Fälttävlans-tråden 2025

Förutom ovan blev det en pulvermangrav, sunken road och coffin. Nu håller jag på med en liten trappa med 2 steg och långa avstånd.

Var tvungen att gräva för så mkt hinder för att vildsvinen hade pajat hela fältet och någon traktor hade kört upp spår så vi använde massorna för att jämna ut skadorna. Annars hade vi fått ta dit jord så blev ju bättre och billigare såhär. 😁

Förutom ovan blev det en pulvermangrav, sunken road och coffin. Nu håller jag på med en liten trappa med 2 steg och långa avstånd.

Var tvungen att gräva för så mkt hinder för att vildsvinen hade pajat hela fältet och någon traktor hade kört upp spår så vi använde massorna för att jämna ut skadorna. Annars hade vi fått ta dit jord så blev ju bättre och billigare såhär. 😁
Smart! :idea:

Jag får oxå bygga en trakhener. När vi grävde typhindren så skulle jag en liten gullig grav typ 80 bred. Han som grävde hade gjort exakt som jag ville med allt annat så tänkte att det var lugnt att åka därifrån.. Men då fick han för sig att sväva ut...

Så istället blev det detta 😆 Så jag handgrävde en mindre längre upp istället där det var sand/torvjord = enkelt att gräva. Visa bifogad fil 165688
Jag gjorde en över ett "äkta" dike med vattenflöde, men efter rejäla störtregn och vårfloder blev det gulliga lilla diket som Grand canyon och passar kanske svår klass nu 🙈 Så det blir till att gräva ett nytt torrt dike nu... Bra tips med hinderstöd bredvid.

Min trakhener blir oskodd i bakkant. Den är lång/ bred så en del blir med stock och en del sätter jag vanliga hinderstöd bara så kan man reglera storleken själv.

Mest stolt är jag över vattnet jag byggde. Den håller vattnet i ca 2 veckor efter regn om det inte är 40 grader då. Lite svårt att jobba i det var det iof med allt vatten, men den sommaren regnade det ju i 3 månader. Skulle fylla på med singelgruset som topplager så det går att kratta för att undvika att det blir gropar när man landar. Här hade jag fått pumpa ur en hel del vatten för att komma åt.Visa bifogad fil 165689

Vi har en bäck bredvid på våra marker så vi kan pumpa in vatten vid behov
Snyggt! Hur är det uppbyggt? Vattenhinder står på min önskelista också men har inte bestämt vart det ska ligga än...

Har du tips på pump? Jag funderar mellan pump med egen motor, med separat elverk (kanske kul att ha till annat) eller traktordriven...

Snyggt! Hur är det uppbyggt? Vattenhinder står på min önskelista också men har inte bestämt vart det ska ligga än...

Har du tips på pump? Jag funderar mellan pump med egen motor, med separat elverk (kanske kul att ha till annat) eller traktordriven...

Jag gick steg 1 banbyggare för ft så Björn Kastenman tipsade mig hur man kan göra vattenhinder hyfsat billigt. Han har byggt flera förutom sitt eget enligt samma princip.

Man gräver ur och sedan ska det egentligen jämnas med putssand så att vattnet hamnar där det ska och inte jättedjupt på ett ställe tex.

Jag gjorde inte det då mitt vatten är grävt på sandmark så var enkelt att jämna till.

Sedan lägger man fiberduk och fäster och sedan köper man plansilo för att hålla kvar vattnet och sedan fiberduk över den så inte gruset gör sönder den vattentäta duken.

Därefter 20cm grus. 0-18 Jag valde 0-16 för mitt grustag hade inte det andra och sedan paddar man! Efter paddning lägger man 6cm 8-12 natursingel med runda kanter så man kan kratta till det Så det inte blir djupa gropar.

När man lägger ut dukarna så ska det vara vindstilla och man behöver vara några stycken.

Jag köpte plansilo på granngården.

Man behöver bara lägga dukarna där själva vattnet ska vara. Jag grävde det ganska stort med lite sluttning. Som sagt så behövde jag materialet att laga marken med. Men jag ville ha ett runt med många olika vägar ner och upp.

Jag satte bara plaststolp i en cirkel så fick han gräva inom den.
Screenshot_20250418_101615_Gallery.webp

Jag använde denna plansilo och sålde resten av rullen på marketplace för det blev ju massor över. Många som anlägger dammar som vill ha. Dammdukar kostar ju multum. Den jag tittade på kostade 18 tusen 🤣

Bifogade filer

• Screenshot_20250418_103558_Messenger.webp
    Screenshot_20250418_103558_Messenger.webp
    41,4 KB · Visningar: 62
Jag har tänkt och trott att jag ska debutera H80 i sommar, det har i alla fall varit planen. Men jag vet inte längre, jag har nämligen sån enorm ångest för dressyren. Jag har inte tävlat på 20 år och har hemska minnen från dressyrtävlingar med 44% och vidrig nervositet. Efter sista tävlingen valde jag att inte starta mer och plötsligt hade det gått 20 år.
Bara jag försökt rida igenom programmet har det låsit sig totalt. Kroppen minns väl att det är livsfarligt med dressyrprogram🫣😂
Jag tränar inte ”vanlig” dressyr till vardags utan mer emot SOM och EDL och rider mycket barbacka, bettlöst, med halsring etc.
När dressyrsadeln åker på och jag ska försöka rida vanlig dressyr blir allt så fel.

Bjuder på en film. Första gången på ett halvår jag rider lite på banan 🤣

Jag har tänkt och trott att jag ska debutera H80 i sommar, det har i alla fall varit planen. Men jag vet inte längre, jag har nämligen sån enorm ångest för dressyren. Jag har inte tävlat på 20 år och har hemska minnen från dressyrtävlingar med 44% och vidrig nervositet. Efter sista tävlingen valde jag att inte starta mer och plötsligt hade det gått 20 år.
Bara jag försökt rida igenom programmet har det låsit sig totalt. Kroppen minns väl att det är livsfarligt med dressyrprogram🫣😂
Jag tränar inte ”vanlig” dressyr till vardags utan mer emot SOM och EDL och rider mycket barbacka, bettlöst, med halsring etc.
När dressyrsadeln åker på och jag ska försöka rida vanlig dressyr blir allt så fel.

Bjuder på en film. Första gången på ett halvår jag rider lite på banan 🤣

Heja er, klart att du ska prova 😍

Jag är så glad för min "lilla" grå som fick hänga med till terrängbanan sist. Tog henne för hand eftersom jag då inte hoppat uppsuttet något. Vilja så det räcker och blir över men ändå så följsam, ambitiös och självförtroende deluxe 😎 Hoppas kunna lägga in en växel till med hennes utbildning i år och komma ut på tävling i slutet av säsongen 🤞

Jag är så glad för min "lilla" grå som fick hänga med till terrängbanan sist. Tog henne för hand eftersom jag då inte hoppat uppsuttet något. Vilja så det räcker och blir över men ändå så följsam, ambitiös och självförtroende deluxe 😎 Hoppas kunna lägga in en växel till med hennes utbildning i år och komma ut på tävling i slutet av säsongen 🤞

Så fin introduktion 😍

Igår var vi på påskhoppning och luftade oss lite.
Ärtan är en smart häst, det var hos vår dressyrtränare så normalt är hon väldigt chill och fokuserad, där tränar man dressyr.
Vi var på två pay and jumps där under hösten och bara att vi använde den andra parkeringen verkade räcka för att hon skulle veta vad som gällde.
Jag var där och hoppade öppen bana dör några veckor sedan, superchill!
Igår var honom så himla taggad! Hon visste precis vad det var vi skulle göra. Flög runt som en raket på framhoppningen 🚀

Hoppade 80 cm och 90 cm.
Felfri första, hur enkelt som helst. Sen gjorde jag missen att bara skritta på utebanan till andra starten. Jag borde galopperat igång innan och hoppat ett språng.
Så det blev väldigt knackig start och vi rev både ett och två, helt mitt fel 😅
Sen var vi båda back och track och resterande sju hinder skuttades enkelt över 🤩

Vi kommer starta TH90 i Mantorp på deras andra tävling i maj. Ärtan har ju passerat åldersgränsen med 10 år så vi rider utom tävlan. Perfekt tillfälle att få hoppa en bana i tävlingsmiljö med avspärrningar, funktionärer, massa hästar, speaker, ambulans och hela baletten på plats. Förhoppningsvis får jag med mig @Gilette också 💕

Har fixardagar på banan den här helgen. Jag har tyckt banan har varit lite tråkig tidigare men sen AT klev in och styrde upp allt har den blivit så himla fin 😍
Så många nya fina hinder!

20250419_141958.webp

Igår var vi på påskhoppning och luftade oss lite.
Ärtan är en smart häst, det var hos vår dressyrtränare så normalt är hon väldigt chill och fokuserad, där tränar man dressyr.
Vi var på två pay and jumps där under hösten och bara att vi använde den andra parkeringen verkade räcka för att hon skulle veta vad som gällde.
Jag var där och hoppade öppen bana dör några veckor sedan, superchill!
Igår var honom så himla taggad! Hon visste precis vad det var vi skulle göra. Flög runt som en raket på framhoppningen 🚀

Hoppade 80 cm och 90 cm.
Felfri första, hur enkelt som helst. Sen gjorde jag missen att bara skritta på utebanan till andra starten. Jag borde galopperat igång innan och hoppat ett språng.
Så det blev väldigt knackig start och vi rev både ett och två, helt mitt fel 😅
Sen var vi båda back och track och resterande sju hinder skuttades enkelt över 🤩

Vi kommer starta TH90 i Mantorp på deras andra tävling i maj. Ärtan har ju passerat åldersgränsen med 10 år så vi rider utom tävlan. Perfekt tillfälle att få hoppa en bana i tävlingsmiljö med avspärrningar, funktionärer, massa hästar, speaker, ambulans och hela baletten på plats. Förhoppningsvis får jag med mig @Gilette också 💕

Har fixardagar på banan den här helgen. Jag har tyckt banan har varit lite tråkig tidigare men sen AT klev in och styrde upp allt har den blivit så himla fin 😍
Så många nya fina hinder!

Visa bifogad fil 165981
Ser fram emot TH90 och hoppas att vi får på limskor tills dess😍

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 004
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 748
Senast: valpköpare
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
81 104
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag kommer ofta ihåg vad jag har drömt, både detaljer om vad som händer, tankar och känslor jag har under tiden jag drömmer. Men, de...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka