Sv: Fång - Gammalt hö?
Låter konstigt att det ska vara ett hö som var två år gammalt som du ska ge...? (för det var så hon sa va?lr missförstod jag...?)
Tycker att det skulle räcka med fjolårets hö.
Vi ger fjolårets hö till våra hästar av flera olika anledningar:
Värdet (näringsinnehållet) minskar när det ligger ett tag. De får ju fång oftast på våren/ försommaren då de mosar i sig väldigt krafft fullt "nygräs". Men de kan ju givetvis få det av att ha ätit något annat olämpligt, lr alldeles för mycket av nått så det blivit en förgiftning. Lr av belastning.
(Jag har själv en "fånghäst")
Vi har mycket lättgödda hästar (halvblod i kubikform) som absolut inte behöver jätte bra hö med skyhöga värden. Så för oss är det perfekt med ett fjolårshö. Och fånghästen får vi ju hålla stenhård koll på vikten, så att hon inte får fång av att hon är för tung. (Nu finns det ju så himla många teorier om vad de får fång av...)
Och har man som vi, lättgödda hästar så är det ju ett plus att det är billigare!!
Vårat hö är som sagt ett fjolårshö. Men det är fortfarande mycket fräscht,fint o dammfritt. På gränsen till för bra värden på det fast det har legat ett år.
Detta är bara min åsikt, och det jag vet.Är absolut inget proffs! I ämnet fång så finns det som sagt inte så jätte mycket forskat.
Man får ofta höra olika teorier vad det beror på. Min häst fick fång av det krafft fulla vårgräset första gången. Andra gången så fick hon det av att hon ätit ngn slags vattenväxt, som växer i dikena. Veterinären tog prov.... Så om du har t ex en bäck som rinner igenom hagen så kanske du ska se upp......
Ge fjolårets hö vet jag! om du kan få tag i det. Om inte, så leta reda på någon med årets hö som inte har fått skyhöga värden.Är ju många som tar hö på helt ogödslade gärden. (Ängvallar). Låter svårt att få tag i ett två år "gammalt" hö.
Lycka till