Fälthandbok för barn

Hermelin

Trådstartare
Jag och min son på 3 år är mycket ute i skogen. Jag har letat efter lite bra böcker på temat men inte hittat så mycket. Dels letar jag efter en bra fälthandbok så att vi tillsammans kan lära oss namnen på växter och träd. Dessutom skulle jag vilja hitta en bra bok med tips på vad man kan göra för kul saker i skogen.

Någon som har bra tips?

Sv: Fälthandbok för barn

Ska leta rätt på de vi använde under lärarutbildningen :)
Så jag kommer på vad de hette, de är enkla och bra.

Jessika Berglund har skrivit två som jag tycker är väldigt trevliga.

Vilda husdjur, heter en. Man lär sig om "husdjuren" som man har ute, kråkor och gråsuggor och så.

Småkryp och gummistövlar, heter den andra. Det är en fälthandbok för förskolan (företrädesvis avsedd för förskollärare, men även föräldrar kan så klart använda den).

Begrlund skriver öht trevliga barnböcker om barn som gillar att vara ute i naturen.

Vi har Rut och Knut tittar ut på naturen, kan vara värd att kolla upp. Men jag vet inte direkt om den är lämplig för en treåring, det är ganska mycket text i den. För en treåring borde böckerna om Castor vara mer lagom, tex Castor odlar kanske. Jag vet också att samma författare har skrivit lite enklare böcker om natur, typ Första trädboken. Har dock bara läst böckerna om Castor som jag och barnen tycker är bra.

Jag går på Familjemulle med mina tre barn (fast yngsta hänger bara i sjalen;) och det är toppen!

Vet att vi har lånat jättebra böcker från biblioteket som skulle kunna vara det du letar efter. Fanns en serie där en av böckerna handlade om fjärilar, en om olika träd, en om småkryp osv. Ska se om jag hittar vad de hette så återkommer jag!

Ville bara säga att nu har böckerna kommit hem och de kommer att bli en bra hjälp för att göra våra skogspromenader ännu roligare.

En väldig bra tråd i julklappstider!
Jag har klickat hem böcker efter ha hittat (tillbaka) till tråden.

Mitt tips blir Känn igen 25 strandfynd och Känn igen 25 träd och buskar av Björn Bergenholtz

Liknande trådar

Småbarn För mindre barn som ska lära sig läsa. Har ni några tips på några som är bra? Har sett att det finns något som kallas läståget 1 2 och...
Svar
19
· Visningar
591
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
1 034
Senast: cherie
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka