Maléne

Trådstartare
Då var det tyvärr så att grabben min blev dålig i förr förrgår, han gick lite stelt så tog in honom på box.
I boxen rörde han sig nästan helt felfritt och nu rör han sig helt felfritt och tyvärr så har han inte hållt sig lugn utan springer och hoppar omkring men kan ju inte göra mer. Idag rörde han sig nästan helt felfritt även på stallgången, lite lite stel i sväng men sambon skulle nog knappt märka det (ej hästmänniska) jag har inte gett honom butta då jag tyckte att han inte hade så stora besvär så ville inte ta riskerna som butta innebär trots allt. Han har puls men inte varma hovar. Kommer självklart att röntga honom för att se vad som hänt där inne.
Men nu funderar jag på om man kanske alltid ska ge butta även bara vid stelhet?
Hur hade ni gjort?

@a1agnlju
Nä självklart sätter jag inte in det själv.
Men har inte kontaktat vet denna gången då han hade så lite problem utav det.
Min tanke var att ringa på måndag och självklart tidigare om läget försämras.
Men ingen tvekan om att det är fång som är problemet tyvärr.
Men kanske ska ringa ändå men känns ju inte aktuellt att sätta in butta när han redan blivit bättre utan.
@Forest Autumn @bettysmatte
Hur hade ni gjort?

Hoppas det är ett troll.
Vid misstanke om fång så rings veterinären ut snarast möjligt. Så fånganfallet kan hävas/mildras så fort som möjligt. Innan hovben börjar rotera.

Min häst verkade smärtfri vid senaste fånganfallet. Hon har galopperar i sin lilla hage. Men ändock ska hon behandlas som en fånghäst med medicin och box/hagvila.

Först och främst så hade jag inte tagit ut hästen på stallgången alls, utan låtit den stå kvar i boxen hela tiden. Och sett till att underlaget i boxen var lämpligt, t.ex djup spånbädd. Jag hade ringt och rådfrågat en stor klinik och fått råd om vad de tycker att man ska göra i det här läget.

För att klargöra jag är inget troll och har varit med om fång tidigare tyvärr, min andra häst har PPID och det upptäcktes pga ordentlig fång.
Måste tyvärr ta ut honom ur boxen vid rengöring då jag varken knappt kommer in eller ut ur porten annars, han rymmer ut. Så han går över till annan box.
Jag tar verkligen hand om mina hästar och är inte snål när det kommer till vård utav dom, det kan mina veterinärer intyga. Nu är det dock som så att de veterinärerna jag har förtroende för när det gäller fång är lediga så därför jag tänkt ringa på måndag. Men får väl ringa och rådfråga andra ändå. Men butta är väl egentligen mest för att smärtlindrande? Visst det antiinflammatoriskt med fång är ju egentligen en förgiftning och ingen inflammation (så tänkte jag)

@saraaandersson
Ja tyvärr så är jag säker på att det är fång :( men lindrig sådan som tur är.
Han hade den klassiska stelheten i steget sedan hård mankam och lite värme vid upptäckt och puls.

Måste tyvärr ta ut honom ur boxen vid rengöring då jag varken knappt kommer in eller ut ur porten annars, han rymmer ut. Så han går över till annan box.

Förslagsvis bind upp hästen i boxen eller be någon hålla honom. Ställ skottkärran i dörrhålet, så att hästen inte kan skada sig på den om han trampar runt och mocka sedan.

Nu är det dock som så att de veterinärerna jag har förtroende för när det gäller fång är lediga så därför jag tänkt ringa på måndag. Men får väl ringa och rådfråga andra ändå. Men butta är väl egentligen mest för att smärtlindrande? Visst det antiinflammatoriskt med fång är ju egentligen en förgiftning och ingen inflammation (så tänkte jag)
Laminitis/fång kan visserligen uppkomma på grund av förgiftning men den allra vanligaste orsaken är endokrinisk.

Vad många hästägare inte tycks förstå är att Fenylbutazon och andra NSAID–preparat inte har någon läkande effekt. Dessa preparat är antiinflammatoriska och smärtlindrande. De används i det akuta skedet av laminitis för att motverka inflammation och för att lindra smärta om hästen har ont. Om Fenylbutazon bör användas eller inte i ditt fall är något som du får diskutera med veterinär.

Det du kan göra tills veterinären kommer är att kyla hovarna/benen. Kyla är ett utmärkt sätt att kontrollera och begränsa inflammationen. Kyla hämmar inflammation genom att blodkärlen dras samman vilket begränsar ödem och transport av vita blodkroppar till det skadade området. Kyla reducerar även frisättning av inflammatoriska cytokiner och hämmar transport av smärtimpulser.

Jag har gjort/gör det jag kan göra för att göra det så bra som möjligt och det är ju ett bevis på att jag gör rätt när han nu är nästan är helt symptomfri. (Jag är som sagt ingen nybörjare på fångfronten tyvärr :()

@spaderÄss tack för ditt svar, ja tyvärr så är han ju tjockare än vad han borde vara :( han skulle sättas igång nu i vinter/vår men fick precis barn och har tyvärr haft problem med fogar mm så det skulle tas tag i det nu istället men hann inte innan skiten kom :(
Så han har nog utvecklat ir så förhoppningsvis så ska det ju gå att hålla honom bra senare i livet ändå då det är motion som krävs om jag förstått det rätt? Måste läsa på mer ang detta, har läst det mesta som går att komma över ang PPID.
Nä det var ju därför jag valde att han inte behöver tex butta. Kommer fortsätta diskussion med min ordinära vet.

@Myrten
Kan tyvärr inte binda honom i boxen då det endast finns stolpar vid porten och har ingen som kan hålla honom åt mig.
Tror dock inte att det är jätte farligt för honom då det gäller totalt typ 2m/dag när jag gör stor mockningen annars ställer jag kärran utanför och mockar ut över väggen.

Det där med att hästen absolut måste stå på boxvila vid fång verkar vara olika från veterinär till veterinär? Min fick fång, men fick gärna gå ut men då i en "mjuk" hage. Snarare var det hästen som fick "bestämma" om den ville gå ut eller ej. Min ville inte gå ut ett par dagar och fick då självklart vara inne, men när hon var bättre så följde hon gärna med ut. Övrig behandling var att hovarna kyldes och hon fick Metacam och naturligtvis ingen ridning.
En annan häst jag känner till som fick fång fick boxvila några dagar men sedan fick även den gå ut.
Vill hästen absolut inte gå pga smärtan så ska den självklart få slippa.

Min egen är röntgad och hon är helt ok i hovarna. Även kontrollerad för Cushing. Jag ser ofta att folk skriver IR. Vad innebär det? (Jag försöker lära mig "allt" om fång så jag kan ta hand om henne på bästa sätt.)

Det där med att hästen absolut måste stå på boxvila vid fång verkar vara olika från veterinär till veterinär? Min fick fång, men fick gärna gå ut men då i en "mjuk" hage. Snarare var det hästen som fick "bestämma" om den ville gå ut eller ej. Min ville inte gå ut ett par dagar och fick då självklart vara inne, men när hon var bättre så följde hon gärna med ut. Övrig behandling var att hovarna kyldes och hon fick Metacam och naturligtvis ingen ridning.
En annan häst jag känner till som fick fång fick boxvila några dagar men sedan fick även den gå ut.
Vill hästen absolut inte gå pga smärtan så ska den självklart få slippa.

Min egen är röntgad och hon är helt ok i hovarna. Även kontrollerad för Cushing. Jag ser ofta att folk skriver IR. Vad innebär det? (Jag försöker lära mig "allt" om fång så jag kan ta hand om henne på bästa sätt.)

IR betyder Insulin resistent.
Jag har hittills aldrig träffat på en veterinär som anser att en fånghäst ska bedöma själv om den vill gå ut eller röra sig osv.
Inte heller har jag stött på ngn veterinär som anser liksamma om ngn häst med grav hälta, vi kan tillochmed inkludera frakturer och diverse i sammanhangen, att den ska bestämma och känna av själv hur den vill röra sig osv. Låter väldigt märkligt. Hästar är flock och flykt djur och gjorda för att döja och beska med sjukdom och skada in i det sista. Deras responser är inte logiska öht i fråga om att de känner av när det är läge att ta det lugnt öht, eller springa sanslösa om stimuli infinner sig att de känner sig manade att göra det, som exempel. Liksamma i sammanhanget utifrån hur de är skapta, så infinner sig endorfiner som döljer smärta om deras grundstimuli triggas, och då springer de/lever de om och känner inte smärtan just då.
Låter hemskt märkligt att ngn fånghäst ordineras att känna efter själv hur mkt den ska röra på sig.

Det där med att hästen absolut måste stå på boxvila vid fång verkar vara olika från veterinär till veterinär? Min fick fång, men fick gärna gå ut men då i en "mjuk" hage. Snarare var det hästen som fick "bestämma" om den ville gå ut eller ej. Min ville inte gå ut ett par dagar och fick då självklart vara inne, men när hon var bättre så följde hon gärna med ut.

Mina skulle, enligt både veterinär och klinikhovslagare, stå på strikt boxvila i flera veckor. Sedan var det dags för boxhage i ytterligare ett flertal veckor, innan hästarna till slut kunde få en lite större (grus)hage. Ridning fick vänta i 9 månader (vilket blev ett år pga att underlagt var olämpligt mitt i vintern). Mina hade hovbensrotationer, men är nu 5 år senare, helt återställda.

@Myrten
Kan tyvärr inte binda honom i boxen då det endast finns stolpar vid porten och har ingen som kan hålla honom åt mig.
Tror dock inte att det är jätte farligt för honom då det gäller totalt typ 2m/dag när jag gör stor mockningen annars ställer jag kärran utanför och mockar ut över väggen.

Köp en uppbindningsring och skruva i boxväggen. Måste kosta under 100 kr.

Jag vet inte, det är kanske inte nödvändigt just nu. Men det är praktiskt att vid behov kunna binda hästen i boxen kan jag tycka.

Till ts
Tråkigt med fånganfall.
Det verkar som att du har läget under kontroll.
Jag hade varit mkt försiktig med vad den får att äta. På din beskrivning så verkar det ju som att den fått fång pga IR. I så fall så är det superviktigt att begränsa socker och stärkelse innehållet annars verkar risken vara stor att anfallet underhålls. Jag har förstått det som att det kan gå lite fram och tillbaka de första dagarna så jag hade kollat hästen supernoga ifall den verkar bli sämre.

När det gäller NSAID eller inte så är det klart att man ska rådfråga en veterinär. Jag förstår om du vill vänta tills du får tag i den veterinär du vill fråga. Det är inte alla veterinärer som är bra på fång. När min ponny var sjuk var det en lång julhelg och det gick inte att ta hem en veterinär som kunde svara på de frågor jag undrade över. De jourhavande veterinärer jag fick tag i var inte hästveterinärer och ansåg sig inte kunna hjälpa till. Då hade jag redan kontaktat veterinär (om nu någon skulle få för sig annat). Men det går kanske att ringa till ngn av de större hästklinikerna bara för att fråga om råd?

Det som händer i hoven vid ett fånganfall är att det blir en våldsam inflammation. Det finns många teorier om hur detta startas och fortlöper. Men vad jag har förstått så verkar det vara som om det system som i hästen alltid är i högsta beredskap för att bevara hovarna friska och starka aktiveras för mkt. Det blir ngn slags skenande inflammation som aktiverar enzymer, MMP, som bryter ner vävnaderna. Det finns studier som visar att NSAID kan ha en dämpande effekt på denna inflammation. Sedan kan ju inte ett sådant läkemedel bota själva sjukdomen. Samtidigt så innebär en behandling med NSAID en påfrestning för tarmen vilket kan vara olämpligt vid ett fånganfall. Vissa hästar är nog mer känsliga än andra. Dessutom så är det kanske bättre om hästen har lite ont än att den springer omkring. Samtidigt får man inte utsätta dem för lidande.

Som oftast när det gäller fång så finns det inga tvärsäkra bra svar på hur man ska göra.
Jag hade rådfrågat en veterinär som jag visste är väl insatt i fångproblematiken.

@mackan Ja man kan nog tycka att det är märkligt att man ska låta hästen få bestämma om den ska gå ut eller inte. Det är flera veterinärer som sagt att min kan få gå ut om hon vill/kan. (Inkl. veterinärer på stort djursjukhus) När hon var dräktig var hon såpass tung att hon inte sprang. Hon är överhuvudtaget inte en häst som härjar varken i box eller ute. Hon gick med en annan häst som liksom min är en dämpad individ så det var aldrig några bekymmer. Jag får väl tillägga att min inte var jättehårt drabbad och hon har som sagt ingen påverkan alls på hovbenet i någon hov. Det var veterinären själv som pekade ut hagen hon gick i. Den var i princip lika mjuk som boxen.
Ponnyn jag känner till som har fång stod inne några dagar/någon vecka efter sitt senaste klinikbesök, men även han får gå ut nu. Den hagen är däremot grusad och hårdare än den min gick i.

@bettysmatte Vad härligt att dina, trots rotationer, blivit återställda. :) Och ja, det verkar finnas lika många olika råd som det finns veterinärer.

Hur kollar man om hästen har IR? Det är inte samma som cushing? Min veterinär tyckte att man ev. kunde kolla om hon hade diabetes, även om han höll det extremt osannolikt. I min hästs fall verkar det vara tyngden som gjorde henne sjuk. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 510
Senast: Ceta
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar