Sv: Fång igen
Och det är just det som gör mig förvirrad! Alla säger olika, ingen är överens. Jag har precis köpt en shettishingst på 1 år som i hela sitt liv har gått på lösdrift. Vad ska han äta?! Just nu går han i trädgården...vi har en stor gräsmatta som har blivit en tillfällig hage då vi inte har tillgång till vinterhagen ännu. Bräset är långt, men gräsmattan är inte fin, det växer mossa och lite ogräs blandat med gräs. Vinterhagen är helt obetad så där är gräset högt. Vad jag har förstått så är det bättre att en fånghäst betar i en hage med högt gräs än i en med nerbetat gräs, för att gräset när det är alldeles nytt är för kraftigt? Om man ska gå efter den teorin så ska vinterhagen som är obetad inte var något problem för min shettis?
Och hur är det med kraftfoder och hö? Tyvärr så blev höskörden jag bokade, inte så stor som jag blev lovad, så jag fick bara ca 60 balar av en andra skörd. Jag ska fodra med hösilage också. Jag hade tänkt ta analys på höet, men tycker att det är onödigt när jag bara har 60 balar. Men är det inte för kraftigt för min häst? Är det kanske bättre med ett hö från ifjol?
Jag hatar verkligen när jag inte vet saker....