Falu rödfärg vs annan slamfärg

Jag fortsätter i den här tråden även om det är en lite annan fråga.
Har en halv hink rödfärg som är nåt år gammal. "För gammal" enligt tillverkaren, det får stå för dem...
Men, den har stått halvkyligt och har möjligen frusit något. När jag rör om den så är den fortfarande lite grynig. Hur blir det om man målar med den, när den är lite grynig? Det är lite "slit-och-släng-prylar" som behöver få lite färg på sig, det gör inget om det bara är så att färgen blir lite "ojämn" pga grynen. Men det är ju dumt om färgen ramlar av. Så, vad händer? Nån som provat?
Ett passerat bäst-före-datum skulle jag inte bry mig alls om. Ifall du inte märker att den möglat eller ruttnat så är det inget som blir dåligt. Det blir svårare att röra upp allt som lagt sig på botten om den stått länge, men inget som tappar funktion i fall man är noga med att få allt blandat före användning.

Minusgrader är det som kan vara problem. Jag har lärt mig att linoljefärg tål att frysa, men att slamfärg blir förstörd av det.

Det är främst stärkelse i mjölet, så jag jämför med liknande mat... Saftsoppa som frusit blir klumpig och otrevlig när den tinas och värms, men om den först vispas slät och sedan kokas upp under omrörning på så blir den som innan. Så min gissning är att rödfärg går att koka om på samma sätt, förutsatt att man rör noga under uppkoket. (men kanske inte värt jobbet och disken att göra i praktiken?)

Om allt mjöl blivit bara klumpar så lär vidhäftningen vara nersatt. (vatten torkar, klumpar trillar ner) Om lite klumpat sig men merparten fortfarande fungerar som mjölsoppa så borde den fungera fast lite sämre. (film som fäster på ytan, men inte med optimala proportioner i blandningen)
 
jag har gammal färg i pannrummet. Den får jag röra om med visp på borrmaskinen för att få slät och fin.

Sönderfrusen falufärg kan man koka om - och späda med mer linolja om jag minns rätt.

Tror jag läste det i byggnadsvårdgruppen på fb?
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 190
Senast: ginnies
·
Fritid Hej alla målare! Skall måla om stallet och står nu och velar mellan Falu rödfärg och Röde Orm. Någon som har använt Röde Orm? Hur har...
2
Svar
20
· Visningar
9 390
Senast: labb
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 646
Senast: Reville
·
Fritid Min dotter kom hem från skolan igår med röda fläckar på sin nya vita jacka :eek: (typ college-tröje-tyg) och det ser ut som falu...
Svar
18
· Visningar
11 961
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp