Fång - anfall nr 2 inom 10 veckor.

Sv: Fång - anfall nr 2 inom 10 veckor.

*kl*

Hästen lever än så länge.

Hon har rotation på en framhov.

Hovslagaren som var hör i fredags klämde med visitertången och då rann det blod. Inget var.
Han konsulterade klinikens hovslagare och de var eniga i att inget fanns att göra för henne. Klinikens hovslagare förklarade läget för vår veterinär på kliniken som jag ringde till och hon stod fast i sitt tidigare beslut om att ta bort hästen.

Jag är helt förkrossad naturligtvis, helt knäckt.

Bilen var bokad till imorgon imorgon.

Eftersom jag ville ge henne ett för henne bra avslut så ringde jag vår vet och frågade hur lång tid gräset tog på sig för att göra ny skada. Ca 1,5 dygn fick jag till svar. I morse släppte jag ut en överlycklig liten häst i en liten hage med bete tillsammans med sin vän för att få njuta innan hon ...ja ni vet. Hon ser inte ut att ha särskilt ont (fick 2 påsar Fenylb imorse)
Jag grät floder när hon frustade och betade girigt.

Nyss ringer bilen och säger att de kommer på ONSDAG och jag kastar mig ut och stänger in hästen som betat i tre timmar.

Nu har jag kanske ställt till det så hon får lida etter värre.

Nu orkar jag inte mer och när jag ringer till kliniken för att få råd så hamnar jag såklart hos en riktigt snipig person. Alla har ju alla varit underbara där och varför måste just hon svara nu när jag behöver hjälp....
Tack för att du knäckte mig mer liksom...

I värsta fall blir hon jättesjuk imorgon och jag måste ringa efter en akutbil.

Så kan det gå när man bara vill göra rätt.

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag gråter hejdlöst hela tiden men vet att jag blir tillräckligt stark att ringa en bil om jag måste. Det var illa nog att vänta till imorgon men nu är det ännu värre.

Jag kan inte tro att någon fördömer mitt beslut, jag skulle göra precis allt för den hästen men jag måste tro att veterinärerna och hovslagarna talar sanning när de säger att jag ska ta bort henne.

tack för alla tips och råd.

Skickar många tröstkramar!

Fång är så hemskt, just nu står vår ardennertös med fång i stallet. Min nordis fick det förra året men hans anfall var lindrigt och mår bra idag och kan gå på skogsbete/ lite äng iaf. Har dock lovat mig själv att avsluta hans liv om han får ett nytt anfall, jag är inte beredd på att utsätta honom för ytterligare en omgång smärta. Ardennerns framtid ser mycket mörk ut och jag är redan beredd på det värsta, men man får inte vara egoist..det finaste man kan ge sin kamrat är ett bra avslut! Ge din fröken mer butta om du har och sen se vad som händer (ställa henne på box med mjukt underlag kan nog vara en god idé), det är redan måndag idag och onsdag är snart här. Kramar igen.

Tråkigt att det skulle sluta så här, beklagar sorgen.

Lät helt uderbart att få släppa ut henne en sista härlig tid på grönbete, det är nog det bästa dukunde ge henne!
(typiskt att de ändrade tiden) Hoppas att hon inte insjuknar, och tråkigt att du skulle träffa på en snorkig person när du ville ha råd.

Jag hade oxå velat göra som du att ge dem en sista härlig stund!

Många kramar!

Mian

själv hade jag låtit min häst betat o kanske även överdoserat buttan sista dygnen, låter underbart att få vara häst de sista dagarna i livet. När vi tog bort vår fångshettis för ett par år sedan, fick hon på morgonen den dagen hon skulle få somna in, en stor hink med havre att frossa i

Håller tummarna att inget händer, och det var väl jätte härligt för henne. Du kan ju ringa på onsdag morgon och kolla av med dom så dom verkligen kommer, så kan hon ju få ett till bra "avslut".

Massa styrkekramar till dig, vet exakt vad du går igenom :cry:

Mycket tråkigt med din häst :cry:!

Om man nu ska spekulera över om den mått dåligt av att gå på gräs... Jag tycker kanske inte att man ska göra det. Men om ngn undrar så där allmänt om hur lång tid det tar så..

Jag förstår mycket väl att du följer veterinärens råd. Det är klart att man ska göra det. Men att det skulle ta 1,5 dygn innan en fånghäst reagerar på gräs tror jag inte riktigt på. Det beror på varför den får ett fånganfall. Om den får fång pga höga fruktanhalter som ger en felaktig jäsning i grovtarmen vilket sedan orsakar fång så tar det antagligen ganska lång tid. Det är en teorierna kring hur ett fånganfall startar.

Enligt senare forskningsrön tror man att hästar också kan få fång av höga sockerhalter i gräset, i alla fall om hästen är insulinresistent. Men sockret tas upp mkt tidigare i matspjälkningssystemet och socker i gräs höjer nog blodsockerhalten ganska snabbt vilket sedan medför höga insulinhalter och fång. Dessa fånganfall bör utlösas betydligt snabbare än de som orsakas av fruktan.

Men alla veterinärer är inte så insatta i insulinteorierna.

Fy så tråkigt att läsa hur det gått för din pålle :( Fång är nog djävulens påfund till oss hästägare.
Min ponny hade fång 2005, och har sen dess varit strikt förpassad till skogshage under somrarna, med små stunder då och då på gräs. Eftersom han aldrig fått något återfall vare sig av gräs eller foderbyten så var jag blåögd och ville vara snäll och låta honom beta i sommar. Började med en pyttehörna i hagen med mest skog och ett par grästuvor. Utökade successivt och allt verkade gå så himla bra. Så jag släppte honom i hela hagen, som är riktigt mager. Första dagarna går bra. Jag är borta över helgen, kom hem igår och ser till min fasa hur det hela utvecklat sig. Självklart har jag haft tillsyn på hästarna men tecknen är väl svåra att upptäcka för en ovan. Svullen, hård nacke och puls i hovarna. Varför skulle jag vara så jävla dum rent ut sagt :cry: Älsklingen börjar bli till åren, hur mycket orkar man kämpa, hur mycket orkar han kämpa? Med tårarna i ögonen bad jag veterinären skriva ut butta för sju dagar, och grabben är återigen förpassad till den satans gruspaddocken han stod i över en månad förut.

Alla där ute som kämpar för era fånghästar, all cred!!!

Massor av styrkekramar till dig. Du släppte ju den lilla ponnyn i all välmening och jag hoppas att den inte blir allt för dålig innan onsdag. Måste vara hemskt att stå inför det som du gör nu. Tänker på dig.

Fy vad tråkigt.
Jo det kan gå snabbt o majgräs är definitivt rena döden.

Kommer ihåg när jag var ung o hästarna fick ej gå på bete förrän efter höskörd. Jo man var sur, men hästarna mådde bra. Vad är viktigast liksom.
Huvudsaken är att de får vara ute.

Hoppas att det vänder. Kyl fötterna!!
Kramar

Nu har min älskade häst fått somna in.

Hon, jag och min andra islandshäst hade äppel - och morotspicknick i hagen. Vi hade det så underbart. Perla fick beta mellan kl 6 och kl 15 med undantag av ett par timmar då jag ställde in dem eftersom det blev galet med bilen.
Hennes glädjesprång och härliga frustande kommer jag alltid att minnas och jag är så lycklig att jag fick ge henne det.
De båda fick chansen att stå och klia varandra igen som de alltid brukar göra :love:
Det var så underbart att få se henne så lycklig igen.

Bilen skulle ju komma på onsdagen men så kom jag på att jag fyller år då och jag vill inte ha det här minnet på min födelsedag resten av livet.
Då kunde de komma igår och det fick jag ta, och slapp samtidigt oroa mig för att hon skulle bli sjukare pga betet.

Killen som kom var ett riktigt proffs. Lugn och fin och ingen jäkt.

När det var dags sprang jag in och kastade mig i sängen och drog på TVn på full volym.
Min man var kvar så jag vet att ...ja ni vet....

Lycka till ni andra med fånghästar.
Låt er inte nedslås av vår historia, jag har sett att massor, massor av hästar klarar sig igenom fång men det är ett helvete för alla inblandade när det pågår.

Måtte jag aldrig någonsin få kontakt med den djävulska åkomman igen.

MonikaH

Såg förresten att jag skrivit att hon fått Fenadyne mot cushing men det var nog Pergolid den hette.

Usch jag får gåshud o grinar.

Den dagen när man själv står där kanske är närmare än vad man vill tro.

lider med dig o skönt slut för hästen.

kramar

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 972
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 678
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 292
Senast: ogres
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka