Fång och islandshästar

Sv: Fång och islandshästar

Min gamla tant (engelskt fullblod, 151 cm) fick fång första gången oktober 1995. Gick i vinterhagen, ätit "stallfoder" länge, normalhull, tränades medelhårt.
Fick ett andra och sista fånganfall sept 1996, fick butta hemma, men det hjälpte inte.
Åkte in till Ultuna och rgt hovarna, tyvärr hade hovbenet börjat rotera och höll på att punktera sulan. Fick somna in då på Ultuna den 7 oktober 1996.:cry:
Blev 23½ år gammal. Gått Ponny-SM som ung, löshoppade 2.20 m bara 3 månader innan hon dog.:love:
Funkade jättebra emellan anfallet, tränade hopp och dressyr, red som vanligt.
Det är inte bara ponnyer och kallblod som får fång, alla kan få det.
I höstas fick stallets "bebis" (2 år i år) fång. Stor häst med mkt fullblod i, gick i vinterhage. Fick antagligen fång pga dåliga hovar/belastning. Går nu med skor i fram.

Vet inte heller ngn statistik på just rasen men har haft ganska mga islänningar i min närhet som åkt på fång. Så för mig känns just islänningar som en extra utsatt grupp.

Läste i en annan tråd att i just ett fall så hade tydligen vet. kommit fram till att de återkommande fånganfallen på den islänningen hade samband med spatt i bakknäna. Om det ligger ngt i det eller inte vet ju inte jag, men med tanke på att islänningar är drabbade av mkt spatt så kanske det kan finnas en koppling:confused: Men man önskar ju att det kunde forskas lite mer på fång-gåtan eftersom så mga hästar drabbas av det nuförtiden....

I det examensarbete som Seifur länkade till (tack för det:bow: ) så finns det statistik över en mindre studie som gjorts. Av 71 hästar som ingick i studien var 14st islänningar, 12 st sv. halvblod och 11st ponny/korsning (russ, connemara, fjording, new forest och shetland ingick ej i den gruppen utan redovisades för sig).
Så av de fallen så toppade alltså islänningarna statistiken (men det var ju en liten studie).

Islänningarna var dock den grupp som hade mest varierat resultat i återhämtningen. Av halvblodens 12 fall var ex 9st helt återställda och tillbaka till samma prestationer som innan anfallet. Endast 3 var ej helt återställda. Islänningarna var däremot jämnt fördelade mellan de olika grupperna av återställandegrad. 5st blev helt återställda. 4st överlevde men var ej tillbaka prestationsmässigt som innan. 3st fick avlivas och 2st var pensionerade/ej igångsatta. Ingen av de andra hästraserna hade en så jämn fördelning över grupperna.

Islänningarna var den ras som tillsammans med welsh hade flest tragiska utgångar (welsh hade dock ännu sämre återhämtnings- statistik. Av 4 drabbade var endast 1 tillbaka och 3 avlivade. Men welsh har nog också flest tävlingsponnier/höga försäkringar skulle jag tro)

I alla grupper är det ganska jämnt fördelat mellan könen av de drabbade. Däremot löper stona mkt större risk för negativt utfall. Mga fler blev ej återställda/avlivade än valack/hingst.

Men som sagt studien var ju väldigt liten och mkt begränsad så ngn säker statistik kan inte utläsas. Men det var ändå väldigt intressant att se hur just statistiken såg ut för de hästar som kom in till Strömsholm under den här perioden.

För alla som orkar och är intresserade så kan jag varmt rekomendera att lästa arbetet. Det var mkt som var intressant!

Som sagt, fång är je en litengåta oh det finns inga allmäna svar att ge, det är så individuellt. Hade ett kallblod som råkade ut för det första gången när han var 9 år och just den sommaren berätta den vet att det var ovanligt mycket fångfall. Vädret var mkt omväxlande och betet växte liksom ryckvis. Vem vet vad som orakade att han fick det just den sommaren. Vad jag själv fortsättningsvis håller hårt på är att aldrig utsätta en häst för kombinationen; uppstallning/sommarbete. Det blir alldeles för tvära kast, även fast man tar det lugnr de första veckorna. Helst låta dom gå på lösdrift i en avstyckad megastor hage och sedan ta bort avspärrningarna i mars/april redan då det börjar växa gräs och andra växter.

Det är alltid som farligast med bete under de perioder när vädret växlar. Har det varit torka länge och sedan kommer regn så skjuter det upp massor av nya grässtrån som är jätte "starka" och som då ökar risken för fång dramatiskt. Likaså om det regnat länge och sedan blir sol. Då skjuter det också upp som maskrosor ur marken.

Bästa sommarvädret för fångisar är när det är torrt hela sommaren så att det inte växer så mkt. Eller alternativt regn hela sommaren igenom. Fast det är ju inte så roligt;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: mily
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka