Fälttävlansläger, hur??

Sv: Fälttävlansläger, hur??

Tricket är nog inte att spöa över henne - då kommer hon lära sig att trakhenergravar (som det låter som att du hoppade) gör ont och är skitläskiga -> fler stopp... Ta istället draghjälp av rutinerade hästar, var tydlig med hjälper, sänk hindret om möjligt/hoppa lägre, mindre varianter av liknande hinder. Att skrämma hästar över hinder funkar bara sämre och sämre för varje gång...

Bara en tanke.

Tricket är nog inte att spöa över henne - då kommer hon lära sig att trakhenergravar (som det låter som att du hoppade) gör ont och är skitläskiga -> fler stopp... Ta istället draghjälp av rutinerade hästar, var tydlig med hjälper, sänk hindret om möjligt/hoppa lägre, mindre varianter av liknande hinder. Att skrämma hästar över hinder funkar bara sämre och sämre för varje gång...

Bara en tanke.

mm ja vet men det behövdes nu och hur jag än gjorde så skulle hon bara inte över och int ens efter rutinerade hästar.. hon var inte rädd heller utan bara tjurig men jag ska dit igen om några veckor och prova med en annan häst framför.. får se hur det går.. och nej jag tyckte inte heller om att få över henne så men hellre det än att hon inte skulle hoppa alls och att hon fick vinna..:crazy:

och så vill jag bara säga att det absolut inte var lika illa som det låter så ni inte börjar tycka att jag är elak mot henne!!:( jag slog henne inte heller utan bara drev på henne och det är olika saker tycker jag..det är ju knappast så att jag slog henne med en pinne för att få över henne över ett hinder!!:( det skulle jag aldrig göra.. jag bara drev på henne bakom..:( iaf så kom gärna och kolla på en träning och se själv hur hon gör.. då kanske ni förstår bättre..:crazy: :(

Du behöver inte ursäkta dig för du gjorde inget fel.
Jag tycker det var strongt av dig att inte ge upp trots att hon var sådär tokig. Men andra hopprundan gick ju kanon...och när hon hoppar så gör hon det riktigt bra:)

Men som Annki sa, det är en väldigt ung häst så än finns det hopp :)

Är det ett privat träningspass du ska dit på?
Visst var Annki kanonbra!:bow:

Jaa det är bara att kämpa!!:angel: :) ;)
japp Annki var superbra! ja jag ska nog hyra banan en gång eller så får Annkis dotter Frida rida henne en gång..:)

Nu kommer jag och typ tar upp den här gamla tråden igen..

nu har lillan ridits av Annkis dotter frida och det gick suuuper!!!:D hon hoppade "diket" på andra försöket och när dom hoppade bana så hoppade hon allt utan att tveka och med Go i henne! Hon tyckte det var skitkul!!!:):D
Så nu är det ett till FT läger på G för mig och henne och snart FT-tävling (lät knäppt..;)) efter det!!:D:D Ville bara skriva det!:)

det här md att ni är räda att starta i terrängen me snubbliga hästar måste jag säga emot, min ponny är också en riktig snubbelmadam och hon är inte så värst rädd om sig i banhoppningen. Men när man kommer ut på terrängen hoppar hon precis lagom högt och är inte rädd för ngt(om hon inte har bestämt sig för att det spökar just där), hon är mitt lilla terrängmonster :p

Och om din ponny är stoig är det bättre att komma på ngt hon känner sig säker på och sen försöka en annan dag på det "svåra" hindret. Stressar man pp dom kommer de ofta ihåg det till nästa gång och det är inte alltid det leder till det bättre...

Kämpa på och var noga med att berömma när hon gör rätt :bump:

Vad härligt att höra att det gick så bra!!
Lycka till på tävlingen!
Jag tänkte åka tillbaka till Hofors nästa år i April med min egen den gången...vi får se hur hon ligger till.

skulle bara säga att vi har tagit FT-kortet nu!!!!!:D:D:D:bump::bump::banana::banana: Lillan va suuuuuuperduktig och gick felfritt runt!!! annki tyckte att det var en enorm skillnad på oss båda..;)!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tack!:D

Japp!:)

Har också precis ridit min första FT tävling på henne.. Dressyren gick bra tckte jag, men domarn hade andra åsikter..;) Så bara 48% men ja va nöjd och många andra sa också att dom tyckte domarn va snål..
En blåsande plastpåse bakom ett hinder ledde till ett stopp i banhoppningen men annars duktig och vi hördes nog över hela området när ja berömde henne..:o 4 fel alltså...:) pappa såg ut som att han skulle strypa den stackars funktionären som inte tog undan plastpåsen när den blåste förbi henne....:devil: nerå men han vart lite sur..;)
I terrängen va hon taskig på första hindret och ville inte alls lämna dom andra så ett stopp där men inte ett dugg rädd..... sen var funktionärer - som dök upp bakom träd vid sidan om hinder på sina stolar - jättefarliga så då tittade hon på dom istället för hindrena men de "normala" öppna hinderna gick kanon, de två sista hade dock enorma och skrämmande seriefigurer på sidorna som var farliga men hindrena tittade hon inte på.....;) så vi slutade på 7 stopp i terrängen (ingen sa att jag va utesluten så jag fortsatte, hade inte tid att räkna stopp då) och var då naturligtvis utesluten, men jag åkte hem nöjd och började genast leta efter nästa tävling som blir i leksand 2 september...:)
Ville bara skriva av mig lite..;)

Hur kan man missa att hästen har stoppat sju gånger? :p

Men kul att det kändes bra iaf! :)
Det kommer säkert gå ännu bättre nästa gång!

så vi slutade på 7 stopp i terrängen (ingen sa att jag va utesluten så jag fortsatte, hade inte tid att räkna stopp då) och var då naturligtvis utesluten, men jag åkte hem nöjd och började genast leta efter nästa tävling som blir i leksand 2 september...:)
Ville bara skriva av mig lite..;)
Är du medveten om att du kan bli avstängd för det? :eek: Kanske dumt att chansa. :angel:
Om man har fyra eller fem så kan jag förstå och det brukar domarna kunna se mellan fingrarna med men sju stopp. Jag vet två som blivit avstängda för det. :crazy:

Skönt att du hade tur nu men tänk på det till nästa gång. :)

hmm nej det visste ja inte..:angel::crazy: får tänka på det till nästa gång :angel: hade väl tur..;) efter min ritt sa domarn: " och där gick tilly ottemark imål...........och vi ser här nu att tilly ottemark tyvärr är utesluten...";) efter vad jag trodde va mitt fjärde stopp så stannade jag och tittade lite längre på funktionärerna men ingen sa nåt så jag fortsatte..tur för mig då.. jag trodde att funktionärerna skulle typ sitta med walkie-talkies och komunicera med varann så dom visste om man vart utesluten.. men dom sa inget...;)
men jag ska tänka på det till nästa gång så jag inte blir avstängd..:crazy::smirk:

Nu börjar jag tro att du haft öronproppar på teorin :eek: sen den som pratar på terrängen heter speaker, den som dömer terrängen heter överdomare (fråga 1 :angel:)

:o jorå.. hehe ja vet ju faktiskt det.....:angel::smirk:
sa du nåt om att man kan bli avstängd för det på teorin? isf har jag lyssnat dåligt, ajaj...:angel::eek:;)

har fått TR nu iaf så ska plugga mer till nästa tävling....;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 775
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 007
Fälttävlan * Nu är jag ute på helt okänd mark, men hoppas att jag lagt tråden rätt * Trotts att jag är dressyrryttare så vill jag uppleva...
Svar
7
· Visningar
3 928
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka