Fång och salt

Empalie

Trådstartare
Har hästens saltintag någon påverkan vid fång. Jag har hört någonstans för länge sedan att högt saltintag i kombination med fång kan vara farligt och göra fången värre för det på något vis binder vätska?????
Kan detta på något vis stämma????:confused::confused:

Sv: Fång och salt

Hästen i fråga är en 16 årig fjording som haft fång för x antal år sedan och som kunsumerar väldigt mycket salt. Äter i princip upp saltstenen viss perioder...

Jag fick lära mig av veterinären att det bara är under den akuta fasen man bör plocka bort saltstenen och det gör man för att det inte ska binda onödigt mycket vätska och orsaka svullnad kring kotor och senor där det ändå kanske redan finns svullnader.

Saltintaget påverkar inte uppkomsten av fång, men under den akuta fasen av sjukdomen vill man undvika sådant som kan påverka blodtrycket att öka. Saltintag kan genom ökad osmolaritet i blodbanorna leda till ett ökat blodtryck.

I samband med fång kan detta få negativa effekter i hovens kapillärsystem.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI