerhört smärtsamt för dem med rotation och kan jag inte ge min häst smärtlindring utan alternativet är att hon skulle stå och ha ont x antal veckor då finns det bara ett alternativ för mig.

Jag håller dock tummarna för att det går bra med din häst @Maléne, Misty hade ju fång som 3-åring då allt gick bra, sen var hon fångfri fram till nu då hon var 12.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 510
Senast: Ceta
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar