Fång fråga!

Pinkilly

Trådstartare
Jag undrar om ni fångexperter där ute kan hjälpa mig.

När man har släppt en häst på bete och har vänjt in så gott man kunnat kan det då förbättra chansen att inte få fång om man håller igång och motionerar den eller har det ingen betydelse för att det är gräsmängden som det handlar om eller hur ska man tänka?

Tacksam för tankar eller kunskap :D

Sv: Fång fråga!

Ingen expert, men så här gör jag:
Min häst fick fång förra våren. efter behandling och när det var dags att vänja in på gräs igen, inhandlades en betesreducerare på Granngården, Greenguard.
Han fick gå resten av säsongen med denna, och hölls tunn och reds, och klarade sig bra.
I vintras fick han inte fri tillgång på hösilage, utan han hölls slank. Och nu på våren vandes han in sakta vid gräset, och går nu med betesreducerare på.
Jag tror det är bra att hålla igång hästen i kombination med att den INTE får bli tjock.

Alltså,svar på din fråga; Ja, jag tror hästen har större chans att slippa fång om den hålls igång. MEN den får heller inte bli tjock, så mängden gräs ska hållas nere.

Lycka till.

Fång är en så kallad multifaktoriell sjukdom, vilket betyder att det kan finnas många olika orsaker till den. Som forskningen ser ut just nu så vet man helt enkelt inte riktigt varför hästar drabbas, men det finns ett antal teorier.

Det man i stort säger är att sjukdomen utlöses av ett antal stressorer, kan vara olika från häst till häst. Säg t ex att en häst är överviktig. Detta i sig kanske inte utlöser fång på den hästen, men kan räcka för en annan. Så släpps den feta hästen på bete vilket gör att den 1) går upp ytterligare i vikt pga näringsrikt foder och mindre motion och 2) får en förändrad tarmflora pga foderbytet som kanske inte gjordes tillräckligt sakta. Detta gör att vår exempelhäst får fång, medan en tredje häst behöver ytterligare stressorer för att trigga igång sjukdomen...

Dessutom finns det andra former av fång (belastningsfång, förlossningsfång osv) där man mer direkt kan gå in och peka på en bakomliggande orsak.

Det jag vill säga med detta är att det i stort beror på varför hästen tidigare haft fång eller om den ingår i ngn riskgrupp (överviktig, känslig mage...). Generellt kan sägas att den häst som vänjs in på betet sakta och är åtminstone normalviktig samt motioneras under betesperioden har stor chans att klara av bete!

jag har en fråga som kanske passar in i denna tråden... jag har egentligen mot min vilja en shettis som går i min hage nu. denna stackars ponny mår inte alls bra, men jag tänkte jag skulle göra ett försök med henne då hon är mycket trevlig att ha och göra med.
ponnyn har som ni kan gissa fång, EXTREMT dåligt skötta hovar, plus att hon är mager så man ser revbenen på henne. hon är enligt uppgift ca 20 år gammal. just nu går hon med min ardenner, och jag kan tyvärr inte skilja dom åt, då hon vägrar lämna hans sida.

men hur ska jag nu bära mej åt? hon går med greenguard på sej nu, men jag är lite förvirrad, eftersom hon är mager och troligtvis har brist på de mesta ämnena så borde hon ju få beta, men då utlöser jag med största sannolikhet fånganfall igen??!!
någon som har något tips??

(obs;inga "skjut henne" tips, hon ska få en chans..)

Beror litet på hur ofta och under vilka omständigheter den haft fång.och hurdan betet är.

Om den haft betesfång några enstaka ggr i sitt liv vid övervikt eller tidigt på våren skulle jag sikta på att successivt avveckla greengarden tills den blev på gränsen till överhull och då sätta på den igen.

Är det så att den får fång bara den tittar på gräs i fri tillgång skulle jag fortsätta med greengarden men ge 2-3 kg lusern utan melass vid sidan om. Lusernet bör förbättra hovarna också.HH

Stressorer eh... menar du att hästen/ponnyn är stresskänslig för olika saker? Betyder det i så fall att om man verkligen har en individ som är hur cool som helst att den löper mindre risk för stress?

problemet är ju att jag inte vet... genom att titta på hovarna kan jag gissa mej till att hon har fått fång på våren, och sen bara inte blivigt verkad.. men jag vet ju inte detta.... hovis kommer tisdag, då ska vi se om hon går att rädda... jag känner mej lite förvirrad, innan har jag bara haft med feta fångponnyer att göra, och då räckte det med en bra hovis och massor med motion... men i det här fallet vet jag inte ens om hon orkar gå på promenad... hon har ochså vinterpäls kvar i tussar, någon som vet mer exakt vad det beror på?

I mitt fall så har jag en unghäst på 3 år som inte alls är tjock utan fin i kroppen. Hon har heller inte haft fång tidigare eftersom hon är så ung. Är man fjollig i onödan då eller ska jag hålla igång henne ett tag nu när jag släppt henne?

problemet är ju att jag inte vet... genom att titta på hovarna kan jag gissa mej till att hon har fått fång på våren, och sen bara inte blivigt verkad.. men jag vet ju inte detta.... hovis kommer tisdag, då ska vi se om hon går att rädda... jag känner mej lite förvirrad, innan har jag bara haft med feta fångponnyer att göra, och då räckte det med en bra hovis och massor med motion... men i det här fallet vet jag inte ens om hon orkar gå på promenad... hon har ochså vinterpäls kvar i tussar, någon som vet mer exakt vad det beror på?

Ska jag tolka det som att du inte vet om hon har haft fång utan du gissar pga deformerade hovar med många ränder? Kanske det lika gärna kan vara grav undernäring och bristande hovvård? En bra hovslagare kan hjälpa dig att bedöma om det är vanliga ”årsringar” eller fångränder.

Hur som helst verkar hästen behöva mer näring, ffa protein, sent pälsbyte tyder på det. Tills du vet säkrare om hon haft fång kan du väl köra lusernalternativet men lätta på greenguarden en stund om dagen.. HH

I mitt fall så har jag en unghäst på 3 år som inte alls är tjock utan fin i kroppen. Hon har heller inte haft fång tidigare eftersom hon är så ung. Är man fjollig i onödan då eller ska jag hålla igång henne ett tag nu när jag släppt henne?

OBS att 98 % av alla hästar aldrig ngnsin får fång. HH

En häst som är i god kondition och inte överviktig klarar ett ev. fånganfall bättre än en överviktig häst i dålig kondition, så jag skulle säga att det är väldigt bra att hålla igång hästen regelbundet under betesperioden. MEN om hästen har tendens till att få fång så bör man försöka arbeta den korta pass på mjukt underlag.
Alltså, det beror på så mycket olika faktorer när hästen får fång... man kan nästan säga att fång mer är ett symptom som beror på många olika sjukdomar/orsaker...
Hoppas du blivit något klokare av mitt svar... :crazy:

Kanske Cushings disease men det är en svår diagnos att ställa. Bara ett förslag.

intressant det där vart har du fått de uppgifterna i från?

I ärlighetens namn var det litet tillyxat! Här har du mer exakta data.

I USA gjordes en noggrann statistisk studie där ett representativt urval av landets hästar tillfrågades (eller snarare deras ägare/skötare) om de haft fång under det senaste året på ngn häst. 1178 stallar med 28026 hästar tillfrågades. 139 stallar hade haft en eller flera fånghästar på 12 månader. Mindre än 1 % av de 28026 hästarna hade haft betesrelaterat fång. (USDA 2000)

I England tillfrågades 113 000 hästägare om deras häst hade eller hade haft fång. 1,5 % svarade ja. Här skiljde man inte upp betesfång från fång orsakat av belastning, infektion eller annat. Siffran betesrelaterat fång bör alltså vara lägre. (DEFRA, 2004)

Nu kan det ju vara helt olika hästar som får fång olika år, då blir ju % siffran högre. Ett bättre sätt att räkna, om det vore möjligt, är antal fångfall per hästobservationsår. För mig blir då siffran 1 promille. Dvs jag har haft tillfälle att observera 50 hästar under 20 år och 1 häst har 1 gång fått fång. 1 fångfall per 1000 hästår. HH.

Jo, det vore mer intressant med statistik från Sverige.... tror att det finns någon sammanställning från försäkringsbolagen när det gäller försäkringsfall i.a.f.
Jag tror personligen att det är svårt att jämnställa statistik från andra länder med hur det ser ut hos oss, hästhållningen skiljer sig ändå endel liksom kunskap, beten, medicinering m.m

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 360
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 380
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?