Fång - skodd eller barfota?

S

Sveipur

Min ena häst fick fång för första gången för 17 dagar sen. Sen dess har han haft boxvila dygnet runt. Igår var vi och röntgade honom och fick det positiva beskedet att det såg jättefint ut och jag tror veterinären sa att det var ett lindrigt fall. Han travade utan problem, men med lite krypande rörelse, vilket kan ha berott på att han var stressad över miljön (inte van att vara i stall eller på klinik).

När han fick själva fånganfallet hade jag telefonkontakt med en annan veterinär. Hon sa att vi skulle ta av honom skorna. Behövdes inte då han varit oskodd i hela sitt 11-åriga liv.

Veterinären vi träffade igår sa att hon tyckte han skulle vara skodd de närmsta månaderna för att han skulle få avlastning. Är det bara den första akuta tiden de ska vara oskodda?

Sv: Fång - skodd eller barfota?

NEj NEj
Varför sko en häst som varit oskodd hela sitt liv?Helt vansinnigt.Se till att hovväggen blir uppraspad framme i tårna nån cm så väggen inte tar i backen.Det som kan göra ont på fånghästar är när de går på hovväggen.Så vad du än gör sko inte hästen..

Är det bara den första akuta tiden de ska vara oskodda?

Enligt min uppfattning: ja. Jag tror du kan hjälpa hästen att bli bra snabbare om den är skodd på rätt sätt.

Prata med din hovslagare och även med veterinären. Fråga vilka argument de har för eller emot skor vid fångbehandling. Därefter kan du bilda dig en egen uppfattning om hur du ska göra.

Immer

Att prata med en vet om hov är ganska meningslöst eftersom de inte kan speciellt mkt om just hovvård.En hovslagare förespråkar ofta skoning eftersom han jobbar med att sko hovar.Har haft flera vänner med fång hästar o de som skott hästarna har alla varit tvungna att rycka av dem när hästen inte blivit bättre.

När min häst fick fång första gången i jan-05 så hade hon aldrig varit skodd heller. Veterinären på klinik tyckte vi skulle sko henne med en tåriktad sko + sula eftersom hon gick ganska illa trots 2 behandlingar, en med Metacam o en med "butta", hon hade dock lite rotation i bägge framhovarna. Efter skoningen så rörde hon sig mkt lättare o efter ett par månader med skor syntes inga orenligheter i rörelsemönstret, hon skoddes av igen o har sedan dess gått barfota. Efter andra fånganfallet i April samma år skoddes hon inte men hade då heller ingen rotation.

En fånghov behöver cirkulation.
Enligt mina erfarenheter har barfotahovarna läkt så mycket
fortare än sko-hovarna.

En hovslagare förespråkar ofta skoning eftersom han jobbar med att sko hovar.
Var har du fått det ifrån:confused:
de slipper gärna att sko- om det går.
Att sko den är betydligt jobbigare än att bara verka den.

Min fånghäst fick vara barfota tills den fick börja skritta på grusvägar- för att inte behöva stappla fram.

Varför inte försöka prata med dem som är proffs på häst- och hovvård och lyssna på deras argument?
Vad gäller hovslagare så är de ju även utbildade på att verka hovar - inte bara att slå på skor. Min egen hovslagare, t ex, har flera barfotahästar, men klok nog att kunna se när det behövs skor.

Varför vara så inskränkt och tro att barfota är det enda som gäller?

Immer

När min häst fick fång första gången i jan-05 så hade hon aldrig varit skodd heller. Veterinären på klinik tyckte vi skulle sko henne med en tåriktad sko + sula eftersom hon gick ganska illa trots 2 behandlingar, en med Metacam o en med "butta", hon hade dock lite rotation i bägge framhovarna. Efter skoningen så rörde hon sig mkt lättare o efter ett par månader med skor syntes inga orenligheter i rörelsemönstret, hon skoddes av igen o har sedan dess gått barfota. Efter andra fånganfallet i April samma år skoddes hon inte men hade då heller ingen rotation.

Skönt att din häst blev bättre. Min häst har tack och lov ingen rotation och han blev bättre redan dagen efter fånganfallet trots halv buttadosering. Dessutom blev han ordinerad ytterligare en tid i total boxvila.

Kan ställa exakt samma fråga fast tvärtom,varför vara så inskränkt o tro att skoning är det enda som hjälper?
Det jag menar är att eftersom hästen har varit oskodd hela sitt liv är det ganska meningslöst att sko den.Varför man skor en fånghäst med skor bak o fram är för att avlasta tårna eftersom det är i tårna de får ont.Men om man ser till att raspa upp hovvägggen fram så får man exakt samma resultat.Sen gäller givetvis samma som annars,hållas på mjukt underlag eftersom de blir öm i sulan etc.Har själv tre oskodda hästar men håller inte med om att alla hästar kan vara barfota,skulle tex inte rycka av skorna på en 15 åring som alltid varit skodd,men om hästen aldrig varit skodd ser jag ingen anledning att sko den.

Man kan sko tillfälligt med sjukbeslag- är för att skona hästen.

man sätter ofta öppentåsko på fånghästar, just för att avlasta bärranden i tån o även hindra att hovbenet tar i om det har roterat.

Om man gör som du i det läget så får den gå med hovbenet mot marken som även kan penetrera sulan.

Förstår du att det gör fruktansvärt ont?

en sån häst står oftast på en mjuk djup bädd i boxvila o har då inget behov av skor.

Det är bäst att låta hästen vara oskodd som den är van vid. Jag vet flera hästar som faktiskt blivit sämre av att skos för nära fånganfallet. Dessutom växer hoven fortare efter ett fånganfall och man har utan skor då chansen att hålla efter hoven oftare i början.

Jag talar av erfarenhet med en barfota fångkänslig häst. Som nu är i toppform.
Pma gärna om du vill veta mer om hur vi har gjort.

I det akuta skedet så brukar man ta av skon på skodda hästar. Efter det så kan man sko med sula om man anser att det behövs. När hästen sedan är bra igen så kan den gå utan skor.

Jag har inte påstått att det enda som gäller är skor.
Men jag lyssnar gärna på argument både för och emot skor vid fångbehandling. Jag tycker att TS också ska göra det, och framför allt på de argument som kommer från människor som är utbildade på häst- och hovvård. Dessa har också oftare större koll på nya forskningsrön än vi amatörer.

Min egen erfarenhet är att skor, dvs sjukbeslag, kan hjälpa en häst den första tiden vid akut fång. I min lilla by finns den här sommaren två strålande exempel på detta. Den ena hästen går nu oskodd igen, den andra har fortfarande skor.

Immer

I det akuta skedet så brukar man ta av skon på skodda hästar. Efter det så kan man sko med sula om man anser att det behövs. När hästen sedan är bra igen så kan den gå utan skor.

Jag har flera års erfarenhet med min fångkänsliga häst samt allmänt intresse för hur sjukdommen ter sig. Ofta mår hästen dåligt av att bli skodd så länge sjukdommen pågår eller växer bort. Jag har flera exempel både bland vänner och vad jag hört. Det är stor risk att man inte verkar tillräckligt ofta heller om hästen är skodd under rehabiliteringen som kan vara upp till ett år(kan behövas varannan vecka periodvis). Om hästen är öm under rehab. så är det bättre att tejpa på sulor eller använda boots då det även låter hoven ha bättre blodgenomströmning.
Nej, det är ingen barfotametod, utan "bara" fördelarna med barfota även en hovlagare jag pratat med kring detta om min häst håller med ;)

Jag tycker i så fall det är bättre att göra tvärt om. Inflamationen sitter ju i lammellerna intill bärranden. Tänk vad en extra belastning på lammellerna som skon ger kan göra. Låta hästen gå oskodd tills den är frisk och i så fall sko om det behövs när den sätts igång, om man måste ;)

Liknande trådar

Hästvård Min ponny fick fång igår och jag känner mig som världens sämsta hästägare som inte lyckats förebygga det :( Ponnyn i fråga har fram...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 749
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 434
Senast: mily
·
Hästvård JAG har en islänning som har lite konstiga symtom,det började när han hade tappat en skodd efter en ganska rejäl ridtur,då visade han...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: linetta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka