Fång i en hov?

M

mizz

Finns den möjligheten. Symptomen är hälta och puls. Och de kommer och går, symptomen alltså. De behöver inte ens komma samma dag. Ena dagen halt, andra dagen puls. Och hästen är hur fin som helst emellan.

Varför frågan kom upp, är att en veterinär sa att fång är alltid uppkommer symmetriskt. Dvs båda fram, alla fyra typ.

Kan en hovböld orsaka ovanstående problem? Har ni andra fenomen som ger puls och/eller hälta.

Ös på, behöver feedback till måndag morgon.

Sv: Fång i en hov?

Jag har varit med om att bölder har gett sådana symptom. Men visst skulle det kunna vara fång också. Belastningsfång t ex. Vad säger hovisen?

Senast ändrad:

OM det är problem som kommer och går så tror jag inte att det handlar om fång. Visst, belastningsfång kan uppkomma på bara en hov, men det är då mer problem som blir kvar...
Foderutlöst fång är egentligen utlöst från tarmarna och ger allmän inflammatorisk process i läderhud i hela kroppen. Symptomen visar sig främst i hovarna, för att dessa är belastade... Har mycket svårt att tro att det skulle vara något sånt.

Min gubbe visade bara att han hade ont i höger hov fram. Därför trodde vi på hovböld först. Först sedan jag gått ett tag med honom och framför allt såg vi på vändningarna att han nog hade ont i båda fram. Så visst skulle det kunna verka som att det bara är i en hov i alla fall.

Tackar för infon.

Ska ringa på måndag morgon till vetten. Idag är han okej igen. :crazy: Hästen alltså. Hovslagaren kommer om 10 dagar, hittar inte vetten ngt får jag försöka tidigarelägga hovis besök.

Visst, belastningsfång kan uppkomma på bara en hov, men det är då mer problem som blir kvar...

Detta känns lite som trådkapning men egentligen är det samma fråga som i rubriken. Jag puttar gärna upp den lite. Jag tror jag har ställt samma fråga tidigare för ganska länge sedan utan svar men ser en möjlighet till ett nytt försök.

Om en häst har fång i bara en hov, beror det troligast på belastningsfång? Det verkar på något sätt troligast att foderfång mer påverkar hela hästen och då kanske åtminstonde i två hovar?

En alldeles egen och personlig reflexion är att fång i en hov är ett tecken på en otypisk fång. Den vanliga klassiska foderfången drabbar nästan bara 2-4 fötter och det är på framhovarna det märks mest. Även belastningsfången torde drabba 2-4 fötter eftersom belastningen på benen oftast är mer eller mindre likartad runt om
Min häst fick någon slags otypisk fång, han blev alldeles blockhalt hö fram, hade ingen puls, feber el dyl i de andra hovarna och vetrinären var helt säker på att det var en hovböld. Men ingen böld kom ut och efter röntgen visade det sig att han fått en hovbensrotation.:crazy:
Tre veckor efter röntgenfyndet fick han ett fullskaligt fånganfall på hö, anfallen fortsatte och vägrade släppa trots medicin i fodret, sprutor etc.. Jag är själv övertygad om att han blev totalt insulinresistent och att resistensen var det som satte igång anfallen kombinerat med att han fått antiinflammatorisk kur efter att ha gått omkull. Det var dock ingen kortison i kuren vilket annars hade kunnat ge kortisonutlöst fång.

Detta känns lite som trådkapning men egentligen är det samma fråga som i rubriken. Jag puttar gärna upp den lite. Jag tror jag har ställt samma fråga tidigare för ganska länge sedan utan svar men ser en möjlighet till ett nytt försök.

Om en häst har fång i bara en hov, beror det troligast på belastningsfång? Det verkar på något sätt troligast att foderfång mer påverkar hela hästen och då kanske åtminstonde i två hovar?

Denna sidan hittade jag:
http://user.tninet.se/~seu245f/Fang.html

Den gav vissa svar men även en del frågor.
Om man ska gå efter denna skulle jag vilja sätta belastningsfång på min häst genom verkning. Han verkades för 5 veckor sedan och var då väldigt ömfotad fram gick inget speciellt (bara hage) eftersom han var ömfotad. Men kan belastningsfång komma så långt efteråt? För en överansträngning genom arbete vet jag att han inte gjort.

Och hur är det med känslighet för "foder" gällende en häst med belastningsfång. Är det samma pysslande? Fång som fång?

En annan aspekt att det finns ingen/har inte funnits värme i ngn av hovarna, vare sig under symptomen eller mellan.

Mysko.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31