Fång. När blir hon frisk igen...? =(

FlipTheFrog

Trådstartare
v 43 fick mitt tioåriga halvblodssto fång. Hon gick ute på en stooor första årsvall och jag mitt nöt tänkte inte på fångrisken. Fånget yttrade sig genom att hon var stel på morgnarna och att jag upplevde det som att hon gick långsamt och med förhållandevis korta kliv. Ett veterinärbesök (då hade hon nog varit dålig i iallafall tre dagar utan att jag fattade vad det var) visade på fång med lindrig hovbensrotation fram (knappt skönjbart på höger fram och lite mer tydligt på vänster fram).

Fenylbutazon var ju slut i hela riket så i stället fick hon Metacam i 2x10 dagar och blev ordinerad att stå inne (skulle vara så stilla som möjligt) tills hon inte var öm längre. v 46/47 började hon gå ut igen korta stunder och sedan så ökade jag på det. De sista två veckorna har hon gått full tid (8 timmar) i hagen.

Hade förstärkt puls plötsligt några dagar varpå jag, nervvraket, ringde veterinär som tyckte att ifall hon inte gick sämre så var det ingen fara.

I tisdags så hade hon varit stel på morgonen igen =/ Själv kunde jag inte se ngt särskilt på eftermiddagen, men lät henne stå inne tills idag i alla fall. Troligen har det blivit för hårt för henne att stå ute i hagen som bestått av frusna knölar.

Ringde inte veternären (har börjat känna mig tjatig..) och det ångrar jag lite nu när det är långhelg och allt.. Och nu har jag tittat så mkt på henne att jag inte längre själv kan se ifall hon rör sig med korta steg eller ej..

Jag trodde i min enfald att det skulle gå snabbare med tillfrisknandet än så här. Tankarna snuddar vid att hon kanske aldrig blir helt fräsch?! Tänk om hovbensrotationen har fortsatt mycket längre efter det att vi röntgade henne då v 43?

Ni som har fångerfarenhet - hur har era hästar reagerat? Har hovbensrotationen sett bättre ut (säg ett år senare)? Har de kunnat gå på gräs igen? Hur lång tid har saker och ting tagit? Har de klarat sig från flera anfall?

Tacksam för svar..

~Flip

Sv: Fång. När blir hon frisk igen...? =(

Usch, jag lider och sympatiserar med dig. Som du kanske sett har jag själv en fånghäst som just nu inte mår så bra :( . Hon hade fång i juli och hade nu i oktober/november repat på sig såpass att jag tyckte att hon var relativt återställd. Nu kommer så fången igen (och jag kan inte för mitt liv räkna ut orsaken eftersom jag inte ändrat på NÅGOT), och denna gången verkar det värre, tyvärr.

Det är ju alltid jobbigt med de olika råden man får av vet och hovslagare också. I juli blev hon ordinerad 10 dagars boxvila, den här gången när jag frågade sa denna vet att "man brukar ju rekommendera boxvila". Han sa inte hur länge. Min hovslagare, däremot, tycker att det är bättre att hon är ute i rasthagen hos sin kompis. Han tycker att fånghästar behöver röra på sig, och att de inte rör på sig mer än de klarar av, dvs gör det för ont så står de stilla. Dessutom anser han att de stressar upp sig mindre om de får vara ute. Han gillar inte boxvila. Ja, vem vet :confused: ?? Jag tänker i allafall avvakta tills efter helgen och då kontakta en klinik för undersökning/röntgen. Min häst har i nuläget ingen puls och inga varma hovar, men hon rör sig väldigt stappligt och stelt. Som du ser kan jag tyvärr inte svara på din fråga ang. när din häst blir frisk igen. Jag har väl antagligen bara snurrat till det mer för dig ;) .

Ja det verkar finnas en massa olika konvalescensprogram för fånghästar.

Min får tillsvidare i alla fall vara inne om det är stenhårt ute alternativt bara vara ute någon timme eller två. Nu när det är snö (tack och lov) så får hon vara ute i 5-6 timmar och det tycks hon klara bra.

Häromdagen la jag faktiskt på sadeln och red några minuter i skritt samt en volt åt vardera hållet i trav för att känna hur hon kändes. När man har glott så mycket på hur de rör sig tycker jag att man blir alldeles förvirrad - vad är normalt och vad är det inte?! Tyvärr kan jag inte påstå att jag kände om det var normalt eller ej heller när jag red.. Imorrn bokar jag tid för återbesök. Det ska bli "spännande" att se hur mycket hovbenen har roterat sedan det akuta stadiet då v43.

Hon är faktiskt skodd som en vanlig häst (snösulor och 4 broddar) i nuläget. Kanske borde hon ha ngn form av lämpligt sjukbeslag istället. Får se vad veterinären säger!

Efterlyser annars fånghistorier med *lycklig utgång*!!!

Jag har två ponnyhästar. Den ena, en liten shettis hade fång för ett år sedan(med en annan ägare)Han har inte haft några känningar efter det, trots ganska mycket bete.

Min andra ponny är ett gammalt New foreststo på 23 år. Hon hade för ca 14 år sedan 2-3 fånganfall(också hos annan ägare)Hon har inte haft något sedan dess. Trots kraftiga beten, fast med lång invänjning.

Ingen av dem har dock någon hovbensrotation.

//millus

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Mandarinen
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama