Fång - många frågor

S

Sveipur

Min ena häst drabbades av fång i lördags. Känns som en djungel att få något grepp om detta. Jag ska träffa en annan veterinär på torsdag, men vill ta redan på så mycket som möjligt innan dess.

1. Hur länge blev er häst ordinerad bokxvila? Min blev ordinerad 14 dagar.

2. Vad händer efter 14 dagar? Någon minuts promenad per dag? Hur ser rehabiliteringen ut därefter?

3. När fick hästen börja bete gräs igen och hur länge?

4. Hur länge stod hästen på fenylbutazon (eller annat)?

5. Har era hästar varit hängiga svettiga? Min har sett pigg ut hela tiden.

6. Hur länge var hovarna varma? Min hade kalla hovar igår kväll men nu på morgonen är de varma igen.

7. Ni som haft fånghästar länge, har hästen kunnat återgå till ett normalt liv med bete?

Sv: Fång - många frågor

1. boxvila 3 v. sedan sjukhage!

2. Åkte till kliniken och rönkade efter 3 v.

3.Fick inte fång av gräset, men magen måste bli bra först, sedan saaaakta vänja in.

4.Finadyn 7 dgr, Butta 7 dgr.

5. Något låg ej svettig första 3 dagarna sedan pigg!

6. Min var bara lite varm på hf. han kan vara lite varmare o ha lite puls på hf än idag 4 veckor efter, men som sagt det tar tiiiid att läka, bra hovis och lååååång vila.

Min shettis fick fång i går ( igen ):cry:
Jag ger honom metacam, som han tycker om .
Han får stå i box tills jag tar ut honom, det kan vara allt från
i morgon tills 14 dagar .

Han hade kraftig puls i går runt om+ varma hovar.
Bara lite puls i ena fram i morse.
Jag borde förstått att ngt var på gång, då jag tyckte han var lite
hängig i går .

Jag tror fången beror på för fort foderombyte ( nytt hö på 3 dagar :confused:)
Mitt vanliga hö som jag skulle hämtat hade helt plötsligt blivit :devil: mögligt .

Min islänning har varit frisk i 11/2 år. han fungerar alldeles utmärkt.
Men det var en lång tid han var sjuk.
Bra hovslagare som kan lägga på rätt beslag osv är JÄTTEVIKTIGT.

Det här känns väldigt jobbigt och deppigt
Men, men... vi får stötta varandra och kämpa på !

Hej från hambo

1. Hur länge blev er häst ordinerad bokxvila? pratade aldrig med vet. om det. min hovslagare fick bestämma, hon gick ut efter 15 dagar i box.

2. Vad händer efter 14 dagar? 15 dagar vart det för min, hovslagaren kom ut och tittade på hovarna osv och sen släpptes hon ut i hage med munkorg.
Någon minuts promenad per dag? ska börja promenera med henne idag :bump:
Hur ser rehabiliteringen ut därefter? kommer att promenera med henne till helgen, sen skritta lite uppsuttet och sen får vi se hur hon mår innan jag börjar trava.

3. När fick hästen börja bete gräs igen och hur länge? Hon går med munkorg nu, kommer nog aldrig släppa henne på grönt igen.

Min åt finadyne i 4 dagar, 2 ggr om dagen + lite "gammalt" som stallägaren hade extra.

5. Har era hästar varit hängiga svettiga? svettades 2 dagar efter anfallet, tror dock det berodde på värmen.

6. Hur länge var hovarna varma?
pulsen var bara kraftig dagen vi upptäckte det, inga varma hovar, varm kronrand sen dess har hon varit fin i benen och hovarna.

7. Ni som haft fånghästar länge, har hästen kunnat återgå till ett normalt liv med bete? Kan jag tyvärr inte svara på, då detta var första anfallet för mig och min häst :confused:

1. Hur länge blev er häst ordinerad bokxvila? Min blev ordinerad 14 dagar. Efter röntgen och verkning på Strömsholm fick han boxvila 5 veckor, sjukhage sen 5veckor.

2. Vad händer efter 14 dagar? Någon minuts promenad per dag? Hur ser rehabiliteringen ut därefter? Efter 14 dagar stod min i boxen med strikt vila.

Fick och fick.. Han har ätit gräs det här året, två år efter fången. Han går hela dagarna, i skogen på natten.

14 dagar har jag för mig, Metacam.

nej han var pigg och glad trots eländet.

6. Hur länge var hovarna varma? Min hade kalla hovar igår kväll men nu på morgonen är de varma igen.
stirra dig inte blind på hovarnas värme, det växlar ofta och behöver inte betyda något egentligen. Min har konstant varma hovar.

7. Ni som haft fånghästar länge, har hästen kunnat återgå till ett normalt liv med bete?
Låååångsamma invänjningar på betet, och endast bete dagtid.

Jag råder dig att, efter 14 dagar, åka till klinik och röntga hovarna. Innan dess kan man inte veta hur pass allvarligt det är. Min var till synes "frisk" när vi åkte till Strömsholm, travade in i deras klinikstall, men hade rotation på alla fyra, så man kan omöjligt veta graden av fånganfallet utan röntgen.
och låt det ta tid innan du sätter igång hästen. Två veckor är alldeles för lite i mina öron.

I akut skede
* Ring Vet!
* Ge paraffinolja o probimin eller dylikt.
* Kyl benen- länge
* Box med djupt torrt strö.

Man röntgar efter det akuta stadiet, eftersom resande kan orsaka stress, vilket kan förvärra fången.

Sen utgår o rådgör man om en behandlingsplan med Vet o hovslagare hur man går vidare.

om fånget har utlösts av gräs så får man vara jäkligt försiktig alla kommande år.

Min häst reds i lördags eftermiddag. Pigg och glad, men lite ömfotad (varit barfota hela sitt liv utan problem) på grusväg. Inget jag reagerade på då han ömmat lite på hårt underlag sen senaste verkningen.

Två timmar efter ridturen hittas han med kraftiga fångsymtom. Mig veterligen har han aldrig haft fång tidigare. Stapplade ovilligt fram och ville inte lyfta hovarna.

Första gången jag pratade med Vet sa hon att han inte får röra sig alls utan ska stå mjukt på 10 kvm i två veckor. När jag ringde upp nu idag sa hon att jag skulle ta två små promenader per dag. Det var ju lite positivt allafall.

Känns som jag famlar i mörker. Behöver ha lite framförhållning hur vi ska lösa allt det praktiska. Undras om det är tänkbart att han kan gå i en liten hagen med mycket magert bete med gräsreducerare på dagarna och i box med hö på nätterna när de 14 dagarna i total boxvistelse är över?

Han har bara ätit 1 påse butta om dagen (enligt veterinärens rek). Enligt fass dosering skulle han ha haft 3 påsar/dygn. Det är ju bra att vara försiktig med starka mediciner, men samtidigt är jag rädd att det påverkar läkningen negativt om han får för låg dos.

Nu har det gått 2½ dag och när jag tog ca 1 minuts promenad nu på förmiddagen så rörde han sig villigt. Lite svårt att se hur han gick eftersom han har så mycket överskottsenergi. Han är verkligen inte van att vara inspärrad i en box :cry:. Han ser pigg och frisk ut, men är oerhört frusterad över att han blivit "frihetsberövad".

Ingen häst är väl van att vara instängd i en box lång tid, min stod som sagt fem veckor (visst gjorde din det också axel?). Alternativet kan vara att ha hästen i sjukhage (storlek som en box ungefär), förutsatt att han kan hålla sig lugn där.
Men låt hästen VILA. Om hovbenet börjat röra sig i hoven måste hästen hållas still så mycket det går för att låta det stabilisera sig, innan ev. röntgen.
Jag skulle absolut inte ta ut i gräshage så kort id efter fånganfallet, även med gräsreducerare och magert bete. Grus eller skogshage är det som gäller.

Låååångsamma invänjningar på betet, och endast bete dagtid.

Jag råder dig att, efter 14 dagar, åka till klinik och röntga hovarna. Innan dess kan man inte veta hur pass allvarligt det är. Min var till synes "frisk" när vi åkte till Strömsholm, travade in i deras klinikstall, men hade rotation på alla fyra, så man kan omöjligt veta graden av fånganfallet utan röntgen.
och låt det ta tid innan du sätter igång hästen. Två veckor är alldeles för lite i mina öron.

Jag har alltid varit mycket försiktig med gräs dels p ga av fång och kolikrisk, dels p ga övervikt. Han har gått i en ganska renskrapad hage på dagar (även en del med gräsreducerare) och oftas i en liten skogshage på nätterna. När jag räknar de antal år jag haft islandshäst blir det totalt 26 hästår och det är trots allt ganska lång tid utan att få fång.

Jag menar inte att jag ska sätta igång och rida honom efter två veckor utan menar när han kan börja gå i en liten hage och sen eventuellt ledas lite i grimma.

Röntgen ska vi självklart göra efter två veckor. Är det allvarligt ska han inte plågas (med att inte få ströva fritt) i onödan.

Okej, då är jag med.
Tänker du åka till Strömsholm för att röntga? Där finns hovslagare som är väldigt duktig på fång, och där får du säkert mycket hjälp och råd.
Fram till dess skulle jag ha låtit hästen stå på box, alternativt liten sjukhage med grudbädd.

Ingen häst är väl van att vara instängd i en box lång tid, min stod som sagt fem veckor (visst gjorde din det också axel?). Alternativet kan vara att ha hästen i sjukhage (storlek som en box ungefär), förutsatt att han kan hålla sig lugn där.
.

Nej, men det är en viss skillnad på en häst som är van att stå i stall på nätterna. Min är 11 år och har gått på lösdrift hela sitt liv.

Att ha honom inspärrad ensam i stallet är helt otänkbart, men vi har byggt en box på 10 kvm i vindskyddet så han har kompisarna inom synhåll.

5 veckor var en väldigt lång tid. Det verkar som de flesta blivit ordinerade en betydligt kortare tid.

Är den barfotaverkad? Av barfotaverkare?
Frågar eftersom fel verkning kan ge belastningsfång.

Sen är de flesta hovarna blöta nu o slits då betydligt mer än annars.

Senast ändrad:

Okej, då är jag med.
Tänker du åka till Strömsholm för att röntga? Där finns hovslagare som är väldigt duktig på fång, och där får du säkert mycket hjälp och råd.
Fram till dess skulle jag ha låtit hästen stå på box, alternativt liten sjukhage med grudbädd.

Nej, jag tar en ATG-klinik på nära håll för att minimera stressen över en lång resa. Jodå, han ska stå i sin mjuka lilla sjukbox tills det är dags för röntgen.

Nix, vanlig hovslagare. Han har normalt jättefint formade hovar med en bra skålform. Efter senaste verkningen blev hovarna platta och han blev väldigt öm. Har dock inte varit några problem då vi undvikit hårda steniga vägar och hållt oss på mjuka traktorvägar, ängs- och skogstigar. Där har han inte ömmat alls.

1. Hur länge blev er häst ordinerad bokxvila? Min fick först boxvila i 3 veckor, sedan röntgen o ytterligare box i 3 veckor

2. Vad händer efter 14 dagar? Någon minuts promenad per dag? Hur ser rehabiliteringen ut därefter? Inga promenader så länge den stog på boxvila

3. När fick hästen börja bete gräs igen och hur länge? Släpper inte en fångis på gräs igen

4. Hur länge stod hästen på fenylbutazon (eller annat)? Först Metacam i 10dagar, o sen ytterligare 10 dagar med butta

5. Har era hästar varit hängiga svettiga? Min har sett pigg ut hela tiden. Inget hängig eller svettig

6. Hur länge var hovarna varma? Min har inte haft särskillt varma hovar, jag går efter pulsen

7. Ni som haft fånghästar länge, har hästen kunnat återgå till ett normalt liv med bete? Tänk på o inte sätta igång hästen för tidigt efter ett anfall, min vet rekommenderade minst 6 månaders vila.

Fem veckor är vad som behövs om en hov ska kunna läka ihop och bli stabil igen. Detta var som sagt efter att han fått tvärtå verkad på Strömsholm. Innan dess hade han stått två veckor i sjukhage (innan vi visste vad det var).

Frågar eftersom fel verkning kan ge belastningsfång.

Sen är de flesta hovarna blöta nu o slits då betydligt mer än annars.

Belastningsfång ligger nära till hands då vi ständigt brottas med hans övervikt. Har aldrig varit med om en häst som fullständigt sväller som han. Trots hans ålder är han under inridning. Han har satts igång försiktigt med skritt i möjligaste mån (mycket pigg) med ryttare på 50kg, långa skogspromenader, tömkörning och handhästridning.

Ingen boxvila. Dagen efter diagnosen gick hon ute i "boxhage", iklädd betesbegränsare modell munkorg. Nästa dag i stora hagen tillsammans med de andra (med betesbegränsare, förstås)

2. Vad händer efter 14 dagar? Någon minuts promenad per dag? Hur ser rehabiliteringen ut därefter?
Efter 14 dagar åkte vi iväg till kliniken och röntgade hovarna - ingen hovbenssänkning eller rotation)

Som jag skrev ovan, redan dagen efter. Men med betesbegränsare. Nu, två månader senare, betar hon "fritt" två timmar/dag

Fem dagar på Butta, i samband med röntgen skrev veterinären ut Finadyne för tio dagar

Inte det minsta

Hovarna var aldrig särskilt varma, jag gick mer efter den förstärkta pulsen

Det är ju bara två månader sedan min häst fick fång, nu går hon ute dygnet runt i gräshage, med munkorg. Håller på att vänja in henne på gräs igen, och tror och hoppas att hon ska kunna slippa munkorgen om en månad. Jag rider henne sedan en dryg månad

Min ena häst drabbades av fång i lördags. Känns som en djungel att få något grepp om detta. Jag ska träffa en annan veterinär på torsdag, men vill ta redan på så mycket som möjligt innan dess.

Min hade 14 dagars boxvila.
Vila och utevistelse i hagen efter de 14 dagarna.
14 dagar med butta.
Inget gräs mer.
Min var febrig och hängig de första dagarna men sen piggare eftersom buttan började verka.
Hovar varma de första 3-4 dagarna.
Man ska vara försiktig vid igångsättningen.Det tar flera månader för hästen att återhämta sig efter ett fånganfall.Var aktsam på gången på hårt underlag,helst röntga vid kraftig fång.
Hur kan veterinärer ge så olika rekommendationer gällande rehabilitering och igångsättning???

Senast ändrad av en moderator:

Att sätta sig in i fångproblematiken är verkligen som att försöka ta sig igenom den tätaste djungel. Du kommer att upptäcka att du får nästan lika många olika svar på dina frågor som antal personer du frågar. Så har det varit för mig i alla fall. Min häst hade inte ett riktigt fånganfall, det syntes bara när hon sedan verkades, så jag kan bara svara på en av frågorna:
Jag kände på hennes hovar och mätte hennes puls hela tiden i början. Jag kom fram till att det skiftade hela tiden. Ibland var hovarna kalla, ibland lite varma. Ibland kunde man känna en liten puls ibland ingen alls. Jag har senare förstått att det är helt normalt. Det är möjligt att det märks mkt mer allstå blir mkt varmare och mkt kraftigare puls om det verkligen blir ett fånganfall men jag vet inte. Jag studerar mest hur hon rör sig och hur hon vänder.
Jag har läst mycket om fång. En del av det som jag har läst har varit här på buke, här finns många bra trådar om fång. Jag tycker att det känns tryggare om jag förstår lite mer om det.
Den sista frågan var nog hur det kan bli sen?
Fången hos min häst upptäcktes i slutet av januari i år. Hon har gått kvar i sin stora vinterhage i stort sett hela tiden (utom när det växte upp nytt gräs och var kallt). där växer det nu en hel del gräs. Jag rider henne varje dag. Det blir ju extra jobbigt nu på sommaren eftersom man måste vakta henne (jag gör det i alla fall). Men som sagt hon hade det lindrigt.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Vinur
·
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Ace
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka