FÅng!!! Svara SnÄlla!!!!

J

jump_

Red ut på hästen imorse...När jag tog in honom var han lite slö men jag tänkte att det berodde på att det var på förmiddagen. När jag sätter mig upp så stegrade han lite som vanligt. Efter ett liten stund började han snubbla och efter ett tag till så rasade han under mig.
Han kom dock upp rätt snabbt och jag försökte trava för att se om han bara hade snubblat till, han var dock inte sig själv.
När jag jag kom tillbaka till stallet tempade jag honom och han som har normalt 37,2 i temp hade nu 38,6 det är feber för att vara min häst...Han var också varm i hovarna och svälld i benen. Vad ska jag ta mig till? Kan det vara fång eller är det nått annat? Han har gått på grönt ett tag nu men kommer in på kvällarna och rids regelbundet, han har dock stått i ca 3 v nu pga studier.

Snälla svara!!!!
 
Sv: FÅng!!! Svara SnÄlla!!!!

Som sagt, ring veterinären rätt omgående. Fång, som jag tycker det låter som, kan förvärras väldigt fort och hovbensrotationer kan sätta igång rätt snabbt, så se till att hästen kommer under behenadling om det är fång.
 
Sv: FÅng!!! Svara SnÄlla!!!!

Ringde vet och pratade med henne. Hon sade att det är antagligen ett första stadium till fång och troligen en infektion i kroppen. Bestämde att vi skulle avvakta tills imorgon bitti för att se om febern ger med sig. Bara lite hö och promenader blev vad som vi har att vänta oss. Han får inte äta nått gräs alls..Tycker så otroligt synd om honom där han står i sin box...Han fick dock en fotboll idag så nu har det kommit en ljusglimt i livet :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 479
Senast: Ela
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 692
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Gaia mår inte bra. Förra helgen sprang hon väldigt segt på lure coursingen och var sedan halt i mål, något som gick över samma dag...
Svar
6
· Visningar
1 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp