Fälttävlansläger, hur??

M

midnight surprise

Hej!

Jag ska om två veckor iväg på fälttävlansläger med min hopponny och jag behöver råd.
Jag (och ponnyn) har aldrig hoppat en riktig terrängbana förr, bara ris och stockar i skogen (har hoppat lite krukor i hindrena och diken också). Hon brukar vara lite tittig på hoppbanan och hoppar det mesta på andra försöket:crazy: I skogen tycker hon att det är konstigt att det ligger saker i vägen för henne (stockar etc.) och då hoppar hon stort men hon hoppar oftast på en gång om man är bestämd.

Men nu skulle jag vilja ha råd.
Hur ska jag göra för att få henne att hoppa hindrena på första försöket i hög fart och om vi nu kommer i hög fart och hon stannar ändå, hur håller jag mig kvar på bästa sätt? Är det någon som har en bild eller en bra förklaring på hur eran "livräddningssits" ser ut?
Låter väl lite konstigt men jag har ingen aning om hur man rider fälttävlan.. hon tycker att det är väldigt roligt att hoppa i skogen och jag tror att hon skulle älska fälttävlan om hon bara har hoppat hindrena en gång först så hon vet att det inte är så farligt..:crazy:

Och så vill bara ställa en till fråga, hur höga och "konstiga" hinder brukar eller får det vara med i debutantklass, d-ponny (om det är någon skillnad mellan ponnystorlekarna)?? Och vad är det som ingår? Är det hoppning, dressyr och terräng eller tar man bort något eller så?? jag har somsagt ingen aning..:crazy:

Tacksam för svar!!:D

Sv: Fälttävlansläger, hur??

jaaa, på lägret kan du nog få svar på det mesta! och träning ger färdighet - ta det försiktigt framåt så ni inte får någar dåliga erfarenheter! och ha så kul! ;D

Atrt åka på träning/läger innebär ju inte att man ska komma dit och visa hur förträfflig man är, det är ju för att lära sig man kommer dit och har du varit tydlig i anmälan att du och din ponny är gröna så läggs förhoppningsvis indervisningen på lagom nivå. :)

Jag ska också på FT-läger i slutet på April. Jag har aldrig tävlat Ft och min häst är 4 i år så vi är så gröna det bara kan bli...men jag förstår TS...jag vill gärna kunna allt innan jag åker dit...:o :D men det inser jag ju att det inte går...
Men på tisdag ska jag iaf rida för FT-märket så då lär jag mig mkt nytt iaf.:bump:

Debutantklassen brukar vara väldigt enkel (är ju till för att bara vara utbildande och inte utmanande)

Dressyren ligger på LC-LB -nivå. I banhoppningen får hindren vara max 75 cm höga för både B- C- och D-ponny. I terrängen för de fasta hindren vara 70 cm och rishinder får vara max 80 cm höga så det är knappt LD höjd hindren ligger på.

Det brukar vara enkla banor i de flesta debutantklasser.

Hoppas du inser hur kul det är med fälttävlan :rofl:

Jag ska också på FT-läger i slutet på April. Jag har aldrig tävlat Ft och min häst är 4 i år så vi är så gröna det bara kan bli...men jag förstår TS...jag vill gärna kunna allt innan jag åker dit...:o :D men det inser jag ju att det inte går...
Men på tisdag ska jag iaf rida för FT-märket så då lär jag mig mkt nytt iaf.:bump:

:eek: :eek: Vart ska du?? Jag ska åka 27-29/4!!!
Om du också ska åka då, säg vart!!:D

Debutantklassen brukar vara väldigt enkel (är ju till för att bara vara utbildande och inte utmanande)

Dressyren ligger på LC-LB -nivå. I banhoppningen får hindren vara max 75 cm höga för både B- C- och D-ponny. I terrängen för de fasta hindren vara 70 cm och rishinder får vara max 80 cm höga så det är knappt LD höjd hindren ligger på.

Det brukar vara enkla banor i de flesta debutantklasser.

Hoppas du inser hur kul det är med fälttävlan :rofl:

Ok.. Tack!:)

Får bankar förekomma i debutantklass? är det någon form av hinder som är förbjudna?:crazy:

Jag är inte säker men jag tror att det får förekomma 1 sånt hinder i debutantklass. Alltså en bank som är kombination. Annrs så finns det alltid med ett vattenhinder, i Debutantklass brukar man bara behöva gå igenom vattnet och inte hoppa nått hinder ner eller upp från det. Övriga hinder som är med är väll typ rishinder, stockar, nått nerhopp kanske. Hindren får inte vara över 70 cm =) Förutom rishindren som får vara 80.

:rofl:

Tycker fälttävlan verkar roligt men min häst är en klumpig en och rätt känslig så jag vet inte om jag skulle våga hoppa terrängbana :o Jag tänker med bankar, nerhopp, vatten och så!
Tror inte det finns så mågna fälttävlanstävlingar i närheten heller tyvärr, har aldrig sett nån...

Oj vilken jobbig blandning..:crazy: :smirk:

Jo... Iofs är hon inte känslig på det sättet att hon sträcker sig eller skadar sig så ofta, utan mer att om det regnar får hon ont i ryggen, hon får lätt gallor osv... tror att det krävs en lite "tuffare" häst till fälttävlan!
men jag är nog lite överdrivet rädd om henne :angel:
just det här med terrängbana, fasta hinder och så... hon snubblar på allt som finns att snubbla på, till och med på sina egna hovar när hon går i sin egen lilla värld och drömmer :crazy: fast jag vet att mycket av det här sitter i huvudet på mig, hästen älskar att hoppa...

just det här med terrängbana, fasta hinder och så... hon snubblar på allt som finns att snubbla på, till och med på sina egna hovar när hon går i sin egen lilla värld och drömmer :crazy:

Hihihihi jaa precis så är min ponny också.. hon snubblar på allt som går att snubbla på, speciellt i övergången skritt-trav eller när man bara skrittar!:) :angel: Men i hoppningen så är hon faktiskt riktigt rädd om fötterna och river aldrig:D (än iaf..:angel: )
Fast när jag hoppade en gran en gång som jag hoppat några gånger samma dag så kom hon på att det inte slog till när man slog i så hon hoppade knappt och höll på att landa på mulen när hon snubblade på själva stammen som var gömd under allt ris..;) :angel: :)
Men att snubbla ut ur stallet, det är en rutin!:D

Senast ändrad av en moderator:

Atrt åka på träning/läger innebär ju inte att man ska komma dit och visa hur förträfflig man är, det är ju för att lära sig man kommer dit och har du varit tydlig i anmälan att du och din ponny är gröna så läggs förhoppningsvis indervisningen på lagom nivå. :)

Men man vill ju ha något att visa upp :angel:

Men nu skulle jag vilja ha råd.
Hur ska jag göra för att få henne att hoppa hindrena på första försöket i hög fart och om vi nu kommer i hög fart och hon stannar ändå, hur håller jag mig kvar på bästa sätt? Är det någon som har en bild eller en bra förklaring på hur eran "livräddningssits" ser ut?
Låter väl lite konstigt men jag har ingen aning om hur man rider fälttävlan.. hon tycker att det är väldigt roligt att hoppa i skogen och jag tror att hon skulle älska fälttävlan om hon bara har hoppat hindrena en gång först så hon vet att det inte är så farligt..:crazy:

Du ska inte rida fortare än du och hästen klarar av! I de mindre klasserna behöver det inte gå så fort till en början.
Ta det bara lugnt, farten kommer med tiden!

Hoppas du får det jättekul! :bump:

ja nu har vi precis kommit hem.. det var jättekul och lillan var superduktig i början men sen idag så var det "tävling(vi red först dressyr, sen hoppning och sist terräng) och så var det FT märketagning också.. dressyren gick skapligt..spänd matte men snäll häst(lite hård i munnen bara, gick över sen) sen stannade vi ut oss två ggr i hoppningen (alltså 6 stopp totalt) (jag hoppade två rundor för att få igenom henne) och naturligtvis var vi uteslutna.. och sen var det temporidning och det gick kanon, vi hade samma perfekta tid hela tiden!!! :banana: (tur bara att hoppningen inte räknades i FT kortet..tyckte jag men terrängen vart värre ) igår hoppade vi liksom på ström efter varann och det gick superbra! men nu fick vi hoppa bana en och en.. alla hindrena hade vi hoppat en gång innan (minst) förutom ettan och tvåan som var nån pallisad-( tror jag dom sa)liknande sak och ett dike med ett hinder över.. ettan gick kanon i frisk galopp och jag tyckte att det kändes toppen, dock vart hon lite stressad men ändå lyhörd.. och så red vi genom skogen mot tvåan och allt känns bra och så två, tre galoppsprång så stannar den subban..! och vi kommer igen och igen och igen i både trav och galopp men nej, hoppa ska hon inte, trots att det är ut från skogen ut på en äng mot de andra hästarna.. jag gör precis som tränaren tycker och hon säger att jag rider nästan helt rätt och jag rättar mina misstag men nej.. sen fick jag ta i rygg på två andra hästar men inte skulle hon hoppa för det..:mad: men så lyckades jag tvinga över henne över det hindret fast hon var så stressad så hon inte riktigt visste vart hon var..:crazy: och så fick jag skritta en stund och sen skulle jag komma på trean som hon hoppat tre gånger samma pass.. men nej inte det heller.. och inte ett dugg rädd precis som på tvåan..bara jävli*t stoig och dryg.. och stressad.. då fick jag ta rygg på en annan igen men nej inte då heller och så höll vi på och sen fick jag ta om ettan till tvåan och se om det gick bättre efter att ha hoppat några hinder men då var det samma historia på tvåan igen.. ettan gick super hela tiden men tvåan skulle hon bara inte hoppa! tillslut gick alla andra och jag tog ettan och tvåan och så flera gånger men hon skulle inte hoppa tvåan..! tillslut fick jag sitta av, vi drog igenom tygeln igenom båda bettringarna (spände upp på ena sidan) och så fick tränaren stå på ena sidan och hålla i henne medans jag jagade över henne bakifrån med en pinne! sen satt jag upp och kom igen på båda hindrena men nej.. jag satt av igen och vi gjorde samma sak igen och då behövde jag bara smacka så hoppade hon och sen hoppade jag ettan igen och red tillbaka till stallet.. då var hon uppjagad till tänderna men jaja, vad ska man göra..:(

jag hatar att göra något sådant, jag hatar att slå henne alls med spö överhuvudtaget men jag måste väl.. sen var jag såå besviken och lessen och jag ville bara grina!!!:cry: och nå FT kort blev det inte trots perfekt tempo och alla rätt på teorin!!( :banana: )(jag har aldrig fattat FT men en FT helg gör susen ) men jag får väl bara göra om ridprovet på en annan häst..

Fast tränaren sa att hon tyckte att det kunde bli något av henne om hon bara slutade med det där..! och att hon har fin teknik!! fast däremot så sa hon att när hon såg henne första gången så såg hon helt oduglig ut men sen såg hon hennes potencial!!:D (hon kan både se för jävlig ut och otroligt snygg och när tränaren såg henne första gången så valde hon att se för jävlig ut..:p )

I det stora hela jätteduktig förutom banhoppningen men det var både hennes och min första gång i terräng men jag blir så j*vla trött på henne!!!! :mad: (fast hon är fortfarande min lilla bäbis såklart..)

((PS. Jag bara avreagerar mig lite på datorn här.. jag låter väldigt elak kanske mot henne men om någon tycker det så kan ni gärna få komma och titta på en träning någon gång och se hur hon gör!DS))

men jag är faktiskt väldigt nöjd med henne ändå(utom banhoppningen) och det var superkul!!

Tjoo kusin! Låter som om ni lärde er lite på "lägret" iallafaall. Och det låter som det gick både bra och dåligt :smirk:

Tjoo kusin! Låter som om ni lärde er lite på "lägret" iallafaall. Och det låter som det gick både bra och dåligt :smirk:

halloj kussen! jo vi lärde oss jättmycket speciellt i dressyren men även hoppningen! och ja det gick både bra och dåligt och jag är jättenöjd trots att det var lite pinsamt då alla andra hoppade på en gång..:o

lycka till med sadden imorrn!

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 775
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 007
Fälttävlan * Nu är jag ute på helt okänd mark, men hoppas att jag lagt tråden rätt * Trotts att jag är dressyrryttare så vill jag uppleva...
Svar
7
· Visningar
3 928
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka