Fång - anfall nr 2 inom 10 veckor.

MonikaH

Trådstartare
Min älskade häst fick fång 16/3 och har därefter blivit konstant bättre, men det har tagit lång tid. 7-8 veckor tog det till hon "bara" haltade lite.
Idag är det 10 veckor sedan hon blev akut sjuk.

Nu är vi på ruta ett igen för nu har hon fått ett återfall och kan knappt stödja på hoven.
Två små flickor var förbi och matade mina hästar med gräs och enligt veterinären kan det räcka med ytterst små mängder gräs.
Nu har jag satt upp stora lappar att de inte får matas, men det är så dags nu.
Inte kunde jag föreställa mig att folk skulle komma hit och mata hästarna.

(Möjligen klamrar jag mig fast vid att det är yttre påverkan som fått henne sjuk igen, det känns lättare än om det skulle komma inifrån, kanske från hennes Cushing.)

Jag väntar på att vår ordinarie veterinär ska ringa eftersom hon inte arbetade igår.

Nu har jag åter fått börja med Fenylbutazon och jag tror att mitt hjärta snart brister.
Hur mycket skall hon behöva stå ut med ?
Det är fasansfullt att behöva bråka i henne medicin två gånger om dagen.
Jag ger via en nässköljarspruta. Hur gör ni andra?

Nu känns det som om prognosen inte är särskilt god för henne om detta ska fortsätta :cry:

Finns här någon med erfarenhet av så täta anfall?

mvh

en förkrossad Monica

Sv: Fång - anfall nr 2 inom 10 veckor.

Usch så tråkigt.

Jag började med att blanda buttan i uppblött lusern och när han inte var så sugen på det längre blandade jag med vatten och sprutade in i munnen och det funkade bra.

Är ni säkra på att det inte är en hovböld som svit efter första fången, inte ovanligt tidsmässigt?

Usch, stackars dig och din lilla häst. Tänker på er. Jag har gett min med en medicinspruta, blandat det i vatten och det har gått bra. Jag hoppas det ordnar sig för er.

Om det är som Raggsock trodde- en böld så hjälper inte buttan som regel.

Hade du den på mjukt underlag på box i 7-8 v. eller gick den ute?

Jag anser att det är bättre att ha dem inne så vidhäftningen hinner läka lite innan den får gå ut. Hellre lite längre inne, men utan komplikationer.

Har man en häst som är hungrig brukar man få i dem buttan i lite linfrökaka, urlakad betfor eller dylikt.
Mkt bättre än att de förknippar smaken med tvång. de vänjer sig.

Jag har ju stora hästar vars dos troligen är flerdubbel o t o m den superkräsna äter.. eller åt eftersom det tack o lov var länge sedan det behövdes.

Det finns ingen anledning att ge phenylbutazon om hon inte är kraftigt smärtpåverkad. Senaste forskning visar att det försämrar läkningen, din häst blir inte bättre av att få butta så om hon äter bra och står upp så skippa att plåga henne med det.

Nu vet vi ju inte hur mkt gräs ungarna gett henne, men om hon inte tål några nävor så kan det tyda på att hennes cushings inte är tillräckligt kontrollerad (dvs hon behöver mer medicin). Kan väl vara värt att följa upp? Förhoppningsvis har du en vet som kan kolla ACTH (vilket min inte kan...).

Och hovarna, är dom korrekt verkade?

Sen är det som raggsock säger otroligt vanligt med böldar efter fång, och det kan vara svårt att skilja på det. Böldar ger ofta mer värme i hov/ben men måste inte göra det. Du kan ju lägga socker och jod omslag oavsett, är det böld så hjälper det och är det fång så skadar det inte. Du säger hovEN, är ett ben värst? Det tyder isf på böld. Ger du då butta så bevarar du bara bölden inuti hoven, ingen bra ide.... Den måste ut, snabbt.
Ömmar hon nånstans på visitertång?

Senast ändrad:

Du säger hovEN, är ett ben värst? Det tyder isf på böld.

Kan hålla med om att det kan vara en böld, men jag har varit med om liknande på min och det var fången som satt sig mer i ett ben än det andra.

Vi röntgen lite senare visade de sig lite mer förändringar i hoven på just det som hon hade haft ont i. Men jag håller med - lägg ett omslag är det en böld så hjälper det till att "dra" ut den, gör ju ingen skada att försöka.

Eftersom du skiver att hon har cushing antar jag att du har stenkoll på sockerhalten i höet. Annars va det en tanke att det är på gränsen av vad hon klara och då an det mycket väl räcka med lite gräs för att utlösa fång igen.

Förra sommaren hade jag en jobbig situation lik din, men nu är hon pigg och frisk igen - Det är super jobbigt och ledsamt - men hoppas det löser sig för er oxå.

Tack alla för svaren Nu känns det som om jag har fått nytt hopp.

Jag hoppas verkligen på en hovböld nu och tycker att hon verkar bättre nu och så snabbt kan väl inte fång släppa?
Hon har inte fått något mer Fenylbutazon.
Nu ska jag bara vänta på hovslagaren.

Det hö hon äter är analyserat och jag har fått en foderstat av en kunnig person som kliniken rekommenderat.
Cushingen är ju också ganska nyupptäckt på henne men hon äter en tablett Fenadyne om dagen och ska till kliniken för att ta blodprover igen och stanna över natten för ordentlig koll om ett par veckor (då är det fem veckor sedan sist)

Röntgen konstaterade att hon har rotation i en framhov och det är samma som spökar nu. Hovslagaren på kliniken verkade henne.

Hon stod på box precis hela tiden i 7-8 veckor med mängder av spån så det var riktigt mjukt, efter det har hon gått av och till i en "box" i hagen där jag hällt ut spån för att det ska vara mjukt, så i princip box i 10 veckor.

Tack snälla för alla råd :)

Det hö hon äter är analyserat och jag har fått en foderstat av en kunnig person som kliniken rekommenderat.
Har du sockeranalys oxå? (viktigt att ha koll på)

Jag hoppas verkligen på en hovböld nu och tycker att hon verkar bättre nu och så snabbt kan väl inte fång släppa?
Visst kan det bli bättre på bara någon dag när de väl får butta när de har fång. Min häst har blivit pigg och glad bara något dyng efter hon börjat få butta, skönt när de slipper stå och ha ont.
Men vi får hoppas på att det är en böld, kan ju va säkningen som spökar!

Som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag nästan samma förfarande på min förra året. Både jag och distriktsvet. trodde att det rörde sig om en hovböld, hovslagaren hemma kollade och hittade inget. Fick åka till klinik och där trodde oxå först på en böld...men hovis där hittade heller inget. Så det blev röntgen, där kunde man se en liten förändring (sänkning av tån) som hon troligen reagerade så kraftigt på. Så hon fick gå med specialbeslag och siliconsula -detta hjälpte.;)

Det är super jobbigt och man känner sig rätt rådlös, men vi håller tummarna för en blöd. Om ni inte hittar något så får du be vetreinären kolla upp henne igen, i värsta fall får du ta henne till klinik. Håller tummarna för er!

Det fanns ingen hovböld.

Hoven är illa åtgången.
I samråd med veterinär och hovslagare ska hon få somna in .

Det är så sorgligt och jag tror aldrig mitt hjärta kan läka igen

MonikaH

Nej, vad tråkigt. Det är aldrig roligt när man behöver ta sådana beslut om sinna vänner. Tänker på er!

Det var verkligen tråkigt att det skulle sluta så :(
Jag tycker dock att du fattar rätt beslut, att inte låta din häst lida mer. Mina tankar går till dig!

Fy vad tråkigt :( Har också fått ta bort en häst pga fång. Aldrig kul.... Men man lär sig av sina eventuella misstag dock.

Det var tråkigt att höra, hoppas du har fått lite alternativ när du tar beslutet. Fång läker ju tyvärr aldrig på 10v utan tar lång tid, (särskillt om det skett förändringar i hoven) och kräver en livslång anpassning, det är väl det man tar ställning till, och om man själv orkar eller inte.

Min älskade häst fick fång 16/3 och har därefter blivit konstant bättre, men det har tagit lång tid. 7-8 veckor tog det till hon "bara" haltade lite.
Idag är det 10 veckor sedan hon blev akut sjuk.

Nu är vi på ruta ett igen för nu har hon fått ett återfall och kan knappt stödja på hoven.
Två små flickor var förbi och matade mina hästar med gräs och enligt veterinären kan det räcka med ytterst små mängder gräs.
Nu har jag satt upp stora lappar att de inte får matas, men det är så dags nu.
Inte kunde jag föreställa mig att folk skulle komma hit och mata hästarna.

(Möjligen klamrar jag mig fast vid att det är yttre påverkan som fått henne sjuk igen, det känns lättare än om det skulle komma inifrån, kanske från hennes Cushing.)

Jag väntar på att vår ordinarie veterinär ska ringa eftersom hon inte arbetade igår.

Nu har jag åter fått börja med Fenylbutazon och jag tror att mitt hjärta snart brister.
Hur mycket skall hon behöva stå ut med ?
Det är fasansfullt att behöva bråka i henne medicin två gånger om dagen.
Jag ger via en nässköljarspruta. Hur gör ni andra?

Nu känns det som om prognosen inte är särskilt god för henne om detta ska fortsätta :cry:

Finns här någon med erfarenhet av så täta anfall?

mvh

en förkrossad Monica

Min förra häst hade Cushing och hon fick två fång anfall trots att hon stod på butta! Första anfallet fick hon 9/10 -08 och andra gången 18/11-08 och hon stod på boxvila när hon fick andra fång anfallet, hon fick fång anfallen pga cushing syndrom! Hade jag haft bra veterinär som sett detta i tid inte efter 7 andra veterinärer och ett klinikbesök så hade hon sluppit ett andra fång anfall! Om din häst medicineras mot cushing och om det är för låg dos så ja då kan dem få ett anfall! Jag kämpade med min häst i 1år och hon blev helt återställd efter fången! Har en till häst i stallet som har cushing och när vi reglerade dosen från 2 tabletter till 1 tablett efter någon vecka började han att halta och allmäntillståndet försämrades så då ökade vi dosen till 2 tabletter igen och då återhämtade han sig.

Du behöver inte svara - jag förstår om du inte orkar...:(

Men jag undrar lite som raggsock, varför hästen blev utdömd av både hovslagare och vet? Har den rotationer eller sänkningar, eller båda delar?

*Delvis knapplån*
Varför i jösse nam ska man rota i saker om hästen är borta och diskutera att min häst blev frisk efter 1 år ?

Och vem vet om det är rätt att hålla på och behandla en häst som _kanske_ blir frisk om ett år .

Man ska kanske fråga sig vad som är värdigt ? Och sen låta sig hoppas att varje djurägare tar rätt beslut beroende på hur dåligt djuret är och hur lång konvalicens djuret skall ha ?

Om man är ägoistisk eller inte i sitt djur och ska behandla för sin egen skull eller djuret .

Låt varje djurägare ta detta beslut tillsammans med en vette och även med hovis i detta fallet och så får man hoppas att de beslut man kommer fram till är de rätta .

Till Ts skickar jag en Stor kram och är väldigt ledsen förr din skull .

Mia

Jag håller med.

Har själv tagit beslutet att låta barnens ponny somna in nu. Hon har fått fång i år igen trots att hon inte gått på gräs & eftersom jag anser att jag inte kan erbjuda hästen en fullgott liv som det är nu så får hon vandra över regnbågsbron. Har ingen häst som kan gå ihop med henne & ärligt talat. Att gå ensam i en hage med munkorg..hur kul känns det livet?

Alla tar sina beslut utifrån de förutsättningar de har.

Till TS. Beklagar sorgen!

KL

Jag tror inte att någon av oss i tråden som undrat över TS häst, faktiskt på något vis har fördömt hennes beslut. Jag respekterar det fullt ut, och det måste vara ett grymt jobbigt beslut att fatta. Det är mer än besvärligt ibland att leva med fånghästar. Den ständiga oron finns där. Det kostar mycket pengar, tid och energi. Man måste hela tiden ha tillgång till kompetenta personer (hovslagare, veterinärer, etc). Man blir ännu mer bunden av sina hästar än man blir med friska hästar. Så, ja, jag förstår om man känner att det bara blir för mycket för både häst och människa...

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 972
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 678
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 292
Senast: ogres
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka