Fång med hovbenssänkning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 757
T

Trolle

Hej!
Min islandshäst har fått fång och på kliniken vid röntgen ser
man en hovbenssänkning på framhovarna. Det var inte något akut fång utan hovslagaren upptäckte att hästen ömmade i sulorna när han skulle sko henne och rekommenderade då röntgen. Någon som
hört talas om att en häst kan ha fång utan att den visat några tydliga tecken? Kan fång ha ett långsamt förlopp? Hur är prognosen vid hovbenssänkning? Någon som varit med om detta? Tacksam för råd och hjälp.

Sv: Fång med hovbenssänkning

Hej! Är du säker på att det var en sänkning och inte en hovbensrotation? En sänkning är allvarligare, då har hela sambandet mellan hovben och lameller släppt. Fång kan ha ett smygande förlopp, kan yttra sig som lite ömfotad eller sömtryck men oftast så blir det till slut så allvarligt att man inte kan undgå den klassiska fångställningen, puls, feber, vill ligga ner,m,m.
En rotation kan man få att återgå till det normala med rätt verkning, men det tar ca ett år.

Sv: Fång med hovbenssänkning

Jag var med om liknande med min isis... Han visad väldigt diffusa symptom till att börja med. En stelhet i bakbenen som gick över efter uppvärmning. Både jag och djursjukvårdaren på kliniken jag pratade med när jag bokade tid misstänkte spatt. Vid röntgen blev veterinären förvånad över att min häst, som hade rotation på samtliga hovar och sänkning på båda fram, hade fått detta inom en förhållandevis kort tid (sedan dess jag upptäckte symptomen). Han hade en teori om att min häst tidigare i livet haft små anfall som sakta men säkert försatt hovbenet i fel vinkel. Hans teori pekar ju på att det skulle kunna vara ett förlopp under flera år som inte nödvändigtvis, efter varje anfall, resulterar i de "uppenbara" symptomen. Du hade oxå en isis. Tilläggas bör väl att islandshästar kanske i större utsträckning än andra hästar (?), till stort förtret, är väldigt tåliga vad gäller smärta.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 783
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 461
Senast: mackan
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka