Familjehäst? Erfarenheter och tips?

finapina

Trådstartare
Hej, det är så att jag alltmer börjat fundera på att skaffa en mor- dotterhäst, kanske på foder.Mina döttrar vill rida mer än en gång i veckan på ridskola och det börjar vara lite sura miner när jag har medis-häst( har inte riktigt velat vara ngt d- ponny- aktigt vi alla kunde rida, ifall dom ledsnar...Snäll, trevlig o vettigt utbildad.Är det möjligt att hitta Hästen som passar för en vuxen samt 10 o 14åring?
Hur har det funkat för er med familjehäst?
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Hej, det är så att jag alltmer börjat fundera på att skaffa en mor- dotterhäst, kanske på foder.Mina döttrar vill rida mer än en gång i veckan på ridskola och det börjar vara lite sura miner när jag har medis-häst( har inte riktigt velat vara ngt d- ponny- aktigt vi alla kunde rida, ifall dom ledsnar...Snäll, trevlig o vettigt utbildad.Är det möjligt att hitta Hästen som passar för en vuxen samt 10 o 14åring?
Hur har det funkat för er med familjehäst?

oj det föll bort lite! Skulle stå att jag ej velat fråga hästägaren om döttrarna kan få rida ngngång.Och att familjehästen gärna skulle få vara d-ponny- storlek.Ursäkta!
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Det är fullt möjligt! :)

Om det ska vara av d-ponnymått så skulle jag kikat på hästar som är grövre och mer viktbärande så ska det inte vara något problem att hitta något som passar er alla. Tittar man på smäckrare typerna kan det bli något svårare att få en som passar er alla.

Kanske finns det någon lämplig ridskolehäst i er närhet som ska pensioneras, eller som går att köpa ut? Många ridskolor säljer alltid sålänge det är rätt pris dessutom, det kanske rentav finns någon ni gillar som ni kan lägga bud på?
Där finner man ju ofta utbildade hästar och hållbara om de gått i verksamhet i flera år utan skada tex så det hade jag absolut kikat lite på för där får man ju schyssta hästar också som passar många ryttare.

Tävlingsponnyer som inte trivs med tävling eller inte kan tävla mer pga skada som dock håller för sällskapsridning/lätt träning är ju också ett kort om man vill öka chansen till utbildad häst

Hur långa är ni? Tänker mig att 1.50 tex inte är så stort hopp från d-ponny heller så kan ni bredda ert utbud ytterligare när ni letar, beroende på vad ni har för mål med hästen då men liten storhäst behöver inte vara svårare att rida än en d-ponny ifall det är en schysst häst.

Har man inga tävlingsambitioner och det funkar hade jag hellre valt en storhäst framför ponny. Det är förvisso en smaksak men jag hoppade på storhäst direkt när jag skaffade egen och för mig innebar det fördelen att jag kan behålla hästen länge
 
Senast ändrad:
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Gjorde en snabb sökning på hästnet på "ridskola" och där verkar det finnas ett antal kandidater som kan passa det ni söker. Både ponny och mindre storhäst :)

Mest hästar som enl beskrivning är trevliga och skulle passa tex ridskola, vilket för mig innebär är trevliga individer som klarar alla möjliga ryttare
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Vi är tre på vår häst, jag, min syster och min dotter, när vi skaffade honom så var han bara tre och dottern tio och det har fungerat hur bra som helst. Vi har en tinker på 1.55 som är hur snäll som helst och kan bära de flesta liten som stor. Eftersom han var så ung när vi skaffade honom så har vi utbildat själva och fått en häst som är precis som vi vill ha honom, dottern har ridit hela tiden men i början la vi oss i mer för att det skulle bli rätt.

En tjej i förra stallet hade ett halvblod på 1.75 som reds av en väldigt liten tös (ca 4år) och det gick hur bra som helst det också.

Dina döttrar är ändå så stora nu så ni behöver inte snöa in er på d-ponny storlek (kanske om de vill tävla då) heller. Annars finns det ju fina välutbildade fjordingar, connemaror, mindre halvblod, araber m.m. finns ju egentligen hur mycket som helst att välja på. Fundera på vilket temperament ni vill ha, utbildningsnivå och prisklass och utgå därifrån.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Jag håller med, är det rätt häst så spelar inte mankhöjd så jättestor roll då man kan få det att fungera väldigt bra ändå och man växer in i hästen, förutsatt att man inte vill kunna tävla ponny då

Viktigast är nästan individen..en schysst häst som är vettigt utbildad kan ridas av alla i princip oavsett ålder och längd

Så jag hade också lagt större fokus på temperament och utbildningsnivå
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Jag tror inte nån av oss vill ha stor häst.Jag är kort och döttrarna blir antagligen inte heller större än jag.Tinker, connemara, welsh cob, New forest kunde vara intressanta.Islandshästar är ju mysiga men jag har inte så mkt erfarenhet av tölt ETC och så tycker jag dom tar så korta, pinniga steg.Men är det ngn som vet hur dom är i pris gentemot varann, dom övriga raserna?Jag tittade t.ex inte en enda IC till salu med utsatt pris när jag googlade.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Fast en d-ponny kan ju vara upp till 1.48 och då är det inte många cm till 1.50-1.55 så varför måste maxgränsen ligga där? :)

Bara ett tips somsagt och ni breddar utbudet avsevärt att hitta en häst som passar alla
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Det väl bara ringa och fråga om priset isåfall? Väljer ni en "häst" som är strax över ponnymått så kan ni få en som är relativ välutbildad oftast billigare än en motsvarande som är 10cm högre, kan gälla även välutbildade d-ponnys som också kan ligga högt i pris. Det beror ju på vad ni menar med välutbildad, menar ni bara att den ska gå bra i alla gångarter och lyssna på hjälperna och ryttaren eller är det tävlad i msv?
För att få ner priset så gör annars som dandylinn skrev att kolla på en ridskolehäst, eller en tävlingshäst som ska trappa ner att ha som läromästare. Tänk på att en ridskolehäst kan vara lite stum för hjälper och det är inte alla ridskolehästar som är jätte-välutbildade (beroende på ridskola) eftersom de ryttare som är duktiga oftast går vidare och rider privat när de passerat en viss nivå. Bästa är att helt enkelt åka ut och kolla och provrida lite hästar som verkar intressanta.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

oj det föll bort lite! Skulle stå att jag ej velat fråga hästägaren om döttrarna kan få rida ngngång.Och att familjehästen gärna skulle få vara d-ponny- storlek.Ursäkta!

Varför inte? Det fick min medryttare, jag sade till henne att det var alltid ok om hennes dotter vill rida. Sålänge det inte är ngn tungviktare så har jag inget att invända vem som rider om medryttaren är med o tar ansvar o övervakar. En dotter är självlart för mig att hon får rida när mamman är med.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

När vi skulle ha häst tillsammans så började vi med att hyra en D-ponny. Min dotter var då 11 år och jag är kort (160). Att hyra en häst var toppen både för att känna på hur det var att ha egen häst, häst tillsammans och i avvaktan på hur lång dottern skulle bli.
Vi hyrde från ett företag i närheten som ordnar ridläger under sommaren och sedan hyr ut hästar och ponnyer resten av året. När vi kom dit fanns flera olika hästar att prova, alla hästar kunde man naturligtvis även köpa.
För oss var ponny självklart eftersom dottern gärna ville träna tillsammans med sina kompisar i ponnygrupp och gärna tävla lite.
Sedan dess har vi köpt egen pålle som vi rider båda två, det funkar super. :)
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Vi delade på en D-ponny när jag var yngre. Jag var 11 och min bror 14 när vi köpte honom. Både mamma och jag är ganska små och kan nu som vuxna utan problem rida ponny. Den ponnyn var gudabenådat snäll att rida och väldigt väldigt välutbildad. Det fungerade bra men min bror växte ur ponnyn ganska fort så det blev en stor häst oxå (och sedermera en ponny till ;)) så småningom.

Viktigt för oss var att ponnyn var snäll (jag var av b-ponny storlek när vi köpte honom) och välutbildad för att vi skulle lära oss och för att även mamma skulle kunna ha roligt med honom.
Och kul hade vi, hade det bara varit jag och mamma hade vi säkert nöjt oss med ponny(erna) tills jag var 18.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Islandshästar är ju mysiga men jag har inte så mkt erfarenhet av tölt ETC och så tycker jag dom tar så korta, pinniga steg.Men är det ngn som vet hur dom är i pris gentemot varann, dom övriga raserna?

Islänning verkar inte vara ngt för dig... En bra islänning har stora gångarter eftersom det är det man tävlar i. Och rida islänning, inte bara åka som på turridning, kräver lite det också. Man måste inte vara atomfysiker för det men man måste ha intresse för att rida gångarter. Har men inte det intresset så blir det bara onödigt dyra, för de kostar ofta mer än en ponny som är på samma utbildningsnivå. De är inte heller alltid lämpliga barnponnyer. En hel del har rätt mycket gas och en del huvud. Rätt hanterade är de dock jättetrevliga.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Hej!

Om du mest vill rida och inte tävla kan ni väl satsa på en familje-d-ponny. Connemaror är underbara, new forests också, men det viktigaste är ju att ni hittar en häst som funkar för er alla 3.

Ni bör ju testa att rida ponnyn alla tre och verkligen se till att den funkar för er alla.

Lycka till!

/Lavinia, som önskar att hennes mamma hade sett behovet när vi var små (alla utom pappa red, men inte fick vi nån ponny för det...)
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Håller med Gimlan, det är onödigt med en extra dyr häst om man inte är ute efter gångarterna och man får välja noga om man ska hitta en bra barnponny. Korta pinnniga steg håller jag inte med om även om det säkert finns inom alla raser inklusive islandshäst, kanske tänker du på tölten, den ser annorlunda ut och saknar helt sväv, det kan se ut som en symaskin i kort tempo.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Fullt möjligt. Har en sån här hemma! :) min D ponny (new forest korsning?) är grov utan att vara tung eller som ett kallblod. Han bär lätt upp vuxna på 170 iaf. Men då är han ändå bara 143. Han är cool, lugn och snäll! Lite för tuff mot oerfarna eller jätte små ryttare med ypperlig för en 14 åring och lite längre 10 åringar (hade en liten kort flicka som red på han själv - då var han jätte snäll så han är inte lika tuff mot de små! Så det funkar ändå men det är bra om äldre finns med som "rider till honom" ordentligt)

Han var en billig utbildad ponny (LA/LA) som dessutom stått på ridskola men tröttnade snabbt ;)

Absolut finns det många sådana hästar du beskriver.
 
Senast ändrad:
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Jag slår ett slag för fjordingen. Jag har en som nu är ute på foder hos min kusin på 13 år som rider dressyr och hoppar på den. Bra vitsord från både dressyr- och hopptränare. Det är ingen elitponny men väldigt bussig och försöker hela tiden göra rätt vilket utvecklar hennes ridning mycket. Hon har även en lillasyster på 7 år som rider någon dag i veckan i alla gångarter. Bombsäker och man behöver aldrig vara orolig att släppa ut dem själva i skogen.
1060569_144579402407321_936473175_n_527a6d16e087c33f35dd4dc2.jpg
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Varför inte en arab? Vi hade en arabvalack som mor/dotterhäst och han användes även ibland av far och son. Hittar man rätt individ tycker jag att det är den trevligaste ras man kan tänka sig. :)
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Ja, det finns massor av såna hästar!
Jag tror inte alls ni behöver tumma på storleken, vill ni ha en d-ponny ska ni köpa er en d-ponny. Stirra inte er blinda på en specifik ras heller, det finns massor av trevliga ponnyer av alla möjliga raser. Enda jag kan rekommendera är väl möjligen att ni inte skaffar en för "tung" och envis ponny, eftersom din minsta är så pass ung. Då kan t.ex. fjording eller haflinger, som ofta har mycket vilja, stort tålamod (på gott och ont ;)) och är starka bli för mycket häst för henne att hantera. Det finns naturligtvis såna också som är väldigt mjuka och fina i sättet, men ofta har de lite mer innanför pannbenet än mer "barnponnyer" (som också är supertrevliga för vuxna ryttare!)

Kika på t.ex. en lite äldre ponny som tävlat en del, en f.d. ridskoleponny eller liknande så bör ni kunna få mycket ponny för pengarna.
 
Sv: Familjehäst? Erfarenheter och tips?

Basjkir måste jag ju då föreslå förstås.. Vi har en familjehäst, han är dock över ponnymått men finns d-ponnys med, och en och annan c-ponny. Han är ganska ung än, men väldigt trevlig och lätt att hantera för barn, anpassar sig väldigt efter olika personer. Väldigt lugn och stabil, ändå pigg och framåt i ridning och körning. En riktig myshäst som gillar uppmärksamhet! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 444
Senast: ameo
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 444
Senast: annan1
·
S
Träning Hejsan alla där ute! Jag behöver all hjälp och tips jag kan få av er. Jag har börjat rida som vuxen och har gått på vanlig ridskola i...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 959
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp