Fälttävlan hos Åkerbo

Mjuff

Trådstartare
Vilka har varit där och tävlat? Jag vill gärna veta hur ni tyckte att det var där, och hur deras terrängbana ser ut svårighetsmässigt osv.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Fälttävlan hos Åkerbo

Jag har inte tävlat där men varit där och ridit ett par gånger då hästen står uppstallad i närheten. Tycker det är en trevlig bana. Lite varierande svårighetsgrad på hinder. Ganska platt bana annars. Ett hinder som brukar vara med på tävling ligger dock inne på hoppbanan. Min pålle tycker det är jättekonstigt att hoppa det hindret :). Tycker att det verkar vara trevligt att tävla där också. När jag var med en vän tog det dock väldigt lång tid innan startlistorna kom till terrängen.

Jag tycker det är en bra tävlingsplats. Ganska samlat, även om nackdelen är att dressyren går på gräs, bra hoppbana och fin terräng. Dock ganska känslig för regn.

Det är förstås den bästa banan i hela världen! ;) :D

Jag är minst sagt partisk då det är min hemmaklubb sedan 10 år tillbaka. Dessutom är jag engagerad i styrelsen och i tävlingssektionen. :)

Jag tycker att terrängbanorna brukar vara väldigt bra, om jag jämför med dom tävlingsplatser jag varit på. Många jag pratat med verkar tycka att dom är lite åt det svåra hållet. Det är alltid schyst mot hästarna anser jag, vilket jag tycker är viktigast. Hellre en rejäl bana där hästen förstår vad som förväntas än en enkel/låg bana med dåligt uttänkt placering/sträckning och otydliga frågor.
Det som är synd är att vi inte har möjlighet att ha dressyren och hoppningen på grus. Förbättrat på senare år är dock att framhoppningen och själva hopprovet båda går på grus. Förr hade vi framhopp på gräs och hopprov på grus vilket inte alltid var så populärt. :p
Underlaget är, mycket riktigt, känsligt för regn tyvärr.
Nu i år blir det en hel del nytt på terrängbanan så det ska bli riktigt roligt! Dessutom har vi helt fantastiska hederspriser. ;)

Underlaget är, mycket riktigt, känsligt för regn tyvärr.

Just det, ni som har varit och tävlat och har något ni tycker ska förbättras, skriv gärna det!
Så kan jag plocka med mig det till tävlingssektionen m.fl. :-)

Ahh, en "inföding", vad bra! :D

Skulle du säga att den är svår för att hindren är rejäla alltså?
Min häst startade sin första FT i Tranemo i helgen, och den banan kändes lagom. Vill se till att åka på tävlingar där jag tror att terrängbanan är trevlig och väl presenterad. Det skriver du ju iofs att den är. :)

Jag har varit i Åkerbo; bara ridit 100-klassen men den banan gillade jag skarpt. Rejäl och välbyggd med lagom svåra frågor för hästarna (det fanns också alternativ på i vart fall en spets, så det var fair även för grönare hästar)
Det jag såg av 90-banan då såg också nice ut.
Vet dock att en del anser att vattnet i 100 är något åt det svårare hållet med inhoppet, men när jag red var min Kamel mest besviken över att han inte fick ta det 1* hindret före också :D

Ahh, en "inföding", vad bra! :D

Skulle du säga att den är svår för att hindren är rejäla alltså?
Min häst startade sin första FT i Tranemo i helgen, och den banan kändes lagom. Vill se till att åka på tävlingar där jag tror att terrängbanan är trevlig och väl presenterad. Det skriver du ju iofs att den är. :)

Ja, det är det jag har hört. Jag kan inte påstå att jag håller med, men å andra sidan tränar jag ju på banan titt som tätt :D Som ovanstående skrev så finns det dessutom alternativ från 100-klassen och uppåt (förra året hade vi alternativ på två hinder + två stockar som stod på en lite knepig linje som var inflaggade så att man kunde ta en i taget om man ville). Det fanns en lite orytmisk sväng i början av banan till en coffin + stenmur men den är bortplockad i år så den är ännu mer "straight forward", men behöver inte knixa så mycket.

Det var ju bra för DEN svängen var inte att leka med! Min Grå hasade sig över stenmuren efter att ha tappat det mesta av geisten där inne o jag fått grenar i ögat!:D

Men jag tycker inte att debutanten är besvärlig, förr om åren när ni hade den där jättestocken med dike som hinder nr 3 DÅ var den besvärlig! Vi klagade vildsint till banbyggaren som inte tyckte hindret var nåt alls...men 90% av klassen stannade ut sig där. Dessutom användes samma hinder i *-ig klass samma dag så då får man nog fundera lite... men på senare år har det ju inte varit så.

Det jag skulle önska hos ALLA arrangörer som anordnar fälttävlan såhär på våren, det är att de följde Uddens initiativ o hade terrängtävling/stilfälttävlan dagen innan så hästarna fick chansen att hoppa banan och sen den vanliga tävlingen dagen efter. Då kunde vi med unghästar få en ännu bättre chans att ta oss runt.

+1 på ditt sista stycke Nova! Och att de har banvisning till häst i 90-klassen även på den vanliga tävlingen!

Jag gillar Åkerbo! Har ridit 100 klassen där för några år sedan. Välbyggt och bra. Minns att det var med en ganska rejäl spets men där fick man rida alternativ väg om man ville.

Hehehe, nä, den svängen är ju ingen höjdare precis. Enda anledningen till att den har fått vara med så länge ändå är att det trots allt finns en coffin där, vi har ju bara en. Och att det annars kan bli lite bökigt att få till tillräcklig längd på banan. Men vi får väl se, det kanske blir en ny coffin med lite mer rytmisk placering så småningom. ;)

Gamla 3an i debutanten, det måste väl ha varit när förra banbyggaren byggde? Sedan vi fick ny tror jag faktiskt att det har varit dike + stock (halva coffin) istället (vilket har funkat bättre, om än chockat en och annan 4-åring lite..), fast jag kan minnas fel.

Vad gäller pay and cross och liknande grejor är det en ren kostnads - och funktionärsfråga för vår del. Vi måste ju få starter för att det åtminstone ska bära sig. Bangång till häst i 90-klass vore väl något, det ska jag plocka med mig! Jag kan tänka mig att det inte har blivit av hittills på grund av tidsbrist men det kanske kan gå att lösa på något fiffigt sätt ändå.

Ja bangång till häst med vad genom vattnet kör ju många nu. Det är kanon när man kommer med ny häst!

Jag vet inte hur det ser ut där men i Plönninge ett år skrittade man ut på terrängbanan efter banhoppningen i 90 klassen. Dvs det var inte bara en gemensam bangång till häst..

Jag var där i helgen för första gången. Det som var bra var att det var ganska samlat allting. Bra hoppbana med tillhörande framhoppning. Bra framridning till terrängen (Mantorps är ju en katastrof...) o helt ok framridning till dressyren. Trevlig servering med gott om sittplatser o helt ok toaletter. Priserna var bra även om jag har svårt för budgetplaketter. :)

Själva dressyrbanan var väl ingen höjdare med dåligt underlag i slutet av klassen. Lerigt o tungt (o då regnade det inte ens). Sekretariatet var rätt segt med att få ut resultat o starttider. *-klassen fick avbrytas ett flertal ggr för att ett hinder i terrängen gick sönder... Vet. besiktningen var nog den lamaste jag varit med om. Vet tog inte ens i hästen.

Summa sumarum en rätt bra tävlingsplats som jag säkert kommer att återkomma till.

Jag ska ta med mig kritiken till nästa planeringsmöte inför vår FT i augusti, tack för att du tog dig tiden att skriva en recension! Tyvärr var det mer eller mindre ingen som gjorde det - vi lämnade ut enkät till ALLA startande (125 st). Vi fick tillbaka 4 stycken............ Då är det inte lätt att vara arrangör och försöka förbättra sig.

Måste dock få svara på en del saker som du skriver. Jag vill inte käfta emot, det handlar om att jag vill ha en dialog om det hela.

1) Plaketterna, vilken modell ska det vara på dom då? Det kan ju vara intressant att veta vad som önskas och vad prisskillnaden är. Mig veterligen är detta den absolut vanligaste sorten, som i alla fall jag har i särklass flest av från både när och fjärran. Det är ju också så att det är väldigt dyrt att arrangera fälttävlan (inget "budget" här alltså...) så plaketterna har rätt låg prioritet. Med andra ord använder man det man beställt tills det tagit slut. :-)

2) Vilken bana red du dressyren på? Jag red i slutet av 100-klassen och tyckte inte att det var ett dugg tungt. Däremot halt, men det avhjälptes med gräsbrodd. Ska kika på det, men tyvärr är det ju så att det inte finns så många andra ytor där man kan lägga så pass stora banor. Det ska ju helst vara plant också. ;-)

3) Att man avbryter terrängen när ett hinder går sönder tycker jag att man som ryttare ska vara ganska glad för ;-) Alternativet vore ju att skita i det och låta det hänga på trekvart och hoppas på att ingen mer häst krokar i. Så jobbar vi inte i vår förening och förhoppningsvis gör man inte så någon annanstans heller. Jag red själv precis i början av 100-klassen och framhoppningen till terrängen blev förstås inte optimal men jag ser hellre att arrangören tar sig tiden att ge alla ekipage en säker resa än att man slarvar. Däremot behöver informationsflödet förbättras; det var i princip omöjligt att få några besked på hur länge stoppet skulle vara samt att det inte fanns någon klocka på framridningen. Så man tappad lätt uppfattningen om hur lång förseningen var = flummig framhoppning.

4) Vad veterinären undersöker och inte undersöker är upp till h*n att själv avgöra, utifrån direktiven som finns. Jag blev själv lite förvånad, men det är inget som hör till hur vida tävlingen var bra eller ej tycker jag. Vi har dessutom inte samma veterinär varje gång. Det blir den som kan, vill och som finns i närområdet. :-)

Mvh Tilde

Rosetterna jag vinner lägger jag i ett skåp men plaketterna spikar jag faktiskt upp o då är det ju såklart extra roligt med gamla hederliga gjutna plaketter. Numera är ju plast också rätt vanliga o är väl ok.

Jag red i 90-klassen o på min bana var det iaf tungt på slutet. Jag hade brodd men det hjälpte inte. Jag vet flera som "klagade" på det.

Självklart ska hindrena lagas om dom går sönder... jag tycker bara att det var lite konstigt att det skedde flera gånger.

I det stora hela tyckte jag att tävlingen var bra o jag kommer som sagt säker återkomma.

Liknande trådar

Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 263
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
948
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama