Fång utan orsak på denna årtiden

Centaur

Trådstartare
Pratade med min hovis för ett tag sen och hon berättade att dom hade haft väldigt många hästar med fång nu i februari (hästar som inte haft fång tidigare). Gemensamt för alla var att det inte fanns någon uppenbar orsak. Dvs inte för mkt socker, inte för mkt stärkelse, inget hårt underlag, ingen felaktig skoning, inga underliggande problem (tex cushings eller kvarbliven efterbörd) och inga foderbyten. Och inget gräs då det ligger en halvmeter snö överallt. Hur ska vi kunde skydda våra hästar från denna hemska sjukdom om det finns en okänd bov i dramat som vi inte vet om och kan undvika?

Tycker det låter väldigt märkligt! Har googlat laminitis+causes men får inga andra tänkbara orsakar än dom vi redan känner till. Hon och kolleger hade en teori om att det kunde vara något hormonelt eftersom alla hästarna fällde päls, att det kunde ha samanhang med någon process i kroppen som pågick just på den här tiden av året. Men jag kan som sagt inte hitta någon forskning eller rapporter alls på nätet om fall där ingen känd trigger finns, det står bara det samma överallt om socker och fruktan och stärkelse.... Har varit inne på om det kan ha med kyla och snö att göra, om det finns det en del rapporterade fall. Men det rimmar ju inte riktigt det heller, för då skulle hästar i Norra Sverige knapt kunde gå ut på vintern pga sträng kyla...

Någon som kan komma på fler möjliga orsaker? Som förekommer just vid snö och senvinter???

Sv: Fång utan orsak på denna årtiden

Jag har en sådan häst.
Fick helt plötsligt fång i mars förra året, hon svällde som upp på bara nån vecka och blev tjock ett tag efter det blev hon lite stapplig och fången var ett faktum.
man klandrar självklart sig själv, hade man verkligen gett henne för mycker mat osv osv.

Men nu har hon börjat gå upp i vikt igen!
Hon får inte nå kraftfoder, äter samma mängd hö som hon gjort sedan i augusti enda skillnaden är att hon blivir mer motionerad.

Vi fattar ingenting.
Hon har ännu inga fångsymptom, men jag bara väntar och har självklart kontakt med veterinär som inte fattar heller.
Hur kan hon bara gå upp i vikt utan någon direkt orsak?
Hon går nu i egen hage för att veta exakt hur mycket hon äter (hon är dock lägst i rang så troligheten att hon skulle ha fått äta upp dom andras hö är ungefär = noll. )

Vi har spekulerat lite i hormoner, men det är också det enda vi kan göra.
Spekulera. Känner mig så maktlös :cry:

Det här ska nog ligga i fångtråden och kommer nog flyttas dit.

Men 2001 när min kbldam behandlades för fång på Ultuna, så berättade OW att de fick in 'vågor' med fång, varav en var just i jan/feb, och utan synbar orsak (de andra var begripliga, en tidig vår, en vid midsommar och en på senhösten). Min dam var en sån oförklarlig btw, iofs haft tidigare fång, men fick nu ett oförklarligt anfall i januari. Helt oförklarligt.

på ANDRA djurslag, te x idisslare, finns det studier som visar på en förändrad metabolism kopplad till årstid, och jag personligen tror inte alls det är långsökt att anta ngt liknande sker på häst. På ngt vis överlever ju naturraserna mycket svåra vintrar, och jag tror inte bara det är att de ätit upp sig på sommaren, för så länge ska inte de reservera räcka med en normal metabolism. Dvs jag tror de kan dra ner på ngt vis, och jag undrar också om inte insulinkänsligheten varierar. Och en minskad insulinkänslighet, och ett grovfoder med högt socker - det skulle kunna förklara. Att det kommer just nu så för att insulinkänsligheten minskat för X tid sen iom vinter, ätit väl mkt socker via grovfodret, och efter en viss tid blir det för mkt, och det blir fång.

Men det är bara en personlig gissning/teori, hopsnickrad av lite ditt och lite datt och lite egen erfarenhet.

Hur kan hon bara gå upp i vikt utan någon direkt orsak?

Min gissning - insulinkänsligheten. När L fick fång sa det POFF och han började lägga på sig, iofs på bete men han formligen svällde upp, trots neddragen mat. Vikten skenade, jag fattade nada. 3 v senare fick han fång. I efterhand har jag ju med ökad kunskap kunnat konstatera att han la på sig depåer typiska för insulinresistens. Och mest troligt blev han IR där, då han exploderade i vikt, och sen kom fånget. Jag kan inte bevisa det då prov för IR inte togs förrän senare, då vi mha foderbyte till ett grovfoder med mindre socker inte bara fått bukt med fånget efter lång tid, utan han även lika fort som han exploderade gått ner i vikt och depåerna formligen smält av honom.

Han har ju lagt på sig depåer nu mitt i vintern, vilket vi tyvärr tror beror på att metabolismen kajkat ihop och han blivit mindre insulinkänslig igen =/ Jag tror def på att det är hormonellt årstidsbundet.

Även jag har börjat fundera en del på pälsfällningen... Min shettis började fälla rejält för ett några veckor sedan. Ungefär samtidigt blev hon även lite halvdålig i magen, och har varit sedan dess. Kan det vara så att de blir lite nedsatta?

Har en ponny vi avlivade nu pga ett nytt kraftigt fånganfall. Min systers häst fick samtidigt en fångkänning. De står inte i samma stall, har inte börjat fälla ännu och är inte överviktiga. Det enda de har gemensamt är att de är ston......

Jag kan helt klart tänka mig att det har med ämnesomsättningen att göra, och att sådant styrs av årstider och dagsljus. Nu har jag inte haft fång på någon av mina hästar men mitt ena sto brukar 'alltid' tappa hull i januari/februari om man inte ökar hennes fodergiva då trots att hon hållit sig fin hela vintern på samma foderstat. Vi vet ju om det så vi ger mer foder förebyggande från nyår ungefär och framåt.

Min andra häst är känslig och kliar sig direkt det är någon störning i tarmfloran. Henne matar jag med bakjäst i perioder då det kan uppstå problem, som på hösten/tidig vinter när gräset blir gammalt och snön kommer, just nu under vintern när det sker pälsfällning etc. och sen framåt våren strax innan gräset börjar växa igen.

Kan mycket väl tänka mig att man skulle kunna behandla fånghästar förebyggande med bakjäst också.

Pratade med min hovis för ett tag sen och hon berättade att dom hade haft väldigt många hästar med fång nu i februari (hästar som inte haft fång tidigare). Gemensamt för alla var att det inte fanns någon uppenbar orsak. Dvs inte för mkt socker, inte för mkt stärkelse, inget hårt underlag, ingen felaktig skoning, inga underliggande problem (tex cushings eller kvarbliven efterbörd) och inga foderbyten. Och inget gräs då det ligger en halvmeter snö överallt. Hur ska vi kunde skydda våra hästar från denna hemska sjukdom om det finns en okänd bov i dramat som vi inte vet om och kan undvika?

Tycker det låter väldigt märkligt! Har googlat laminitis+causes men får inga andra tänkbara orsakar än dom vi redan känner till. Hon och kolleger hade en teori om att det kunde vara något hormonelt eftersom alla hästarna fällde päls, att det kunde ha samanhang med någon process i kroppen som pågick just på den här tiden av året. Men jag kan som sagt inte hitta någon forskning eller rapporter alls på nätet om fall där ingen känd trigger finns, det står bara det samma överallt om socker och fruktan och stärkelse.... Har varit inne på om det kan ha med kyla och snö att göra, om det finns det en del rapporterade fall. Men det rimmar ju inte riktigt det heller, för då skulle hästar i Norra Sverige knapt kunde gå ut på vintern pga sträng kyla...

Någon som kan komma på fler möjliga orsaker? Som förekommer just vid snö och senvinter???

Jag tror att hästägare nuförtiden är FÖR noga, man låter inte hästen vara häst utan allt foder ska räknas ut på pillipricken.

Förr i tiden så åt väl hästar mest havre och hö samt lite mineraler..

Människan har vart och petat för mycket i hästens livsstil och därför kommer sådana här sker helt utan till synes orsak, det tror jag.

När jag var liten så var det tjocka ponnies som fick fång..

Tror detta gäller sjukdomar generellt sett, hästmänniskorna är för nogranna, i all välmening så blir det ändå fel.

KL

Det kan inte vara så att folk är så inställda på att dom klarar kylan så bra bla bla som är så populärt att säga numera och man tar av täcken på hästar som rids och t o m är klippta.
Kanske blir det störningar i och med att hästarna dels står uppstallade, olika temperaturer ute o inne, dels inte täckas på ett vettigt sätt, dels rids och sen går i kylan. Många växlingar som gör det svårt för kroppen ang temperatur kanske? Bara spånar som alla andra.....:angel:

Sen dessa fria tillgångar på grovfoder, feta hästar, ja man blir chockad över vissa bilder på hästar på buke, unghästar tex:crazy: Är en häst jämnfet så anses det som "maffigt"... och "lite hull är bra för att kunna bygga muskler":cool: osv

Hästar är inte gjorda för att ha ständigt serverad mat, lika lite som andra djur i naturen. Dom är gjorda för att vintertid leta och ¨få jobba för att få fram maten.....Inte stå och äta och äta och äta....

När fånget och ev obalanser som orsakar det väl är ett faktum är det så dags...Kanske är fång hästarnas vällevnadssjukdom nummer ett:crazy::crazy:

Bara lösa funderingar i all hast som alla andras......

Människan har vart och petat för mycket i hästens livsstil och därför kommer sådana här sker helt utan till synes orsak, det tror jag.

Fast det förklarar ju inte "fångvågorna". Det förklarar ju i så fall bara varför fler hästar överlag får fång numera.

Det skulle ju kunna hänga ihop med att den nya pälsen tillverkas ganska långt innan den gamla fälls. Just tillverkningen tar en hel kraft och kräver mycket av hästen. När fällningen kommer igång så att den syns har hästen inte längre samma behov. Men jag tror att de flesta kör samma foderstat som tidigare under vintern. Vilket då kan leda till överutfodring av hästen.

Häromkring har det varit ovanligt många fångutbrott denna vinter. På kliniken förklarar de det med en slags belastningsfång. Snön gör att hästarna står ovanligt stilla i hagen och när det var kramsnö så stod de stilla med snöplatåer under hovarna. Men vad jag förstår gäller detta främst hästar som haft fång tidigare även om grannens ponny har haft fång för första gången denna vinter när snön legat. Detta är (vilket även vet på kliniken påpekade) ingen vetenskap utan snarare en misstanke, men det ligger nog något i det../arrak

Jag tänkte på det där när jag mockade, att i jan/feb är det ofta minusgrader. Och om det då är upptrampat i hagen innan, så blir det hårt och ojämnt. Vilket ju påverkar hovarna. Om det då sas ligger på 'gränsen' till besvär innan (av ngn av de andra anledningar som nämnts t ex) så skulle det ju kunna bidra till att det blir ett fullskaligt fånganfall?

Jag tror dock att det när det gäller fång alltid är X st faktorer som samverkar, och när alla de finns på plats samtidigt - då blir det fång. Och man har ju inte lyckats identifiera alla.

T ex två tjocka hästar fodrade exakt likadant i samma hage etc. 1 får fång, den andra inte. Jag tror ju den som får fång, där var en av de där faktorerna vi inte känner till inblandad, dvs det hände något i kroppen (t ex som beskrivits hormonellt, ändrad insulinkänslighet, annat) som tillsammans med alla de andra triggerfaktorerna var droppen?

Men att en triggerfaktor kan vara just fruset, hårt och ofta ojämnt/knöligt underlag?

Jo insulinkänslighet som varierar genom året är såklart en tanke. Men hästarna var inte tjocka, en del var tom lite för smala. Kan en häst vara IR även om den är smal?

Men kanske det kan vara en kombination av ändringer i hormoner och hårt och kallt underlag, där hästarna rör sig mindre=mindre cirkulation i hoven?

Min fick fång i december förra året. Då hade vi precis klippt henne några dagar innan. Min första tanke var att det var klippningen som utlöste det hela, men det låter lite konstigt. Det fanns likson ingen vettig orsak till varför hon helt plötsligt skulle bli sjuk.
Hon är frisk nu men jag bävar för våren och gräset som kommer.

Om jag tittar på intaget under grovfodersäsongen så varierar den till viss del av väderlek. Men tittar jag över månaderna så varierar det där också oavsett väderlek.
Killarna 12 st (har bara hingstar och valacker) har fri tillgång på grovfoder 8Mj/52smrp/kg/foder och lite grövre. För övrigt får de alger och linfröolja.

Första balen sattes ut 23 november strax innan betet tog slut.
Under dec-jan gick det år en bal på 4 dagar.
Februari en bal på 5 dagar.
Mars en bal på 3 dagar, strax innan många satte igång pälsfällningen.

Skulle man dra en slutsats av det så behöver de mer vissa tider på året. Om de inte får mer när de behöver så kanske kroppen reagerar med hormoner som utlöser fång i samband med de värdet som fodret de får har.

Vi har i år haft en torr och vit vinter, det är för övrigt fortfarande vitt :eek:
Vi har haft mellan 50 cm till 200 cm i hagen men det har varit en massa spring och lek ändå :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jo insulinkänslighet som varierar genom året är såklart en tanke. Men hästarna var inte tjocka, en del var tom lite för smala. Kan en häst vara IR även om den är smal?

Men kanske det kan vara en kombination av ändringer i hormoner och hårt och kallt underlag, där hästarna rör sig mindre=mindre cirkulation i hoven?

Ja, en IR-häst kan vara smal. Dock så brukar de ha knepiga depåer även då. Men alla tjocka hästar är inte IR; och alla smala är inte 'icke-IR'.

Sen tänkte jag eg inte på just IR kanske, men en förändrad/försämrad tillfällig insulinkänslighet. Måste ju finnas en gråzon mellan 'helt normal' och 'IR' så att säga, ett förstadie? Om man tänker min, så när han i två 'hyfsat bra' perioder testat har han haft en normal glukos och ett insulinvärde som legat strax under 'gränsvärdet' och långt under vad den klart IR kan ha. MEN, detta värde, även om det är inom normalintervall, är ju ändå mer än dubbelt så högt mot vad man BORDE se så att säga. Enligt OW så ligger de flesta hästar/ponnyer utom shettisar och en till ras jag glömt på under 10 i fastevärde för insulin och ligger de nära gränsen så bör de betraktas om IR ändå och varas mkt försiktiga med (experten på Sholm är inte lika strikt i sin syn dock). Labbet räknar under 30 som 'negativt svar' och normalvärde. Över 30 är för högt, men en uttalat IR har oftast 60 - 70 - 80 och uppåt, och de kan ha 200 till och med.

Lillen har legat på 24.5 resp 24.4. Dvs ett högre än man borde se (under 10), men samtidigt under 'gränsen' (30), och långt under de nivåer man ser på de uttalat IR. Dock är hans prov tagna i 'bra' lägen, dvs när han pang poff small på sig vikt och fick fång vet vi inte vad han hade.

Men, en häst som ligger på 25 säg, den har ju betydligt närmare att komma upp i 40 - 50 - 60 t ex, än en som ligger på 8. Och just de där som ligger 'nära gränsen' kan ju ha en försämrad insulinkänslighet, men utan att vara uttalat IR. Men de borde ha lättare att med mindre trigger gå över gränsen, och att få fång.

Och om då insulinkänsligheten naturligt varierar över året som det gör på en del andra djur, så en som ligger på 25 'som bäst', kan ju av en ev naturlig variation plötsligt ligga på 45, medan den som ligger på 8 hamnar på 28 med samma naturliga försämring. Och då så den som hamnade på 45 löper ju betydligt större risk få fång. Så jag tänkte. Bara en tanke dock, som jag iofs haft länge, men det ju inte går bekräfta i dagsläget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka