Fång av infektion/medicin?

mul

Trådstartare
Är det någon som varit med om det? Vet tror att fånget kommer av infektionen som hon hade, som gjorde att hon fick massa medicin, som slog ut magen och att hon fick fång. Ska hon ha "vanlig" fångdiet eller kan hon vara som "vanligt" eftersom det inte är foderrelaterat?

Jag har haft fång hästar förut, men då foderfång.. *suck*

Sv: Fång av infektion/medicin?

ja det kan dom få, särskilt kortison är det hög fångrisk på. men även smärtställande och antibiotika eftersom dom som du säger slår ut magen! (därför tycker jag att man ska vara oerhört försiktig med att ge smärtställande vid fång under någon längre tid.....)

tänk såhär: hästens kropp är nu extra känslig och i obalans. så i en period bör du ge "snäll" mat: hö, lucernhack och olja är ideelt.

min teori är att hästar som fått fång av andra orsaker än gräs inte blir lika känsliga för gräs som dom som blev insjuknade pga gräset. så dom kan fortfarande gå på bete (efter att dom blvit friska såklart!) men man får vänja in extra noga och inte ha så kraftigt bete.

min gammelhäst fick fång pga han ätit ek. han äter normal müsli och går på naturbete ca 10 tim/dag.

Man kan ju undra över det omvända förhållandet. Om man har en häst som haft fång pga foder är den då mer känslig än andra för ex kortisonbehandling? Det kan kanske vara bra att vara medveten om.

Hon har fått Qadrisol under några dagar nu och ska ha i 6dagar till. Hon har inte överdrivet mycket fångkänningar utan det syns bara när hon vänder att hon stapplar runt.

Innan det fick hon Ethacillin och Fabrol och innan det fick hon Penovet och Fabrol. Hon var sjuk en gång innan med, i början av Juli, då fick hon Erlichiasmedicin (kommer aldrig ihåg vad det heter) i 5dagar och efter det Penovet och Fabrol.

Det började med att vet trodde dat var Erlichia, men alla prover visade negativt, sedan fick hon en ohygglig hosta, virussjukdomarna uteslöts med prover, hon blev bättre, men sen kom hostan tillbaka.

Så egentligen satt nog infektionen i luftrören. tyvärr har hon förlorat sitt foster av all medicin med.. :(

Hon står nu i vindskyddet på spån och äter hö och dricker vatten.. Vad för olja ska man ge?

Det skulle vara jätteskönt om hon klarade av att gå på bete sen med. Hon är bara 3år.. och ska förhoppningsvis vara i avelsboxen så mycket som möjligt. Men då tar ju iofs fölet det mesta.. :)

Man kan ju undra över det omvända förhållandet. Om man har en häst som haft fång pga foder är den då mer känslig än andra för ex kortisonbehandling? Det kan kanske vara bra att vara medveten om.

Ja, så var det min gammelponny, han fick en skada på ena ögat och blev tvungen att stå på Strömsholm just för att han fick höga doser av kortison och hade haft fång några gånger.. Men det var milda fånganfall. Han gick som fröken gjorde, stelt och stumt. När han röntgades innan han avlivades pga slitage i kotorna så syntes det inte att han haft fång alls, ingen rotation alls. :bump:

Ja jag kan tänka mig att det kan bli så för fånghästar.

Det låter jobbigt med din häst. Hoppas att hon snart är bättre.

När han röntgades innan han avlivades pga slitage i kotorna så syntes det inte att han haft fång alls, ingen rotation alls. :bump:

Nu ska man ju inte vara så naiv att man sätter ett = mellan fång och roterat hovben. Den vanligaste typen av fång leder inte till kronisk fång med roterat hovben.

All medicinsk behandling som påverkar tarmfloran kan utlösa fång, kortison är en högriskfaktor.

Vid all medicinsk behandling gör man klokt i att tillföra tarmsystemet ngn som stabelicerar upp det. Probimin brukar fungera utmärlt liksom stora doser av proviva.

Nu ska man ju inte vara så naiv att man sätter ett = mellan fång och roterat hovben. Den vanligaste typen av fång leder inte till kronisk fång med roterat hovben.

All medicinsk behandling som påverkar tarmfloran kan utlösa fång, kortison är en högriskfaktor.

Vid all medicinsk behandling gör man klokt i att tillföra tarmsystemet ngn som stabelicerar upp det. Probimin brukar fungera utmärlt liksom stora doser av proviva.

Nej men efter 5 fånganfall som han hade haft så borde den roterat.. Men docidus gör susen. :bump: Ska inhandla det imorgon till min lilla nu.

våran häst hade också lindriga fångkänningar ,gick lite klumpigt när hon skulle vända ,ingen feber,pigg o glad men hovbensrotation tyvärr.har lärt mig nu att det kan vara väldigt allvarligt även om det inte är mycket fångsymtom

Min häst fick fång av opticorten!:( Fick inga rotationer dock, kommer att bli helt återställd. Äter nu hösilage och havre( några nävar) och betfor. Gräs i hagen!

Min häst fick en hovbensrotation av okänd orsak (inga vanliga fångsymptom utan plötsligt blockhalt på ett av sina framben), vetrinären var öertygad om att det var en hovböld.... Det var dock efter 3:e dosen antiinflammatoriskt medel efter en omkullspringing. Tre veckor efter att han blivit halt på frambenet fick han sedan fånganfall på fånganfall fast han gick på hö och svarade inte heller på smärtstillande. Mycket tragiskt och en stor sorg:cry:. Hoppas att det går bättre för din häst!

*delvis kl*

Nu har provsvaren kommit på Malva.. Hon har varigt slem i halsen som proverna visade att det var infektionsslem och allergislem.. Hon har fått slemlösande och mera Ethacillin.. Slemslösande i 10dagar och Ethacillin i minst 7dagar.. Så nu gäller det att hålla koll på henne så inte fånget bryter ut igen.. Köpte Trevis igår som är samma som Docidusen, såna bra mag och tarm bakterier. Nu till nästa fråga..

Hur i hela friden får man i en häst 10 brustabletter i taget två ggr om dagen?? Hon kommer ju få stora skälvan.. När betforen fräser åt henne. :crazy::angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur