Fång? Hovböld?

vicsan

Trådstartare
Hittade min två-åring blockhalt på ena frambenet. Hon hade puls i det och var lite svulen upp över kotan. La våtomslag och ställde henne i box. Idag haltar hon mindre men verkar lite hängig. Hon har ingen feber. Jag tycker hennes bajs luktar lite skarpt. Kan fång se ut som hovböld och bli bättre av våtomslag?

Sv: Fång? Hovböld?

Fångsymtomen kan vara luriga, så det är väl svårt att säga. Bäst är väl att du tar ut hovslagare och/eller veterinär så fort som möjligt?

Jag håller med bm. Det verkar som att det är svårt att avgöra många ggr. I början av ett fånganfall kan det komma och gå dvs hästen blir halt, blir bättre, sämre igen osv. Det som talar mot fång är väl att hästen är så ung? Jag tror att det är ganska så ovanligt att en tvååring får fång. Men för säkerhets skull så hade i alla fall jag kontaktat veterinär och hovslagare. Om det är fång så bör man behandla det meddetsamma för att minska skadorna i hovarna.

Vi får väl hoppas att det bara är en hovböld.

Hittade min två-åring blockhalt på ena frambenet. Hon hade puls i det och var lite svulen upp över kotan. La våtomslag och ställde henne i box. Idag haltar hon mindre men verkar lite hängig. Hon har ingen feber. Jag tycker hennes bajs luktar lite skarpt. Kan fång se ut som hovböld och bli bättre av våtomslag?

Det där är exakt vad jag har en här.. Men inte direkt blockhalt, men rejält halt. Jag tog in henne och hon står på relativt mjuk, men ändå fast spånbädd. Men det är på samma hov som hon har en hovspricka som bråkat med oss under några veckor. Sprickan är nitad och hästen skodd fram. Hon har gått i samma hage under en vecka, enda skillnaden är att det regnat.. Jag blir inte klok på det. Men ska ringa kliniken imorgon..:crazy:

Det var en hovböld på min två-åring. Den sprack upp vid ballen. Nu går hon i hagen igen hur pigg som helst. Tack och lov att det inte va fång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka