Fång igen...jag ger upp!

mian

Trådstartare
I år har min shettis klarat sig från fång tills nu! Jag har verkligen försökt att förebygga så bar jag har kunnat.
Har gett henne samma hö hela året, inget kraftfoder..bara mineraler. Hon har mått fint på detta, gått ned i vikt så nu ser hon ut att vara i tpp form. :laugh:
Nu under sommar tider har hon gått största delen av dygnet i sandhage, har fått gå ca 30-60 min om dagen i gräshage med betesreducerarde. Hon har varit så pigg och glad tills i förrgår, då belv hon varm i hovarna. Trodde först att det kunde varit av verkningen, men hon va lite sämre igår så visst va det fång.
Jag är så arg på mig själv, tror det kan ha varit det nya höet som jag hämtade. Det gamla börjar ta slut, så jag tog hem nytt för att sakta börja vänja in det nya. Har inte fått analysen än...men tänke att en liten tuss vid varje måltid kan ju inte vra så farligt. Höet ska vara sent skördat och passa till en fångis. Hon har nog fått ca 3 kg utav det nya när hon började bli varm. Har bara fått en liten liten tuss tillsammans med det gamla, får hö 4 ggr/dag.
Kan det varkligen vara orsaken? :confused:
Hon var även lite snorig i förrgår när hon började bli varm, inte snorig längre. Kan det va en förkylning som utlöst det?

Hö - verkning - förkylning, vilket kan det va eller är det alla tre?!

Funderar på att börja ge henne lite jäst varje dag så att magen ska må bra.
Vad mer kan man göra? Hur gör man för att få ett bättre imunförsvar?

Många funderingar...känns hopplöst, man försöker göra allt men ändå så blir liven sjuka!
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Tränas hästen? Ägare till fånghästar är ofta noggranna med allt omkring hästens miljö för att utesluta fång, men att hålla hästen i bra kondition är en av de viktigaste förebyggande åtgärderna som ofta glöms bort. En häst med bra kondis har ofta bra immunförsvar.
Gjordes något annat i samband med fånganfallet? Vaccination, avmaskning, stallbyte, hagbyte? Jag tror inte på att verkningen orsakat eller bidragit till fånganfallet, men foderbytet spelar säkert in. Det lilla gräs hästen fått i sig genom munkorgen kan även vara orsak, nu när det regnat ordentligt blir det förändringar i gräset som kan betraktas som foderbyte. Är hästen överviktig?
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Har ni haft samma torka var du nu bor som här, följt av regn? Det är tyvärr rena raketbränslet gräset när det sätter fart när regnet kommer.

SÅ om ni haft samma förutsättningar där som här skulle jag tippa på det.
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Jag har det likadant som du, med fångis i sandhage och "bete" 45 min/dag, samma hö hela tiden. Men i kväll undrar jag om det är nåt på gång igen.
Lite varmahovar dålig i magen, ingen förstärkt puls .
Kan vara att gräset satt lite fart igen .Jag får försöka sova i natt och se vad som händer i morgon . För min häst är det Kört om han får fång igen .

Hej från Hambo
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Min verkar OK nu på morgonen, men vi skippar gräset framöver...
Hur är det med din shettis ???

Hej från Hambo
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Nu vet jag inte hur vädret är där som sagt, men gräset nu här iaf (tooorka, sen regn, regn, regn, sol, regn, regn, regn, sol, mer regn..) växer dels så det knakar och är rena raketbränslet. Inte speciellt fångbenägna shettisen här, som ätit frostgräs utan problem tom, var trots munkorg och bara 8 h på gräs aningens varm BF häromdagen. Inga övriga tecken, men ändå.

'Limmade igen' greenguarden så han fick i sig mkt mindre, och då svala hovar vid intag.

Men man ska vara extremt varse på gräset nu när det sätter fart om man haft torka innan.
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Hö - verkning - förkylning, vilket kan det va eller är det alla tre?!


!

En sak har jag fått lära mig den hårda vägen.. Och det är att man inte ska göra flera saker samtidigt med fånghästar.
Om man tar en sak i taget så brukar det gå, men råkar flera "risk-faktorer" infalla inom samma tidsram då kan det framkalla ett anfall... :(
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Kan ju vara att det nya höet innehåller mer socker än det tidigare. Då du skriver att du väntar på analys, gjorde du sockeranalys på samma gång? sen som de andra skriver att vädret spelar in.

Alex: vad är eg optimalt väder? hur ofta "får" det vara sol/regna? märker att nu den sista tiden har gräset faktiskt växt ordentligt i våra tomma hagar. Sen frågan jag funderat på länge, men inte orkat söka i gammal tråd för: när det varit minusgrader på natten (eller den farliga gränsen på <5) NÄR på dagen (om solen lyser) var det riskfritt för (fång)hästar att äta? eller var det så att fr.o.m frosten är det alltid farligt?
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Fast vi har bara haft regn en dag för 1 vecka sedan ( Södra skåne )
Nu när jag var hemma från Jobbet för att släppa stona på betet, så kollade jag fångisen igen, men han känns ( peppar,peppar) Fräsch !!

Hej från Hambo
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Ok...har inte varit inne på datorn ett tag så nu ska jag försöka uppdatera lite.;)

Ja, vädret har nog varit samma som ni beskrev torka ett bra tag och nu regn.
Men min har inte fått gå och äte gräs sen det började regna så det kan inte va fallet.

Har fått tillbaka höanalysen, dock ej klart på sockerhalten ännu.
Va väl i kraftigaste laget för en shettis, så mistänker att de kan vara en utlösande faktor.
TS 82%
MJ/kg foder 7,9
smrp/kg foder 35 gr
Väntar med spänning på sockersvaret!

Hon har fått metacam nu i 7 dagar, hon äter bara av det gamla höet som hon har fungerat på innan.
Är kall på tre utav hovarna, verkar inte vilja ge med sig i höger fram!:confused:
Kan det vara så att det kan sitta kvar i en hov, vad gör man då?
Tips??!
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Det var inget kraftigt hö. Du behöver mer protein.
Det hänger väl på sockeranalysen om du behöver blötlägga det eller inte.
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Ja proteinet va lågt med tanke på energin.
Men jag hade föredragit ett hö på 6 MJ och samma proteinmängd så hon kunde äta mer. Gillar inte och behöva ge lucern m.m...när hon är en känslig och lättfödd häst.

Ingen som har varit med om att värmen ej försvunnit i en hov?
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Ja det kan vara så att den hov som fortfarande är varm inte är bra än. Den kan t ex drabbats av sänkning/rotation.

Vad man gör, tja du får börja med att kontakta veterinär, och en röntgen är ju en mycket bra ide.

Det där lilla proteinunderskottet löser du bäst med soja så långt det går (minst MJ/srp), men som du själv skriver är det olyckligt högt MJ i det. Men ett HÖ med 6 MJ är inget du kan räkna med, det är i princip omöjligt få till så lågt MJ per kg TS - med bibehållen vettig proteinhalt - att du kan få det värdet/kg foder när det gäller hö. Då får du kika på silage.
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Hon fixar inte att äta hösilage, har redan provat det.
Det hon har funkat på är hö.....

Fortfarande inte fått socker analys....:mad:

Få se hur hon känns ikväll..annars får jag kontakta vet igen och se vad de säger.:(
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Så trist med fång.
Har två fånghästar i en "fånghage", det är minimalt med gräs och de får gå där hela tiden för att inte provocera något nytt gräs eller så. Höbytet gick också bra för mig i år, men det där med foderbyte är ju alltid känsligt.
Jag skulle ju vilja bygga en ny fånghage till mina då de gått i den här i flera år, men då är det ju alltid gräs i den nya, och annat gräs och andra buskar :crazy:. Ville bara skriva att jag lider med er som har fått fång på hästarna i år, det är ju alltid lika "spännande" varje dag när man kollar till hästarna om de är friska eller inte...
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Ja, det är jobbigt det här....
Jag hade som du en fånghage med bara jord, men jag ville ha något större till mina samt en som blev mindre lerig. Bli ju inte SÅ kul i en jordhage om det regnar mycket.
För ett par år sedan lät jag anlägga en stor sand hage, där har min fångis gått tillsammans med en annan lättfödd kompis.
Trots att man lägger ned mycket tid och pengar på att de inte sak bli sjuka igen så händer det ändå, vilket är trist.

Nu verkar det som om det börjar ge sig...hon va sval på samtliga hovar idag.:laugh: Så hoppas det är ok nu!

Blir lite ångest när man ska behöva gå över till annat hö, har ju bara 50 balar kvar av det gamla....har ev. hittat ett som kan fungera. Men man vet aldrig...gick ju inte så bra med det först höet jag köpte hem nu. Det får de andra kusarna mumsa i sig.

Tänk va härligt det skulle va om det hade varit lite enklare med fånghästar, verkar vara otrilogt svårt att hålla fången borta om de haft de ett par gånger. Minsta lilla som man inte är på sin vakt så BOM...kommer den igen.
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Måste bara få skriva av mig lite....:(

Fick sockeranalysen för att bar tag sen nu....har bara inte hunnit skriva. Den låg på 19,5%!
Tror att detta var den orskade faktorn...har nu hittat ett hö som ligger på 11% som hon äter av just nu.

Har nu behandlat klart henne omgång två. Efter första behandlingen (10 dagar Metacam) va hon ok ca 2 dagar sen kom värme och puls tillbaka + stapplighet. Va i kontakt md vet igen och han rådde till ytterligre en behandling. Avslutatde den nu i söndags...hon va då kall och fin i alla hovarna/benen. Men nu igårkväll onsdag så va hon varm ihöger fram igen, med puls och stapplighet.:cry:
Ska kontakta vet idag igen, blir nog att åka til klinik med lilla damen.
Fan vad jag hatar denna sjukdom....stckars min lilla tjej!
 
Sv: Fång igen...jag ger upp!

Kan du inte byta till Finadyne ?
Jag har hört flera som tycker att det tar längre tid med metacam än Finadyne.
Lite jobbigare att få i dom, men du kan blanda med Pro-Eco, det brukar dom slurpa i sig !
Lycka till !

Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
668
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 396
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 390
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp