Fång häst

A

Amarant

Har en connemara kille på 26 år! han har haft fång 2 ggr innan den här året, nu berättade hovslagaren att han börjar känna av att det är fång på gång igen!
Vi har tagit bort honom från det mesta gräs.. men är väldigt osäkra på maten han ska få eftersom han gått ner så mkt sen förut.
kan ingenting om fång.. ngn som kanske gör det?!

tacksam för svar
//Maria :confused:
 
Fång beror inte på grönt gräs utan på att foderstaten ändras ganska fort när man släpper dem på gräs.. dvs hästen får hovblödningar beroende på ändrad typ av protein, det är inte tunntaren van vid och det är det som utlöser hovblödningarna.. men för att vara säker på att hästen inte blir sjuk så håll den borta från gräshagarna och höj foderstaten något så att den lägger på sig lite mer..

det är olika mellan fånghästar oxå.. vissa hästar kan inte äta ens lite gräs utan att bli dåliga medans man kan låta andra beta 10 minuter per dag eller så.. vissa kan man släppa på ett redan nerbetat bete.. så var försiktig..

och din hovslagare har förmodligen redan hjälpt dig med att fixa till hovarna som visst ska vara lite speciellt verkade på fånghästar :)
 
Min kompis häst blev äntligen "friskförklarad" idag så hon kan börja rida honom kortare sträckor :)
Hon blev så glad så att hon grinade,jag kan förstå henne eftersom en häst i samma stall (min fd medryttarhäst) avlivades i år pga fång.Så hon har varit riktigt orolig.
 
Hur har du gjort fram till nu? Finns det något som du kan tänka ha orsakat ett anfall?
Har du bytt hage, foderstat, ridit hårt, bytt hovslagare?
Det finns inga som helst rapporter att fång och proteinet i gräset är kopplade, däremot framkallar man anfall på försökhästar med hjälp av ett preparat bestående av en sockerart som finns i vissa gräs (Inulin). Man har även framkallat fång med hjälp av stärkelse.
Eftersom din häst har haft fång förut skulle jag för säkerhets skull ta ett blodprov och se om det möjligtvis kan finnas hormonrubbningar (Cushings syndrom).
Ett annat önskemål är att veta om hovbenet har roterat under de tidigare anfall, då vet du hur mycket du har att spela på.
Om följande är fallet skulle jag ta ut veterinären akut:
Kännbar puls i någon hov (du känner det i kotorna med handen)
Temp på kvällen som överstiger 38 grader
Stel gång och ömhet i sulorna
Jag har laborerat en hel del under åren och för min häst hjälper proviva och magnesiumtillskott.
Det finns preparat att tillgå på marknaden men de är väldigt dyra och kräver tillstånd för införsel (Laminasaver, Founderguard m.m).
Att släppa en fånghäst på nerbetat vall är inget jag rekommenderar, de farliga sockerarterna lagras nämligen i stammen på gräset. Bättre att vänta några veckor när gräset har börjat blomma, då förbrukar växten sockret till att skapa blommorna och halten går ner.
Munkorg och tidsbegränsad betet är bra alternativ.
Lycka till!
 
ja har bara haft honom sen i höstas.. förra ägaren gav honom sprutor då när fånget va som värst. vet inte om han håller för en "fångsväng" till...
Har inte gjort någonting sånt..allt är som det varit sen i höstas.
Han får havre..ska ja ta bort det helt? o att han får mer hö i stället? så ja kan inte släppa honom i en hage med bara lite gräs i??
Tack för svaret =)
 
Hej!
Jag vet att det inte hjälper dig men det finns nog så många behandlingar som det finns fånghästar (och ägare :D).
Försiktighetsprincipen är vad som gäller!
Är hästen smal måste han få den näring den behöver, kan du inte försöka få tag i riktigt fint hö? Fjolårshö borde gå att få tag till vettiga pengar, helst analyserat så du kan kontrollera kalciumvärdet och balansera fosfor och magnesium efter det. Du behöver inte ta bort havren om han inte får kopiösa mängder. Jag ger inte min något stärkelseriktfoder, han är lättfödd och klarar sig på grovfoder (bra grovfoder).
När fånghästar inte är i akuttillstånd är det bara bra om de rör på sig så mycket som möjligt. Är det i akuttillstånd bör de hållas så stilla som möjligt eftersom lamelläderhuden är försvagat och den djupa böjsenan kan dra hovbenet ur läge (rotation).
Misstänker du att gräset är boven kan du skaffa en munkorg, då kan hästen gå ut som vanligt.
Sa din hovis varför han trodde att det var fång på G? Tyckte han att du borde ta kontakt med en vet?
 
Hej
Har också en fång ponny som inte tål mycket gräs så på henne kör vi dodson och horells leiusere mix och har börjar prova deras konvelecent diet också för hon är också mager och det hjälper och hon får inga fång anfall på det. Gör en liten hage med inte mycket gräs i och låt hästen ha fri tillgång till hö. Lycka till Yrbin
 
Okey tack för all hjälp!! har kommit till stor nytta!
Ja eftersom vi berättade att han haft det förut så kände han att det va något på gång! han trodde först det var hovböld men efter att ha känt så uteslöt han det.
Nej.. vi skulle höra av oss till honom om det vart lite värre.. men blir det så att han knappt kan gå så ringer vi såklart veterinären.
Tack igen!
Kram Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp