Fång - många frågor

Sv: Fång - många frågor

Att sätta sig in i fångproblematiken är verkligen som att försöka ta sig igenom den tätaste djungel. Du kommer att upptäcka att du får nästan lika många olika svar på dina frågor som antal personer du frågar.

Jo, det upptäckte jag på en gång jag försökte få lite klarhet. Har läst mängder med trådar och information om fång, men kan inte säga att jag blivit så mycket klokare.

1. Hur länge blev er häst ordinerad bokxvila? Min blev ordinerad 14 dagar.
Ingen boxvila. Dagen efter diagnosen gick hon ute i "boxhage", iklädd betesbegränsare modell munkorg. Nästa dag i stora hagen tillsammans med de andra (med betesbegränsare, förstås)

7. Ni som haft fånghästar länge, har hästen kunnat återgå till ett normalt liv med bete?
Det är ju bara två månader sedan min häst fick fång, nu går hon ute dygnet runt i gräshage, med munkorg. Håller på att vänja in henne på gräs igen, och tror och hoppas att hon ska kunna slippa munkorgen om en månad. Jag rider henne sedan en dryg månad

Hade din häst ett lindrigt fånganfall? Din hästs rehabilitering verkar ju väldigt avvikande mot vad de andra skrivit. Låter otroligt skönt att det kan gå så snabbt.

.
Hur kan veterinärer ge så olika rekommendationer gällande rehabilitering och igångsättning???

Ja, det är onekligen jobbigt som hästägare att veta vad man ska förlita sig på. Man får inte heller glömma den mentala aspekten i det hela. Det är ju viss måna av djurplågeri att stoppa hästen i sjukhage/-box under så lång tid.
Det är en balans med att försöka hitta den tid som krävs i vila för att fysisk läkning skall hinna ske och att inte låta hästen lida mentalt längre än vad som är absolut nödvändigt.

1. Hur länge blev er häst ordinerad bokxvila? Min blev ordinerad 14 dagar.
<<våran 6 månader i box med sand(för underlaget samt att det fuktar hoven)

2. Vad händer efter 14 dagar? Någon minuts promenad per dag? Hur ser rehabiliteringen ut därefter?

Så stilla som möjligt, vi byggde en box hage utanför dörren. även den m sand.Efter 6 månader började vi så sakteliga att ta korta promenaden.

3. När fick hästen börja bete gräs igen och hur länge?

ALDRIG!!

4. Hur länge stod hästen på fenylbutazon (eller annat)?
10 dagar

5. Har era hästar varit hängiga svettiga? Min har sett pigg ut hela tiden.
Bara i början, tills medicinen började verka

6. Hur länge var hovarna varma? Min hade kalla hovar igår kväll men nu på morgonen är de varma igen.

7. Ni som haft fånghästar länge, har hästen kunnat återgå till ett normalt liv med bete?

Nej, tyvärr .... ALDRIG mer gräs! Vi behandlade våra ponny på detta sättet givetvis hade vi en riktigt bra hovslagare som fångverkade honom oxå efter konstens alla regler.
idag är han "frisk" eller rättare sagt så frisk en fång häst kan bli .

Lycka till och ha inte för bråttom!

1. Hur länge blev er häst ordinerad bokxvila? Min blev ordinerad 14 dagar. Några dagar sa han. Hon fick gå ut i liiiten hage utan gräs, men jag hade inte möjlighet till det så hon fick stå på box lite drygt en vecka och sen släppas ut i en liite större hage utan gräs.

2. Vad händer efter 14 dagar? Någon minuts promenad per dag? Hur ser rehabiliteringen ut därefter?
jag har gått på några kortare promenader med henne, men annars har hon lite sommarlov. Går i en hage som är ca 30*30 m, kanske mer mellan 8-21 ungefär

3. När fick hästen börja bete gräs igen och hur länge?
Min häst får ta några tuggor ibland. Tänkte släppa ut henne en stund med småponnyerna nästa vecka eller veckan efter (HAr gått exakt en månad idag)

4. Hur länge stod hästen på fenylbutazon (eller annat)?
fem dagar

5. Har era hästar varit hängiga svettiga? Min har sett pigg ut hela tiden.
nja. det var inet så jättemärkbart egentligen. Hon var lite segare än vanligt, sprang inte i hagen och så. EFter ca två dagar på box syntes stor skillnad i ögonen.

6. Hur länge var hovarna varma? Min hade kalla hovar igår kväll men nu på morgonen är de varma igen.
dom var inte varma alls.

7. Ni som haft fånghästar länge, har hästen kunnat återgå till ett normalt liv med bete? --

Hade din häst ett lindrigt fånganfall? Din hästs rehabilitering verkar ju väldigt avvikande mot vad de andra skrivit. Låter otroligt skönt att det kan gå så snabbt.

Jag vet inte precis om fånganfallet var så lindrigt, men hon kom under behandling mycket snabbt. Vi märkte ingenting klockan 06.30, klockan 11 var benen varma, hon hade kraftig digitalpuls och gick med korta steg. Klockan 14 kom veterinären och trattade i henne paraffinolja, strax därpå kom hovslagaren som tog av skorna, kortade tån och spikade på skorna igen.

Immer

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Vinur
·
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Ace
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka