Fång = aldrig mera gräs?

L

Lazza

Någon med erfarenhet av fånghästar? Mitt halvblod har typiska fångsymtom, av lättare art (dvs ej diagnos fång, utan endast "störning i tarmkanalen, eventuellt vidare undersökning på klinik - magsår?").

Hur ser framtiden ut för en häst som har fång? När alla symptom är borta, hur länge dröjer det innan han kan närma sig gräshage igen? Är han dömd att för resten av livet tillbringa sommaren i en grushage?

Ska givetvis diskutera detta med veterinären, men är nyfiken på hur andra hästar klarar av måttliga mängder gräs.

Sv: Fång = aldrig mera gräs?

Jag har ingen "egen" erfarenhet av fånghästar men grannens häst fick fång för några veckor sedan.
Hon fick till att börja med stå i en liten ruta i paddocken och får ABSOLUT INTE äta minsta lilla grässtrå. Snart ska hon få gå i hela paddocken.
Om ytterligare några veckor ska hon få börja äta gräs lite smått igen, fungerar som tillvänjning innan betet.
Men något som är viktigt med fånghästar är att dom ska INTE ha sockermat, det kan vara en utlösande faktor.
Och när dom får beta gräs igen så ska dom INTE äta kylt gräs, alltså ej nattgräs eller tidig-morgon-gräs. Det är större mängd socker i det gräset.

Sv: Fång = aldrig mera gräs?

det viktigaste för de fånghästar jag träffat är smidiga övergångar mellan foderbyten. dvs mycket långsam invänjning på nya fodersorter. problemet med gräset är ju att man inte kan styra innehållet utan bara mängden gräs. ponnyn i stallet klarar efter långsam invänjning att gå dygnet runt på det lilla gräs som växer i vinterhagen. men lite regn och sol så kanske gräset blir för bra och hon får lindriga symtom. men det gäller att hitta var gränsen för just din häst går och hitta de tidiga tecknen, så man kan stämma i bäcken snabbt. vet fler fånghästar som så småningom klarat att gå på begränsat med gräs, men även de som hamnat i gruspaddock...

Liknande trådar

Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 669
Senast: pulkaskurk
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?