Fan, valpen knyckte Lokas tablett! Risk för överdos??

Skogstrollet

Trådstartare
JA, jag sitter i telefonkö till vet! Lång väntan...

Skulle ge Loka hennes kortisontablett (medrol 4mg), alltså avsedd för 30kg golden. Valpen (5kg) hoppar mellan och snor den. Hur farligt kan detta bli för honom?

Sv: Fan, valpen knyckte Lokas tablett! Risk för överdos??

Jag tror INTE att du behöver oroa dig. :) Kortison ger man i mycket höga doser vid allergisk reaktion. När man har fått kortison i hög dos (även engångsdos) så kan det dock behövas ge några dagars nedtrappning.

Men sitt så klart kvar i kön.

Fick tag på vet och de säger att det inte är någon fara om det var en engångshändelse. PHU! Han blir kanske lite mer kissnödig annars borde det vara lugnt.

Vilket jäkla dag. Nu hände det här och tidigare idag lyckades Loka med konststycket att få in en sån där spiral som håller ihop kompostgaller i ÖGAT. Spiralen drogs ut (!) när hon slet sig loss men hunden visar inga som helst tecken på smärta. Ögat ser ok ut, ingen svullnad, inget blod, inga rispor och så fort hon var loss ville hon leka. Ganska klemig hund som annars tar tillfället i akt att tycka lite synd om sig själv... :p

Jag ska köpa en trisslott ikväll.

Det var det jag hoppades på och trodde, att Loka går på en låg dos eftersom det främst är för att hålla kvalsterallergin nere. Och därmed mindre risk nu, men storleksskillnaden på hundarna gjorde ändå att jag blev orolig. :)

Ett tips angående kompostskruvarna är att (förutatt att du inte planerar att plocka isär dom snart) istället sätta ihop dom med såna "plastsnören" som man drar ihop och inte kan dra upp sen. Klipp bara av överflödigt band och det är nästan omöjligt att få upp eller fastna i.

Jag röstar också för en trisslott, i övermorgon sitter Skogis på kanarieöarna i sin nya lyxvilla vid havet :D

Ett tips angående kompostskruvarna är att (förutatt att du inte planerar att plocka isär dom snart) istället sätta ihop dom med såna "plastsnören" som man drar ihop och inte kan dra upp sen. Klipp bara av överflödigt band och det är nästan omöjligt att få upp eller fastna i.

Jag röstar också för en trisslott, i övermorgon sitter Skogis på kanarieöarna i sin nya lyxvilla vid havet :D

Så gör jag också. De där skruvarna slänger jag direkt :)

Buntband. Bra förslag!

Ja vissa dagar är det härligt att vara hundägare. :grin: Men vilken tur jag hade, båda incidenterna hade kunnat sluta illa.

Lite OT
Det finns buntband på rusta som är öppningsbara så man kan ta isär/eller bort gallren från varann.
Blir billigare än att klippa bort o kasta den vanliga sorten.

Vilket bra tips med de öppningsbara buntbanden!

Skogstrollet: Fy vad läskigt det lät med spiralen i ögat. :crazy: Ska genast byta ut mina mot buntband faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka