"Fång-hö"

Sv: "Fång-hö"

"Fånghö" är grovfoder med låg sockerhalt. I mitt fall är det i form av hösilage med socker kring 6%, kvot knappt 7, Perfekt!

Fånghö för mig är ALDRIG hösilage, men jag vet att det inte är vetenskapligt bevisat att det skulle vara sämre. Det är bara min magkänsla som säger att det inte är bra. Jag vill ha torrhö med timotej och t.ex. ängsvingel. Inte rajgräs eller annat "konstigt" i. Så lågt socker som möjligt. Kvoten får nog annars ligga på 8 eller så. Jag har i vinter haft ett mer proteinrikt hö än vanligt, och mina hästar har hållit sig väldigt fina på det. Nu är de ju inte sjuka i fång, men har varit för nästan 4 år sedan, så jag svarar väl mer i förebyggande syfte...

"Fång-hö" är ett begrepp med flera definitioner.

Frågar du en modern, påläst människa så innebär det lågt sockerinnehåll <10 g/kg TS, lågt med stärkelse samt hyfsat med fiber (NDF >500 g/kg TS).

Frågar du däremot en gammal höbonde så menar han förmodligen att höet ska ha lågt med protein.

håller med, å därför blev jag förtvivlad när jag fick hösilage. Trodde alla tänkte som mig, att hö är hö liksom, å kan aldrig vara hösilage...Var naturligtvis idiotiskt av mig att inte ta reda på hur det verkligen förhöll sig. Får försöka sälja vidare...

Sorry, glömde svara på vad du egentligen frågade efter :angel:

Ett "fång-hö" är . Konserverat endast genom torkning. Ej ensliage, hösilage eller höensilage.

Gå in och läs på ishestnews.se. I ett repotage så finns det ett utdrag på ett föredrag som hölls av sveriges ledande expert på fång .

Om du menar biten om mängden socker i hö jämfört med hösilage så är jag väl medveten om detta förhållande. Det är ändå min magkänsla som inte vill ha hösilage. Jag gillar inte inplastat, konserverat hö till fånghästar helt enkelt.

Gå in och läs på ishestnews.se. I ett repotage så finns det ett utdrag på ett föredrag som hölls av sveriges ledande expert på fång .

Intressant artikel. Visste faktiskt inte om det. Men hur är det då med hösilage med högre torrsubstans? 60 är ju rätt blött...

Går inte att säga att sockret i silage är lägre än hö, det måste analyseras. Lite socker förbrukas om det föregår ensilering, men torrhö förlorar också socker medan det torkar (aspirerar). Och det är jättesvårt att få en bra analys av silage eftersom man måste ha en tofs från massa olika balar för att få en representativ analys!

Jag har frågat flera hösilagesäljare som skyltar med analyserat och lågt sockervärde, så visar det sig att de tagit provet från EN ENDA bal. Sockervärdet kan diffa väldigt mkt från bal till bal beroende var det vuxit på åkern och tidpunkten det har slagits på. Kanske slogs den balen kl 6 på morgonen i skuggan, så tog bonden frukost kl 8 och resten av fältet slogs i kraftigt solsken.

Jag föredrar som bettysmatte vanligt gammaldags hö och skulle endast ge silage som det verkligen inte gick att få tag på annat, dels pga svårigheter med analys och dels pga att det blir massa minifoderbyten. Många hästar är kronisk halvkassa i magen tills de slutar att äta hösilage och får hö istället. Större höleverantörer har avancerade torkar där höet vänds flera gångar under torkningen så att det blandas, dessutom är det enkelt att sprätta 20 balar för att få ett bra prov.

Vårt hö har, som väldigt många andra detta året, för högt fruktanvärde pga extremt kalla nätter runt midsommar (sockret var okej). Så jag blötlägger allt hö till min häst med PPID mycket noga, det får ligga länge och jag byter vattnet vid halvtid. Har analys båda före och efter blötläggning, och kan säga att det enda som ändras är socker och potassium. Det stämmer alltså inte att det förlorar vitaminer, mineraler och protein, så som vissa sk experter påstår. Jag tycker korrekt utförd blötläggning är ett utmärkt sätt att sänka sockerhalten i höet, så om det inte går att hitta hö med låg sockerhalt finns ett alternativ.

Rent praktiskt: Hur gör du när du blötlägger? Jag gjorde det ett tag men det går ju åt förtvivlat mycket vatten. Tar du nytt vatten i tunnan (eller vad du nu blötlägger i) för varje högiva?

Vi blötlägger till shettisen. Jag packar varje giva i separat hönät och så blötlägger jag i två omgångar i en stor tunna. Brukar ställa en dunk med vatten ovanpå hönäten så det blir tyngd på. Då går det inte åt fullt så mycket vatten eftersom hönäten inte flyter upp. När höet har legat i blöt tillräckligt länge (minst en timme) tar vi upp näten och hänger dem att dropptorka tills det är dags att fodra. Det har fungerat för oss i flera år nu :)!

Det viktigaste är låg sockerhalt. Min häst fick sitt allvarligaste fånganfall på enbart torrhö ett år i december. (ej sockeranalyserat då)
Idag är jag supernoga med låg sockrerhalt, hösilaget mår han bra på och det ligger på drygt 60ts. Sen andraskörd skördat på morgonen har gett perfekt resultat.

Att hö är bättre tror jag inte på, känns som en myt. Däremot kan tidigt skördat hösilage vara extremt högt i socker och kanske är det därifrån myten uppstått. Hästar med tidigt skördat hösilage har insjuknat. Jag vet flera partier som då hamnar över 20-25% i socker, rena fångbomben. (gäller även hö men det kan man sällan ta riktigt så tidigt)

Jag hade 2 stora vattentunnor lade morgonhöt i den ena. På kvällen tog jag upp det och lät det rinna av till nästa morgon. Hade kvällshö i den andra tunnan och gjorde likadant.
Fodring mitt på dagen var vanligt ensilage som inte var urvattnat.
Jag fick ju utfodra alla 6 hästarna i hagen likadant så att min häst kunde gå med kompisarna.

Använder stora murarbaljor, går ca 3 kg i de största, så till kvällshöet använder jag två stycken. Lägger i höet, ställer en full vattenhink ovanpå så det inte flyter upp och så fyller jag upp baljan med vatten. Låter det ligga minst 1 timme, häller av allt vatten och fyller på rent och låter det ligga i minst 1 timme till, oftast mer. Det blir inte dåligt så länge vattnet är kallt, men på sommaren får man vara lite försiktig och inte låta det ligga för länge. Så fort du tar ut höet från vattnet måste det utfodras direkt, annars kan det bli dåligt. Det får inte ligga i en säck tills nästa morgon tex.

Det går såklart en del vatten, men vatten är gratis och inte direkt någon bristvara i det här landet. Största problemet är att det är tungt och omständligt.

Men med denna metoden halverar jag sockermängden! :)

Så fort du tar ut höet från vattnet måste det utfodras direkt, annars kan det bli dåligt. Det får inte ligga i en säck tills nästa morgon tex.

Fast det håller jag inte med om som nödvändigt. Vi har i snart 4 år gjort som jag beskrev ovan och låtit hö som tagits ur vattnet fått hänga i sina nät och dropptorka tills det ska ges. På sommaren hinner det ibland bli torrt i sitt nät igen. Men, nej, jag håller med om att man inte ska slänga ner det i en säck/hökasse till exempel. Men att låta det hänga luftigt i nät verkar fungera utmärkt.

men vatten är gratis

Inte för oss. Vi har kommunalt vatten och betalar för mängden vi använder.

I ett repotage så finns det ett utdrag på ett föredrag som hölls av sveriges ledande expert på fång .

Är det denna text du menar?

“Däremot sänks sockerhalten 54 procent i hösilage med ca 60 procent torrsubstans och hela 75 procent i ensilage med 40 procent torrsubstans. Där slår han hål på myten att fånghästar mår bättre av torrt hö.”

Vad är detta för trams? Ett hö och ett hösilage som har samma sockerhalt per kg torrsubstans får naturligtvis olika sockerhalter om man räknar per kg foder. Detta är emellertid ointressant eftersom man får ge mer av hösilaget för att hästen ska få samma mängd näring. Det är det totala sockerintaget vid den aktuella utfodringen som är intressant. Ett hösilage med 10% socker per kg Ts är precis lika farligt för en IR häst som ett hö med 10% socker per kg Ts.

Sen kan personen inte räkna heller. Ett hö med Ts = 84% och 10% socker per kg Ts har sockerhalten 8,4% per kg foder och ett hösilage med Ts = 60% och 10% socker per kg Ts har sockerhalten 6% per kg foder. Sockerhalten sänks inte med 54 procent som påstås utan med 28 procent. Men eftersom man få ge 40% mer av hösilaget kommer hästarna att få precis samma sockerintag.

Den enda jämförande studie som SLU har gjort av sockerhalten i hö, hösilage och ensilage från grönmassa tagen från samma fält och slaget vid samma tidpunkt finns beskriven här:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

I denna studie hade hösilaget den högsta sockerhalten och ensilage den lägsta. Detta kan man avläsa från Tabell 3 på sidan 19. Total sockerhalt är summan av sockerartena glukos, fruktos och sukros. Lägger man ihop värdena för ingående sockerarter så ser man att höet hade sockerhalten 100,3 g/kg ts, hösilaget 125 g/kg ts och ensilaget 72,5 g/kg ts.

Referatet innehåller fler felaktigheter och helt vansinniga rekommendationer.

Om detta är “Sveriges ledande expert på fång” så är det inte så konstigt att det avlivas så många fånghästar i det här landet.

Är det denna text du menar?

“Däremot sänks sockerhalten 54 procent i hösilage med ca 60 procent torrsubstans och hela 75 procent i ensilage med 40 procent torrsubstans. Där slår han hål på myten att fånghästar mår bättre av torrt hö.”

Vad är detta för trams? Ett hö och ett hösilage som har samma sockerhalt per kg torrsubstans får naturligtvis olika sockerhalter om man räknar per kg foder. Detta är emellertid ointressant eftersom man får ge mer av hösilaget för att hästen ska få samma mängd näring. Det är det totala sockerintaget vid den aktuella utfodringen som är intressant. Ett hösilage med 10% socker per kg Ts är precis lika farligt för en IR häst som ett hö med 10% socker per kg Ts.

Sen kan personen inte räkna heller. Ett hö med Ts = 84% och 10% socker per kg Ts har sockerhalten 8,4% per kg foder och ett hösilage med Ts = 60% och 10% socker per kg Ts har sockerhalten 6% per kg foder. Sockerhalten sänks inte med 54 procent som påstås utan med 28 procent. Men eftersom man få ge 40% mer av hösilaget kommer hästarna att få precis samma sockerintag.

Den enda jämförande studie som SLU har gjort av sockerhalten i hö, hösilage och ensilage från grönmassa tagen från samma fält och slaget vid samma tidpunkt finns beskriven här:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

I denna studie hade hösilaget den högsta sockerhalten och ensilage den lägsta. Detta kan man avläsa från Tabell 3 på sidan 19. Total sockerhalt är summan av sockerartena glukos, fruktos och sukros. Lägger man ihop värdena för ingående sockerarter så ser man att höet hade sockerhalten 100,3 g/kg ts, hösilaget 125 g/kg ts och ensilaget 72,5 g/kg ts.

Referatet innehåller fler felaktigheter och helt vansinniga rekommendationer.

Om detta är “Sveriges ledande expert på fång” så är det inte så konstigt att det avlivas så många fånghästar i det här landet.

Vill du länka till vem detta handlar om och var detta står. Det är lite trist att behöva gissa sig fram.

PS Spader Äss: Jag ser fortfarande fram emot ett svar i tråden om olika slags fång!
Visst är det käckt med snabba svar, eventuellt, kanske, men de tappar lite i trovärdighet om de inte går att ifrågasätta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka