Fång - Gammalt hö?

mirage

Trådstartare
Min veterinär ville att jag skulle ge gammalt hö (två år) till ponnyn som har fång. Varför? (Glömde fråga.) Efter det pratade vi lite om värden och när jag sa att jag hade 42 g smbrp i mitt silage från förra året verkade hon lite tveksam men det var ändå ok. Om man har koll på värden, vad är det då som gör att man rekommenderar en fånghäst att gå på gammalt hö? Är det något speciellt i det som försvinner, typ något gift eller annat? Kan inte se någon anledning själv eftersom näringsvärdena är desamma vid korrekt lagring. :confused:

/Linda

Sv: Fång - Gammalt hö?

Okunnig veterinär? Om du nu hade superhö för två år sen med 80gSRP i, skulle du fortfarande ge det entligt din veterinär? Det som försvinner är ju vitaminer, och DE orsakar väl knappast nån fång. Har näringsvärdet sjunkit så är det mögel i höt, och då vill du väl inte ge det ändå.

Var det jag skulle jag ringa och fråga varför (och säkert varit ohyggligt jobbig som vanligt).

Jag skulle nog höra med en annan veterinär. En som är uppdaterad på fång och som vet hur hö "beter" sig vid lagring... :angel:

Det kanske inte är helt smidigt och enkelt att blanda in flera veterinärer i ett fall, men i detta läge skulle jag inte tveka.

Har hört samma sak från flera veterinärer, men så har de knappt någon utbildning på foder heller :eek:

Men den här människan gav samtidigt intryck av att veta lite eftersom hon frågade efter näringsvärdena i det silage (från förra året) som jag ger av. Håller dessutom på mycket med avel så jag förstår inte alls. Ska till klinik med lillhästen på måndag och ska höra med den veterinären där vad h*n säger. Vi vet inte om det är pga belastning eller pga fodret som hästen fått fång eftersom den är kraftigt överviktig (gått ner en hel del sen den kom till mig för en månad sedan på foder) och verkar ha varit det hela sitt liv eftersom ägaren själv säger att hästen var bra i hullet när han kom till mig....

Om det nu är fodret, vilka fodermedel ska man undvika? Är det ok att ge soja tex? (Skulle behöva ge ca 50 g för att få upp kvoten till 6 på mitt hö.) Folk är ju livrädda för proteiner men det är väl oftast fruktaner (?) som ger anfall enligt vad man tror iaf? Vilka fodermedel, utom betfor och gräs, kan tänkas innehålla saker som är dåliga för en fånghäst?

Stärkelserika fodermedel, typ spannmål, är ju hästen inte så bra på att bryta ned, så det skulle väl kunna vara något att undvika.

Låter konstigt att det ska vara ett hö som var två år gammalt som du ska ge...? (för det var så hon sa va?lr missförstod jag...?)
Tycker att det skulle räcka med fjolårets hö.
Vi ger fjolårets hö till våra hästar av flera olika anledningar:

Värdet (näringsinnehållet) minskar när det ligger ett tag. De får ju fång oftast på våren/ försommaren då de mosar i sig väldigt krafft fullt "nygräs". Men de kan ju givetvis få det av att ha ätit något annat olämpligt, lr alldeles för mycket av nått så det blivit en förgiftning. Lr av belastning.
(Jag har själv en "fånghäst")
Vi har mycket lättgödda hästar (halvblod i kubikform) som absolut inte behöver jätte bra hö med skyhöga värden. Så för oss är det perfekt med ett fjolårshö. Och fånghästen får vi ju hålla stenhård koll på vikten, så att hon inte får fång av att hon är för tung. (Nu finns det ju så himla många teorier om vad de får fång av...)
Och har man som vi, lättgödda hästar så är det ju ett plus att det är billigare!!

Vårat hö är som sagt ett fjolårshö. Men det är fortfarande mycket fräscht,fint o dammfritt. På gränsen till för bra värden på det fast det har legat ett år.

Detta är bara min åsikt, och det jag vet.Är absolut inget proffs! I ämnet fång så finns det som sagt inte så jätte mycket forskat.
Man får ofta höra olika teorier vad det beror på. Min häst fick fång av det krafft fulla vårgräset första gången. Andra gången så fick hon det av att hon ätit ngn slags vattenväxt, som växer i dikena. Veterinären tog prov.... Så om du har t ex en bäck som rinner igenom hagen så kanske du ska se upp......

Ge fjolårets hö vet jag! om du kan få tag i det. Om inte, så leta reda på någon med årets hö som inte har fått skyhöga värden.Är ju många som tar hö på helt ogödslade gärden. (Ängvallar). Låter svårt att få tag i ett två år "gammalt" hö.

Lycka till :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Usch, gammelt hö till en ponny? Det låt int vidare skull jag säge. Kan du int motionere han lit då?

Näringsvärdet minskar EJ vid lagring. Det är endast vitamininnehållet som minskar. Tro inte att gammalt hö är näringsfattigt. Som tidigare inlägg skrivit.

jezzie- skrev:
Värdet (näringsinnehållet) minskar när det ligger ett tag.
Var tror du att den näringen tar vägen? Det skulle vara intressant med en förklaring till hur näring bara kan försvinna.
Näringen kan inte försvinna om det inte beror på någon typ av biologisk aktivitet. Biologisk aktivitet skulle kunna betyda tre saker.
1. Det är mögel i höt (otjänligt)
2. Bakterietillväxt (bör vara för torrt men skulle det hända blir det otjänligt då med)
3. Höt är uppätet (svårt att fodra med något som är slut). Ja jag driver med dig med den här raden.

jezzie- skrev:
De får ju fång oftast på våren/ försommaren då de mosar i sig väldigt krafft fullt "nygräs". Men de kan ju givetvis få det av att ha ätit något annat olämpligt, lr alldeles för mycket av nått så det blivit en förgiftning. Lr av belastning.
Hästar får inte fång av protein utan av fruktaner. Fruktaner uppstår då gräset stressas av t.ex. kalla nätter eller torka. Därför får hästar oftast fång på våren. Hästar kan även fång av för snabba foderbyten och det beror då på att bakteriefloran i magtarmkanalen slås ut.

jezzie- skrev:
Vårat hö är som sagt ett fjolårshö. Men det är fortfarande mycket fräscht,fint o dammfritt. På gränsen till för bra värden på det fast det har legat ett år.
Troligen samma värden som förra året dock med lägre vitamin innehåll.

jezzie- skrev:
I ämnet fång så finns det som sagt inte så jätte mycket forskat.
Det finns mycket forskning på fång gjord dom senaste åren och man har kommit fram till att man haft väldigt fel i vad som orsakar sjukdomen.

Men hur som helst borde det väl vara bättre för fånghästen att ha ett stråfoder med bra värden så kanske man slipper ge havre och dyligt :confused:

Den enda förklaringen jag fått av en veterinär till att de rekommenderar hö istället för hösilage är att hösilagebalarna kan variera mer i ts än höet och att det då kan bli en liten rubbning i tarmfloran om någon bal är blötare. Fast hon sade inget om gammalt hö. Den hygeniska kvaliten borde ju vara minst lika viktig för fånghästen...

*off topic*

Finns det riktlinjer för vad ett hösilage ska innehålla för MJ och smrp för att vara lämpligt till D-ponny på fång-konvalescens?

Jag skrev att jag inte var ngt proffs. Men det var detta min vet sa te mig när min kuse hade fång!
Inga otrevliga meddelanden tack :eek:
Sa inte att jag visse vad jag pratade om, tror på va vet säger då denna är högt utbildad.(Visserligen så har det ju gått 2 år sen min hade fång) O ja vet att det är mera forskat om fång nu, men det kvittar vem du pratar me/te vilket djursjukhus man åker me hästen /lr vilken vet man har, så är det fortfarande ingen som säger samma!

Det var inte meningen att ge dig otrevliga meddelanden ;).
Att man fortfarande får olika information från vet kan bero på att vissa personer (även vettar) är stockkonservativa och inte har hängt med. Tyvärr går ju detta bara ut över hästarna som antingen får proteinbrist (och blir feta) eller riskerar att få gammalt hö som kanske inte har lagrats på rätt sätt vilket medför mögel (nu är inte allt gammalt hö dåligt per automatik men ofta är tyvärr lagringen bristfällig)

Man vet INTE om det är fruktaner som orsakar fång. Det är bara ännu en teori. Man TROR inte att det är protein, men det vet man inte heller. Enl personl. erfarenhet så har mina hästar fått fång av för mycket PROTEIN. Naturligtvis är det en helt amatörmässig konstatering, men att skriva vad det är som orsakar fång är inte illa. Det är mer än forskarna vet. :smirk:

Shaggy skrev:
Det var inte meningen att ge dig otrevliga meddelanden ;).
Att man fortfarande får olika information från vet kan bero på att vissa personer (även vettar) är stockkonservativa och inte har hängt med. Tyvärr går ju detta bara ut över hästarna som antingen får proteinbrist (och blir feta) eller riskerar att få gammalt hö som kanske inte har lagrats på rätt sätt vilket medför mögel (nu är inte allt gammalt hö dåligt per automatik men ofta är tyvärr lagringen bristfällig)

Det var inte meningen att vara otrevlig mot dig heller.......
blev bara lite upprörd över ingenting!
Nu kan ju jag tipsa ngn nästa gång ngn frågar om fång, för nu vet jag ju lite mera :) Och även för egen del med min kuse (mammas kuse egentligen). Jag har 2 andra. Men det var jag som fick ta hand om hela fånghistorien, då mamma var utomlands och jobbade.

Håller med dig ang det du skrev om gammalt hö. Allt hö är inte dåligt bara för att det är t ex fjolårets. Men ofta så kan det ju vara dåligt.
Vi ger fjolårshö, men vi är väldigt noga med hur det ser ut, både då vi hämtar det, och för varje bal som vi öppnar.

:bow:

Minstral skrev:
Man vet INTE om det är fruktaner som orsakar fång. Det är bara ännu en teori. Man TROR inte att det är protein, men det vet man inte heller. Enl personl. erfarenhet så har mina hästar fått fång av för mycket PROTEIN. Naturligtvis är det en helt amatörmässig konstatering, men att skriva vad det är som orsakar fång är inte illa. Det är mer än forskarna vet. :smirk:

Det var det du just skrivit som jag ville säga med mitt inlägg lite längre upp på sidan. Man vet facktist inte. Ingen gör det, varken vi lr forskarna. Min personliga teori är att det är ngt visst som alla kusar kan få fång utav. Men att det sen kan bero på olika saker vad just din lr min kuse får fång utav. Beror nog på vad de är känsliga för......lr är ja helt ute o seglar???????? :confused:
Jag har som sagt hela tiden trott att det berott på proetin, men det är det tydligen inte. Men vem kan säga att min häst inte fick fång utav protein? Alla ä vi olika.....lr?

Hej allihop

Här kommer lite från en forskningsrapport jag hittade på ISI-web of knowledge, så jag hoppas ni begriper medisinsk engelska.

Title: Equine laminitis: loss of hemidesmosomes in hoof secondary epidermal lamellae correlates to dose in an oligofructose induction model: an ultrastructural study
Author(s): French KR, Pollitt CC
Source: EQUINE VETERINARY JOURNAL 36 (3): 230-235 APR 2004
Document Type: Article
Language: English
Cited References: 13 Times Cited: 5
Abstract: Reasons for performing study: Light microscopical studies show that the key lesion of laminitis is separation at the hoof lamellar dermal-epidermal interface. More precise knowledge of the damage occurring in the lamellar basement membrane zone may result if laminitis affected tissue is examined with the transmission electron microscope. This could lead to better understanding of the pathogenesis of lesions and the means of treatment or prevention.
Objectives: To investigate the ultrastructure of acute laminitis as disease of greater severity is induced by increasing oligofructose (OF) dosage.

Methods: Three pairs of normal horses, dosed with OF at 7.5, 10 and 12.5 g/kg bwt via nasogastric intubation, developed laminitis 48 h later. Following euthanasia, their forefeet were processed for transmission electron microscopy. Lamellar basal cell hemidesmosome (HD) numbers and the distance between the basal cell plasmalemma and the lamina densa of the basement membrane were estimated and compared to control tissue.

Results: Increasing OF dosage caused greater HD loss and more severe laminitis. The characteristic separation of the basement membrane, cytoskeleton failure and rounded basal cell nuclei results from combined HD dysassembly and anchoring filament failure.

Conclusions: Without properly assembled HDs, dysadhesion between the lamina densa of the basement membrane (BM) and epidermal basal cells occurs, emphasising the fundamental importance of HDs in maintaining attachment at the lamellar interface. Medical conditions that trigger lamellar matrix metalloproteinase (MMP) activation and/or compromise entry of glucose into lamellar basal cells appear to promote loss and failure of HDs and, therefore, laminitis development.

Potential relevance: A correlation between lameness severity and escalating loss of lamellar HDs now exists. Therapy aimed at protecting the lamellar environment from haematogenous delivery of MMP activators or from glucose deprivation may control laminitis development.

Author Keywords: horse; laminitis; basement membrane lesion; oligofructose; hemidesmosome; transmission electron microscopy
KeyWords Plus: BASEMENT-MEMBRANE; JUNCTION; ADHESION
Addresses: Pollitt CC (reprint author), Univ Queensland, Sch Vet Sci, Australian Equine Laminitis Res Unit, Fac Nat Resources Agr & Vet Sci, Brisbane, Qld 4072 Australia
Univ Queensland, Sch Vet Sci, Australian Equine Laminitis Res Unit, Fac Nat Resources Agr & Vet Sci, Brisbane, Qld 4072 Australia
Publisher: EQUINE VETERINARY JOURNAL LTD, GRASEBY HOUSE, ENXING ROAD, NEWMARKET CB8 0AU, SUFFOLK, ENGLAND
Subject Category: VETERINARY SCIENCES
IDS Number: 821AG

ISSN: 0425-1644

Men fortfarande vet man ju inte helt säkert vad orsakar fång men forskarna kommer ju närmare får man hoppas.

MVH Iris

Bara för att ge lite proportioner i teorin:
12,5 g OF innebär 7500 g OF / 600 kg häst
En stressad ängsvingel planta kan innehålla ca 200 g OF/kg TS

Om man antar att TS i plantan är ca 20% ger det att en kg ängsvingel innehåller 40 g OF...

Det innebär att en häst måste äta 180 kg gräs för att komma upp i nivån med fersöket, helst på en och samma gång...
om en häst lyckats med det bör den ha helt andra problem än fång... ;)

Sen tror jag att man använde Inulin (raka, linjära polymerer) i försöket, det är inte samma som förekommer i gräs (gramanin, grenade molekyler). :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Kryptisk rubrik men svårt att formulera. Men årets silageskörd anlände häromdagen, eller första 'portionen' av den. Kort bakgrund...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar