Fång och kortison

P

Pipan

Min häst fick nyligen fång. Hade strax innan medicinerats med Ventipulmin (mot bronkit). Vet någon om det är ett kortisonpreparat? :confused:

Vet inte om det är cortison, men innehåller Clenbuterol. hydrochlorid., constit. ad .

kanske någon annan vet om de substanserna är cortison.

Varför undrar du förresten ? Har själv en häst som hade fång ifjol och är därför intresserad av allt som har med fång att göra.

Vad har du för häst ? Ger du/har du gett hösilage ?

Om det inte innehåller något annat än det du skrev, så tror jag (med mina ngt svaga latinska kunskaper) att det inte innehåller cortison... Cortisonpreparat brukar ha "cort" med nånstans i benämningen...

Har flera ggr läst att kortison kan utlösa fång. Han fick ventpulmin strax innan han fick fång. Det är en islandshäst. Ja, han har fått hösilage.

Tycker mig se ett klart samband mellan hösilage / fång - har alltid trott att hösilage är en stor bov i dramat, faktiskt.
Fick det lite bekräftat då jag pratade med en ansedd veterinär som sade att luftvägsproblemen har minskat och fångfallen har ökat sedan hösilage blev pop.
Kanske det inte är något hästfoder ändå :confused:

Han går helt och hållet på hösilage nu sedan 3 veckor - inget grönt. Han är 11 år - hal aldrig tidigare haft fång och har alltid fått hösilage eller ensilage. Nåt annat funkar inte eftersom han är dammkänslig!!

Ett litet dilemma...
Skulle ändå försöka få tag på bra dammfritt (= mögelfritt) hö.
Aldrig mera hösilage till min häst iaf !!!!

Min islandshäst var på sitt 3 besök hos vet igår. Efter 4 veckor på ventipulmin och 2 veckor på något kortisonpreparat är hon nu mera en hosthäst. Veterinären sa att det fanns risk för fång när han satte in kortisonet, men de nämnde inget om de när ventipulmin sattes in.

Hon ska äta hösilage och gå ute i fortsättningen. Undra hur det ska gå när hon är ganska lättfödd :o

// Selma

Jaha då var det ett faktum då.. Fång
Min häst blev behandlad med Kortison på en onsdag och
på söndag vare´kört. Nu kom vet ut efter bara någon timma och gav medicin. Jag ringde till Strömsholm och pratade med hov och fång doktorn där som rådde mig att ge med i två dagar till och sen bara låta hästen vara i 14 dagar. är han bra då så var det bara att köra på som vanligt. Mmmm men hur vanligt är det med kortison=fång?? Hur länge stannar kortison i kroppen?? Vet som behandlade med kortison rekommenderade ju bete och skritt efter behandling. det kanske inte är så smart då att det liksom blit kaka på kaka?!! någon som har liknade erfarenhet?? :confused:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 429
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII