Fång igen - blir så ledsen

H

hästig

Jag har varit så försiktig med min ponny och haft henne i en liten hage som är helt nedbetad. Liten hage på ca 40 m2. Hon har fått hö i stället. Inget kraftfoder, bara lusernhack som jag blandat vitaminer och mineralerna i. Tills för exakt en vecka sedan hade hon gått med bakåtvända skor för hon hade fångkänning i slutet av Juni och då vände vi skorna, så de senaste 2 skoningarna har hon haft bakåtvända skor. Förra Onsdagen kom hovlsagaren och eftersom hon inte varit halt så sa jag till honom att sko henne normalt igen.

För några dagar sedan så var hon halt igen och idag såg jag att hon hade fåror under kronranden. Det har hon aldrig haft förut men jag antar att det är fångrelaterat. Kan vändningen av skorna ha gjort henne halt igen?

Jag tycker inte att jag har vidare bra hjälp av min veterinär. Hon gör mest så att man känner sig som världens sämsta hästägare. Vi har fått ned henne ca 40 kg i vikt men har man en halt häst så kan man inte motionera den och då går det helt enkelt inte att få ned min häst i vikt. Jag kan inte ge henne mindre grovfoder än 1% av hennes kroppsvikt men min veterinär tjatar ändå. Jag vägrar att ge henne mindre. Varför tror ni att att hon har fått fång igen? Jag har aldrig varit försiktigare än nu. Jag blir så ledsen för jag har verkligen försökt att få henne bättre. Ni som vet vad gör man nu?

Sv: Fång igen - blir så ledsen

Kan det inte vara hovbenet som spökar då? Jag skulle nog åkt till klinik och röntgat. Bättre att vara säker än osäker i mina ögon.

Igår morse var hon så halt att hon knappt kunde gå. Åkte in och röntgade henne och jovisst var det en sänkning av hovbenet. Plus att röntgen visade att det har blivit ett mellanrum mellan hovväggen och (vad det nu heter) lamellväggen??? . I alla fall hade smuts kommit in och orsakat en hovböld också. De skar upp bölden och vände på skorna så dom är baklänges igen och hon fick Finadyn. Jag tror att hösilaget var varit för kraftigt så nu får hon 2 kg "dåligt" hö (proteinmässigt sett) och sen halm bara. Veterinären verkade tro att hon kan bli helt återställd igen. Bantningen fortsätter.

jag är hemskt ledsen för din och din hästs skull. Jag vet hur det känns...

Kan hon ha en hovböld bara? Jag har märkt att skodda fånghästar kan drabbas av det... måste du ha skor? Kan hon inte gå barfota i sjukhagen?

Varför ger du lusernhack? har du dåliga värden på höet? Kan du blanda ut det med halm? Jag skulle undvika alla slags silage, inga vetenskapliga belägg för det bara en känsla :D .

Jag har försökt minimera rörelsen det första monaderna efter akutanfallen just för att undvika att lamelläderhuden får så mycket stryk.

Alltså, mina tips:
Barfota
Minimal hage alt. boxvila
Hjärtlösbantning (om man väljer mellan det och ytterligare en fångsväng)
halm och hö
så mycket stimulans som möjligt (för bibehållen livsglädje, jag hade min häst lös i stallet, han fick följa med och mocka i andra boxar, fixa mat, pyssla och feja).

Lycka till
/N

Jag har helt slutat ge hösilage till alla mina hästar. En av shettisarna fick fång förra året, och jag tror stenhårt att ensilaget hade mycket med saken att göra. Och hur trist det än är, har man ställt till det så hästen är överviktig så får man se till att dom går ner i vikt också. Hur hårt det än är mot hästen. Min shettis fick mest ingen mat alls (tyckte jag, tydligen fick hon ju så hon klarade sig, för hon överlevde...;) ) och nu är hon frisk och har tom tävlat två säsonger.

Men som sagt, inget ensilage till fånghästar (och helst inte till andra hästar heller), det är min uppfattning.

Jenny

Veterinären sa att ensilage kan vara "lurigt".Det finns kanske någon sanning i det. Hon får bara en handfull lusernhack som jag blandar hennes vitaminer och mineraler med. Det är mest så att hon ska tro att hon också får något när de andra får frukost och kvällsmat. Hon har stenhård koll på allt mat som förflyttas i stallet och vet precis när någon annan får något. Hon har ätit hösilage de senaste 2 vintrarna utan problem. Men vi fick väldigt bra hösilage i år, för bra för henne antagligen. Det känns verkligen som man är hjärtlös när hon står och gnäggar i hagen och vill ha mer mat. Hon vet att det har funkat innan så hon tror att jag ska komma springande med mer hösilage men nu får hon bara halm och hon blir inte lite sur.

Min shettis gick på ensilage i två år och i januari/februari i fjol slog fången till. Så det kan nog vara rätt lurigt... Vet inte vad din är för ras, men hon låter som min shettis, full koll på allt som har med mat att göra, går inte att lyfta en hink utan att hon "humrar". Som ägare till ponnyer som har lätt för att bli feta så MÅSTE man vara lite hjärtlös.

Hellre lite hjärtlös med en frisk, smal, halvsur ponny än att man ger efter och blir utan ponny... Och bara hon blir frisk så du kan börja motionera henne så kan man ju balansera så hon får massor med motion och däremed kan få lite mer att äta.

Jenny

Hejsan du..Vet vad du gar igenom..Hade samma problem med en gammal pony :( Min dator ar engelsk sa inga prickar over a och o....Ge henne vanligt ho,ta bort alla kraft foder,du maste fa igang circulationen igen i foten.prova med ett jodopax omslag pa foten.dvs handla barn blojor eller liknande,tejpa om foten med ett omslag 2 ganger per dag.,ta bort skorna,ge henne morot eller apple istallet for kraft foder.och butta om du kan fa tag i . Det basta ar om du kan fixa Aloe Vera i hennes mat. Vet inte vad for anti inflammatoriska medel som finns i sverige numera. Ge henne box vila. Efter ett tag ga med henne 5 minuter per dag pa mjuk mark inte hart,oka sedan med 5 minuter varje dag. Detta funkade med min lille pony.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 743
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 956
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama