Fälttävlan

M

MizzBellie

Kan nån berätta lite mer om fälttävlan?
Jag vet att man rider ett dressyrprogram, hoppar bana och rider terräng.
Men berätta gärna lite mer... ;)

Sv: Fälttävlan

i fältävlan är de som sagt dressyrprovet, konditionsprovet och hoppprovet.
Fältävlan kan pågå i allt från en dag till tre dagar kanske mer, är inte riktigt säker på den punkten.
Dressyrprovet visar hästens smidighet och disiplin, konditions/terrängprovet visar hästen och ryttarens konditionoch styrka och även ryttarens och hästens sätt att lösa olika problem och vad hästen klarar av t.ex hoppa upp och ner i vatten osv också att se att ryttaren kan behålla ett jämnt tempo och inte köra livet ur hästen men inte heller rida för långsamt.
Hopprovet visar även de smidighet, svängbarhet och lkvikhet, och sättet att lösa olika problem, avståndbedömning ja osv vidare.
I terrängprovet ingick förut steeplechase och konditoonprov som var utan hinder men dessa har tagits bort.
Vid tävlingens slut ska man ha så lite straffpoäng som möjligt efter alla del moment.
Förut var de så att man skulle försöka klara terrängprovet genom att klara sig runt felfritt och försöka komma så nära som möjligt en tid som var utsatt och efter där fick man sina straffpoäng, nu ska man bara försöka komma in innan maxtiden och så slipper man straffpoäng.
den med minst straffpoäng vinner. Hästen kollas också under tävlingen så att den är hel och välmående och inte har för hög puls annars kan man bli diskvaliciferad.
för att kunna tävla måste man ha fältävlanskort.
När man börjar tävla börjar man i debutantklassen.
Klasserna brukar man oftast kalla enstjärniga, tvåstjärniga, trestjärniga och fyrstjärniga tävlingar. men många kallar de också efter de vanliga klasserna.

När man hoppar terrängprovet ska man ha säkerhetsväst av graden/nivå tre. De är en fördel om hästen har insmorda ben som t.ex med vaselin.
Olika hindertyper är vattenhinder, bankrar osv, finns mer och läsa i olika böcker.
fråga på om du vill veta mer, finns så mycket att säga om grenen:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama