Fång igen

Sv: Fång igen

Är det inte så att i ett kort strå finns bara "ny" näring alltså mer koncentrerat, men i ett långt strå är näringen redan förverkad.
Eftersom andraskörden kan bli kraftigare än första skörden måste det ju bero på nyväxten.

Alltså; det vore bättre att min häst som haft fång får gå ut på den hittills obetade delen av hagen nu till hösten än att han går på det bete han gått på ett tag nu och som är nedbetat!? Eller ska han gå en stund om dagen på det ena och en stund på det andra? Vad är bäst i fångsynpunkt?

Han går ute dygnet runt fortfarande, och kommer att göra så åtminstone 1-1,5 månad till.

usch för fång så lömskt !!
Tror faktiskt att det har mycket att göra med hur hästen rör sig eller inte rör sig, min lilla sötnos fick fång i somras och han fick det i samband med att han skadat sig på betet och sen blev han stående och innan red jag nästan varje dag, så jag tror att det hjälper till när de inte får röra sig tillräkligt. För min häst blev det nog väldigt tvär omställning så nu är jag noga med att han ska röra på sig ordentligt.
så det var en riktigt fin sommar för oss först skadan sen fång,allt på en gång :(

Förra gången hon fick fång så behandlades hon med Finadyne men denna gången fick hon Quadrisol (stavas?=) för vet. tyckte att det var bättre.
Någon annan som behandlat fång med det?

Hej håller med alla om att fång är ett svårbenat problem. Min häst fick i mitten av juli fång och är nu piggare igen efter beh. med bla. Metacam som gjorde att han blev bättre snabbt.Problemet tycker jag är att alla vet. har olika uppfattning. Blir rädd när jag hör att det kan vara risk för återfall i sept. Ger nu fri tillgång till fjolårshö och årshö som är magert. han får ochså 3 dl betfor mineraler och mjölksyrebakterier för att stärka tarmen. Det går ju nästan inte att undvika att dom gnager på gräs det finns ju överallt.Någon som har något att tipsa om.

Hej!
För ca 2år sedan fick mitt halvblod fång på alla fyra.Veterinären hade inte stora förhoppningar på tillfrisknande.Med hjälp av hovslagare och hårdbantning(Hon var överviktig och reds för lite p.g.a.min ridolycka)Boxvila i flera veckor hon låg mest.Smärtstillande.Efter att dom kraftiga pulsarna avtog fick hon gå i en sjukhage fanns inte en tillstymmelse till mat i den liten var hagen också.Vad min häst fick äta var 2kg halm under ett dygn,det gjorde hon i någon månad.Hon rasade ner i vikt för modligen var det belastningsfång.Hon har klarat sig nu från detta gissel,men visst är man orolig att det ska komma tillbaka.
Hon får bara kraft när jag ridit numera,annars är det hö som gäller.
Jag har även ett foder som heter Speede beat tror att det stavas så
som hon brukar få tillsammans med kraften.
Hoppas att det går bra för din pålle. :bow: :bow:

arabia skrev:
Förra gången hon fick fång så behandlades hon med Finadyne men denna gången fick hon Quadrisol (stavas?=) för vet. tyckte att det var bättre.
Någon annan som behandlat fång med det?

Finadyne, Fenyl butazon eller Quadrisol är det som används vid fångbehandling, men varför inte använda Finadyne när hon svarade bra på det sist?

Att Quadrisol skulle vara bättre är helt induviduellt från häst till häst.
Konstig kommentar!!!

Första gången hon fick fång (i våras) så behandlades hon av jourhavande veterinär o denna gången av min ordinarie, jag vet inte om de har olika teori om vad som är bra.

Håller med om det där med fruktaner. Jag har börjat verka min häst själv och jag har fått ordning på min fånghäst hovar. Det finns en sida som heter www.barfota.has.it där det står en hel del om fång och om verkning. Jag har gjort vildhästrundningen på min häst och han har blivit mycket bättre och fånganfallet har gått över fast han får lite kraftfoder utöver hö och några strån i hagen. Mina hästar har fått stå inne sen i augusti på nätterna och jag kan börja rida min fånghäst nu fast han går barfota förutsatt att det är mjukt underlag.

Ska du ha hästen ute dygnet runt så skulle jag rekommendera en mager skogshage. Annars får du kanske ta in den på nätterna för att på det sättet se till att den inte får i sig för mycket gräs. Min egen häst fick fång i somras efter 3 veckor på bete men jag hade turen att hinna ta det i tid så det blev inga röntgenförändringar. De rekommendationer jag fick av min vetrinär var att i framtiden i så stor grad som möjligt undvika korta kolhydrater.
Hösten kan vara minst lika svår som våren när det gäller fång. En gammal sanning är att hästar många gånger får fång när det varit frost i gräset (talar väl också för att stora tempraturskillnader gör gräset mer "giftigt", det blir som flera foderbyten på en dag). Att hålla hästen smärt och i trim gör det också lättare för hästen att motstå tarmrubbningar. Kankse levande kulturer i fil kan göra det lättare för hästen att ha en fungerande mage?
Jag känner inte riktigt igen mig i funderingarna om att fång enbart drabbar hästar som står mycket på box och inte rör sig. Min egen hade gått ute dygnet runt och var den enda av hästarna i hagen som var i tävlingskondition och han blev drabbad och ingen annan. Kan tillägga att han inte åt något kraftfoder under betesperioden.
Jag tror helt enkelt att vissa hästar är mer eller mindre disponerade för fång men självklart kan hanteringen spela in. Jag hoppas att allt löser sig för dig och din häst!

Menar du socker med korta kolhydrater?
Fruktaner är långa pärlband av fruktos (+1 glukos) och stärkelse är ett nätverk av glukos. Det är de man brukar varna för i fångsammanhang, de spjälkas inte i tunntarmen och orsakar störningar i grovtarmen...*funderar*

Ja, enligt vetrinären var korta (snabba) kolhydrater ett gissel för fånghästar. Sånt som går ut i kroppen för fort. Betfor var ex.vis inte att rekommendera. jag ahr tidigare hört att man rekommenderar kratfoder med låg stärkelsehalt för fånghästar.
Han nämnde också att om en häst som tidigare haft fång får kolik så ska den dessutom fångbehandlas.

Det strider mot allt jag har lärt mig och att behandla med någon NSAID preparat när en häst redan lider av buksmärtor tycker jag låter märkligt. Speciellt om hästen inte visar några fångsymptom...
Ja, ja, vi kan ju inte alla vara överens om allt…

Och det är just det som gör mig förvirrad! Alla säger olika, ingen är överens. Jag har precis köpt en shettishingst på 1 år som i hela sitt liv har gått på lösdrift. Vad ska han äta?! Just nu går han i trädgården...vi har en stor gräsmatta som har blivit en tillfällig hage då vi inte har tillgång till vinterhagen ännu. Bräset är långt, men gräsmattan är inte fin, det växer mossa och lite ogräs blandat med gräs. Vinterhagen är helt obetad så där är gräset högt. Vad jag har förstått så är det bättre att en fånghäst betar i en hage med högt gräs än i en med nerbetat gräs, för att gräset när det är alldeles nytt är för kraftigt? Om man ska gå efter den teorin så ska vinterhagen som är obetad inte var något problem för min shettis?
Och hur är det med kraftfoder och hö? Tyvärr så blev höskörden jag bokade, inte så stor som jag blev lovad, så jag fick bara ca 60 balar av en andra skörd. Jag ska fodra med hösilage också. Jag hade tänkt ta analys på höet, men tycker att det är onödigt när jag bara har 60 balar. Men är det inte för kraftigt för min häst? Är det kanske bättre med ett hö från ifjol?

Jag hatar verkligen när jag inte vet saker....

Vad jag tror vetrinären menade var att eftersom hästar som haft fång troligtvis har en viss disposition för mag/tarmstörningar (vilket även kan ge kolik). Koliken kan då vara ett tecken på att hästen även börjat få känningar av fång. Så förstod jag det i alla fall!

Jag skulle satsa på hagen som hade långt gräs men jag skulle begränsa den så att han inte fick fri tillgång. Minst 3 veckor tar det för hästen att vänja in sig vid ett foderbyte så börja i tid. Hö rekommenderas framför hösilage till fånghästar (jag har faktiskt hört ryktesvägen att hösilageanvändningen ökat antalet fånghästar men det är en obevisad teori). För att kunna bestämma om du ska ge kraftfoder eller ej och i vilken mängd måste du analysera.
Eftersom våra hästar går ute så mycket (de flesta året om) så föredrar jag ett grovfoder med lite sämre värden så att de kan äta större mängder, då fixar jag hellre till foderstaten genom kraftfoder.

Korta snabba kolhydrater som tas upp i tunntarmen är inget poblem för "vanliga" fånghästar. När det gäller IR (insulinresistenta) hästar kan det vara skillnad även om man inte vet varför dessa hästar är fångdisponerade.
Var bor du?
PL

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka