Fång och kyla i vintertid!

Noak

Trådstartare
Då jag i en annan tråd nämnde en möjlig orsak till att hästen blir kall om ben och hovar vilket skulle kunna leda till ett ev. fånganfall OM hästen har skador i sina blodkärl mm. Nu handlade den tråden om att klippa hästens ben vilket jag tyckte kunde vara olämpligt vintertid med tanke på att man kanske inte vet om hästen har skadade blodkärl osv. Det finns vissa diffusa hältor vintertid som skulle kunna härledas till fångkänningar.

Om en häst får upprepade fånganfall eller har kronisk fång kan det vara så att de är känsliga för kyla i hovarna. Vilket beror på att det kan ha uppstått skador i både nerver och blodkärl i hovar vid tidigare fånganfall. Nerverna har då blivit smärtkänsligare och blodcirkulationen har försämrats och därmed hästens förmåga att reglera temperaturen i hovarna.
Knagglig hårdfrusen mark kan göra att de blir ömmare vintertid i kombination med kyla.

Jag hittade bla en studie av

Kathryn Watts and Dr. Don Walsh "Laminitis attack"

http://www.safergrass.org/pdf/LaminitisDefense.pdf

och även på Horsetalk "Researcher to probe aspects of laminitis risk" av Elizabeth Finding nämner man kyla.

http://horsetalk.co.nz/2012/11/07/researcher-probe-aspects-laminitis-risk/#.UP08Lh2dGSp

Sv: Fång och kyla i vintertid!

Jag skulle vilja veta vilken T. de syftar på:confused:

-30? -40?

Kombinationen knöggel - kyla, så kan en frisk häst visa stor ömhet på enbart knöggel o i synnerhet oskodda hästar.

Jag har ju bara en fånghäst o den har aldrig visat på ngt symptom av kyla o då menar inte jag enstaka minusgrader.
Det finns andra aspekter. Får de vatten även vid stark kyla?
Vad äter hästarna när det är skarsnö? Hur ser den allmänna mag o tarmstatusen ut?
Rids de mindre.........

Om det är -15 och under kan man tycker jag räkna till kallt. Sen är det naturligtvis mycket som spelar in, hästarna står mer stilla, rids kanske inte lika mycket, precis som du säger.
Sen denna eviga vattenfråga, självklart behöver hästen vatten i hagen även under vintern, vilket inte alla tycker enligt min egen erfarenhet. Så visst finns det fler aspekter!

Knagglig hårdfrusen mark kan göra att de blir ömmare vintertid i kombination med kyla.

Det är väl en extremt självklarhet? När leran (vi som sluppit lera hela hösten o vintern tills här om veckan :mad:) frös blev jag direkt orolig för oskodda unghästen och mycket riktigt blev den varm i både hovar och ben direkt första dagen. Även min blev lite varm i hovarna (helskodd och hyfsat tålig). Min hästs hovar blev snabbt kalla igen och unghästens blev lite kallare men helt klart påverkade.

Att tro att en fånghäst kan gå öht på frusen, ojämn mark är väl endast halvt ok om det är en extrem "mat"-fånghäst (jag är inte så bra på fång :p). Belastningsfång finns väl fortfarande?

När det är under nollan tar jag på min häst så att han är varm om ben och hovar. Jag har ett par korta smidiga teddyfodrade transportskydd som han har på sig i hagen då. Egentligen kanske han inte behöver dem förren vid 5 minusgrader men jag tar inga risker. Han har dessutom cushing och är ju kanske extra känslig för kyla då det vet jag inte. Det jag däremot vet är att nästa fånganfall kan bli hans sista för då kanske det inte går att rädda honom och jag gör allt jag kan för att det inte ska bli något nästa anfall.
Han fick ju dessutom fång en kall februaridag så jag är helt övertygad om att kyla spelar in. Fler och fler hästar diagnostiseras ju med fång vintertid och det måste ju finnas en orsak till varför de får fång då. Sedan spelar det självklart in om hästarna går på ett knöggel för det kan ju ge en inflammation bara det men som i min hästs fall så var det närmare en halvmeter snö och inget knöggel att tala om under. Vad är orsaken då om inte kylan?

Jag tycker att hästarna rids mindre idag o i synnerhet vintertid.

Folk skaffar gärna 2, 3, 4 ja t o m fler o hinner inte rida. Dagens "samlare" av djur. Man skaffar fler hästar.. för att man kan. Man bedriver ej heller avel eller möjligen skapar bastarder. för att man själv ser goda kvalitéer med sina färgade glasögon.

så såg det inte ut förr. Man skaffade det man hade realistisk tid för.
En häst på hobbynivå stallade man upp där ridhus fanns just för att kunna bruka den dagligen oavsett väder.

Sen har vi överutfodring idag- hästarna ska äta alldeles för många timmar när det handlar om att leta föda. De går som på frodigt bete året om o har inte avkommor vart år- EJ naturligt!
Hösilaget- var bal är ett foderbyte. osv osv....

En häst som rids dagligen får också igång blodciskulation o schuntar ner blod i benen mer än en som inte rids varm dagligen. Oavsett skadade lameller så tror jag inte att det är det som ger förfrysningskador som det påstås. det finns inget som kan påvisa det. Korta tår ger inte ngn brytning som jag anser vara den största faran.

Jag hittade bla en studie av

Kathryn Watts and Dr. Don Walsh "Laminitis attack"

http://www.safergrass.org/pdf/LaminitisDefense.pdf

För dom som inte gärna läser långa texter på engelska så finns det en halvtaskig översättning här:

http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-8e0c22-Laminitisforsvar.pdf

Visst är kyla en riskfaktor för laminitis. Det är inte bara det att blodkärlen drar ihop sig vid kyla utan kyla ger även upphov till hormonförändringar hos hästen. Alla stressfaktorer orsakar ökad kortisolproduktion. Kyla och särskilt hastiga köldknäppar är stressfaktorer som ger upphov till ökad utsöndring av stresshormoner, bl.a. kortisol som i sin tur leder till försämrad blodcirkulation och ökad insulinproduktion.

Tack för det:) och den ytterligare nyttiga informationen som är tänkvärd.

Vilken T. menar du? Skulle shocka hoven. Eller hela hästen som skulle utsöndra kortisol.

då skulle ju allt möjligt påverka mkt mkt mer. Hästen blir skrämd, vid färd o lastning eller annat....Den får ju då inte ridas ens.

Den har ju inte som vår nagel ett tunt skal o hela blodförsörjningen avstannar inte.

om hästen är frisk o inte har kartnagel bör den hålla ihop som vilken frisk hov som helst.
Däremot kan jag mkt väl tänka mig att sålänge hoven är deformerad kan den påverkas iom att den inte har läkt fullt ut.

Jag tror att det hänger ihop med hur en fånghäst såg ut förr- mer eller mindre bananhov. Ofta fick ju dessa påspädningar av fortlöpande fånganfall då man hade mindre kunskap om vad som orsakade anfallet o själva hoven blev ju utsatt för mekanisk påfrestning i form av fortsatt drag i lamellerna typ belastningsfång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka