Falu rödfärg vs annan slamfärg

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad är egentligen skillnaden mellan Falu rödfärg och annan röd slamfärg?
Vad, om något, förlorar man på att välja en annan slamfärg i någorlunda samma prisklass som Falu rödfärg?
 
Falu Rödfärg är ett företagsnamn. Inte en kvalitetsstämpel.
Jo, att det är ett företagsnamn vet jag. Även att det bara är färg med pigment från gruvan som får kallas för falu rödfärg
Men finns det några skillnader i övrigt, om man köper en slamfärg i liknande prisklass?

Jag har hittat slamfärg *annan än falu* till ett oerhört bra pris, vill egentligen bara veta om jag gör nåt dumt om jag köper annat än falurött... Vad ska man titta efter så att det inte blir fel?
 
Jag köper helst just falu färgen eftersom jag tycker att vissa billigare varit dåliga färger och börjat flagna eller tappa färg efter bara något år. Det finns säkert andra märken som är ok men de allra billigaste röd slamfärg eller vad det nu stod på burken köper jag aldrig igen.

Edit: ett annat alternativ är att du blandar din egen färg och du har tid. Vet en som gör så än idag och husen på den gården är väldigt fint målade i en mörkare röd ton
 
Jo, att det är ett företagsnamn vet jag. Även att det bara är färg med pigment från gruvan som får kallas för falu rödfärg
Men finns det några skillnader i övrigt, om man köper en slamfärg i liknande prisklass?

Jag har hittat slamfärg *annan än falu* till ett oerhört bra pris, vill egentligen bara veta om jag gör nåt dumt om jag köper annat än falurött... Vad ska man titta efter så att det inte blir fel?
Jag kör med den från Ö&B sitter som berget o är billig.
 
Vi har använt en billig rödfärg från Granngården på våra stall. Det första målade vi för två år sedan. Jag är fortfarande nöjd med färgvalet, det sitter bra, har inte flagnat något alls och släpper inget "pulver". Var riktigt nojig över att vi inte köpte Falu rödfärg från början, men det visade sig att den oron var helt obefogad. Jag vet dock i ärlighetens namn inte vad det är för skillnad på slamfärgerna...
 
@dobbis är det denna du har och den har du målat med för flera år sedan och håller bra än?

22D683C0-24BF-4019-B5CF-492838BFE630.webp
 
Vad är egentligen skillnaden mellan Falu rödfärg och annan röd slamfärg?
Vad, om något, förlorar man på att välja en annan slamfärg i någorlunda samma prisklass som Falu rödfärg?
När jag ställde frågan för ett par år sedan, var flera väldigt positiva till Röde Orm.
Det blev så att jag körde på Röde Orm eftersom jag ville ha den på fat. Den har bara suttit på i fyra år och är ju "nymålad" i det här sällskapet.
Men den är superfin, inte en flaga någonstans.
Vi bor väldigt väderutsatt och andra byggnader som jag under samma period har målat med annat, har jag fått bättra.

@dobbis, du hade målat med din Ö&B-färg redan 2006 såg jag i den tråden så det är ju ett väldigt bra resultat eftersom din är lika fin än!
Har bekanta som har kört Falu som har målat om efter 10 år (arbetet gjort av firma). Inte fullt lika kul.
Så nästa gång blir det antingen Röde Orm igen eller Ö&B eftersom det var de två som Bukes proffspanel kom fram till. :D
 
Vad är egentligen skillnaden mellan Falu rödfärg och annan röd slamfärg?
Vad, om något, förlorar man på att välja en annan slamfärg i någorlunda samma prisklass som Falu rödfärg?

Röde Orm som jag tycker är kompatibel (och svensktillverkad), är generellt billigare.
Vi fick ett pris på ett par fat, och fick dessutom ytterligare rabatt på priset.
Bekanta (inte samma som i tidigare inlägg) fick dock sin Falufärg väääldigt billigt, då de fick kompisarnas rabatt. Då blev den mycket billigare än den vi köpte. Kompisarna var målare och de har ju stora rabatter som regel. Irriterande stora rentav. ;)
Men å andra sidan är väl färg något som är rabattbaserat, liksom slang och annat?
Vi som är moderata konsumenter på färg (gård) har en liggande rabatt på 20% . De som målar mer har säkert mycket mer.
Och det enda man behövde göra var att fråga. :)
 
tack för alla svar och tankar

En följdfråga då...
Om man köper en billig färg och den börjar flaga, hur bökigt är det i så fall att måla om med en dyrare sort?
Är det "slamfärg som slamfärg", så att de går att kombinera med varandra? (efter adekvat rengöring) Eller blir det helknäppt?

(det vi ska måla är snustorrt äldre trä, som inte är målat på en evighet eller två. Och det är ju milt sagt lockande att köpa färg för 99 kr/10 liter enligt nuvarande erbjudande....)
 
tack för alla svar och tankar

En följdfråga då...
Om man köper en billig färg och den börjar flaga, hur bökigt är det i så fall att måla om med en dyrare sort?
Är det "slamfärg som slamfärg", så att de går att kombinera med varandra? (efter adekvat rengöring) Eller blir det helknäppt?

(det vi ska måla är snustorrt äldre trä, som inte är målat på en evighet eller två. Och det är ju milt sagt lockande att köpa färg för 99 kr/10 liter enligt nuvarande erbjudande....)

Ja, slamfärg är slamfärg men det lär krävas mer förarbete i ett sådant fall för att få bort allt som är löst. Jag och särbon köpte ÖoBs billiga och den sitter då kvar ännu (1 resp 2 år) och ser bra ut.
 
tack för alla svar och tankar

En följdfråga då...
Om man köper en billig färg och den börjar flaga, hur bökigt är det i så fall att måla om med en dyrare sort?
Är det "slamfärg som slamfärg", så att de går att kombinera med varandra? (efter adekvat rengöring) Eller blir det helknäppt?

(det vi ska måla är snustorrt äldre trä, som inte är målat på en evighet eller två. Och det är ju milt sagt lockande att köpa färg för 99 kr/10 liter enligt nuvarande erbjudande....)
Slamfärg som slamfärg skulle jag säga.

Målar man uppepå sådant som är löst så ramlar ju all av så småningom. Men sitter den gamla färgen skapligt fast så är det inga bekymmer. Gammalt trä suger rätt rejält så det krävs antagligen flera lager.

Jag har målat med ÖBs billiga och det har hittills sett bra ut. Det står ju Vadstena på burken så det är ju svensk färg i alla fall.
 
tack för alla svar och tankar

En följdfråga då...
Om man köper en billig färg och den börjar flaga, hur bökigt är det i så fall att måla om med en dyrare sort?
Är det "slamfärg som slamfärg", så att de går att kombinera med varandra? (efter adekvat rengöring) Eller blir det helknäppt?

(det vi ska måla är snustorrt äldre trä, som inte är målat på en evighet eller två. Och det är ju milt sagt lockande att köpa färg för 99 kr/10 liter enligt nuvarande erbjudande....)
Är det sådant trä hade jag testat den billiga.

Slamfärger kan vara ganska olika, pigmentet spelar roll främst för kulör och täckförmåga medans bindemedlet avgör hur bra det sitter. Vissa rödfärger är emulsionsfärger med tillsatt linolja för att förbättra hållbarheten (faktiskt en släkting till mig som uppfann det), andra är rena slamfärger.

Vilket fabrikat som är bäst har jag tyvärr ingen aning om.
 
Jag fortsätter i den här tråden även om det är en lite annan fråga.
Har en halv hink rödfärg som är nåt år gammal. "För gammal" enligt tillverkaren, det får stå för dem...
Men, den har stått halvkyligt och har möjligen frusit något. När jag rör om den så är den fortfarande lite grynig. Hur blir det om man målar med den, när den är lite grynig? Det är lite "slit-och-släng-prylar" som behöver få lite färg på sig, det gör inget om det bara är så att färgen blir lite "ojämn" pga grynen. Men det är ju dumt om färgen ramlar av. Så, vad händer? Nån som provat?
 
Jag fortsätter i den här tråden även om det är en lite annan fråga.
Har en halv hink rödfärg som är nåt år gammal. "För gammal" enligt tillverkaren, det får stå för dem...
Men, den har stått halvkyligt och har möjligen frusit något. När jag rör om den så är den fortfarande lite grynig. Hur blir det om man målar med den, när den är lite grynig? Det är lite "slit-och-släng-prylar" som behöver få lite färg på sig, det gör inget om det bara är så att färgen blir lite "ojämn" pga grynen. Men det är ju dumt om färgen ramlar av. Så, vad händer? Nån som provat?

Den ska gå att rädda men jag kommer inte ihåg hur. Jag kastade min (på återvinningen givetvis).
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 190
Senast: ginnies
·
Fritid Hej alla målare! Skall måla om stallet och står nu och velar mellan Falu rödfärg och Röde Orm. Någon som har använt Röde Orm? Hur har...
2
Svar
20
· Visningar
9 390
Senast: labb
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 646
Senast: Reville
·
Fritid Min dotter kom hem från skolan igår med röda fläckar på sin nya vita jacka :eek: (typ college-tröje-tyg) och det ser ut som falu...
Svar
18
· Visningar
11 961
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp