Fallrisk vuxna katter

Wysiwyg

Trådstartare
Funderar lite på en lösning för att mina framtida katter ska kunna ta sig upp till ett skåp jag har. Bästa (och mest spännande) sättet blir någon form av sick-sack mönster med hyllor längst en vägg och sen hyllor efter varandra strax under taket till skåpet. Tänker att katter tycker det är trevligt att hoppa upp, promenera längst taket och nå skåpen. Dock, hur stor fallrisk är det och vilken höjd är farlig för katter? Det blir ju ändå ca 2 meters höjd och hyllor är ju inte superbreda - den bredaste jag hittat på IKEA är 28 cm. Tänkte limma på något slags underlag på dem så de inte är helt hala men jag vill ju inte att katterna faller ner och skadar sig.
 
Alltså, katter brukar ha bra koll men även en katt kan ramla ner. Den skada som då är bland de värre är att de bryter mellanfotsbenet i något bakben. Den skadan är dock ganska snäll även om det såklart gör ont. Det läker fort och behöver sällan göras något åt utan behandlas med att katten hålls någorlunda stilla i 14 dagar.

Jag tycker att din tanke verkar både bra och stimulerande för katten. 28 cm är ändå inte så smalt och med halkskydd på så bör risken minimeras. Som alltid får man ju väga för och emot men två meter upp och 28 cm brett ser jag som minimal risk. Där övergår nöjet risken.

Bli inte förvånad om katten skippar hyllorna och tar ett skutt rakt upp :p Katter är helt otroliga. Min nuvarande stod på golvet i köket och spanade in mellanrummet mellan tak och överskåp. Jag tänkte att nu är hon knäpp på riktigt, där kan hon ju inte komma in och bänksskivan går ju ut 60 cm vilket försvårar det ytterligare men jodå, hon tog ett skutt rakt upp 2,10 meter och in i det 15 cm trånga utrymmet mellan skåp och tak :angel: Det borde inte ens vara fysiskt möjligt :nailbiting: :rofl:
 
En av mina ramlade ner från en hylla hon låg och trynade på. Hyllan är en lackhylla, så inte direkt smal. Men vänder man sig i sömnen så...
Nu sitter den ca 1,5 m upp, men eftersom hon typ sov så hann hon inte parera utan ramlade ner på sidan. Hon fick ont just då, 5 min senare var det glömt. En gående katt hamnar rätt om de ramlar ner.
Så jag skulle inte oroa mig. Är det nån plats dom sover på kan man ju sätta en list där, så det blir lite svårare för dom att rulla över.

Tror det blir kanon!
 
Jag hade inte oroat mig. Min katt hoppade 2 m rakt upp från sittande upp på ovansidan av en innerdörr. Han hade full koll. Ibland låg han där och tittade ner på oss andra. Men om du är orolig så limma fast nåt (en tunn matta eller liknande) på hyllan. Nackdelen är att det kommer samlas en massa päls och smuts där som blir svår att få bort.

Låter som en lysande idé! Min katt hade älskat det!
 
Alltså, katter brukar ha bra koll men även en katt kan ramla ner. Den skada som då är bland de värre är att de bryter mellanfotsbenet i något bakben. Den skadan är dock ganska snäll även om det såklart gör ont. Det läker fort och behöver sällan göras något åt utan behandlas med att katten hålls någorlunda stilla i 14 dagar.

Jag tycker att din tanke verkar både bra och stimulerande för katten. 28 cm är ändå inte så smalt och med halkskydd på så bör risken minimeras. Som alltid får man ju väga för och emot men två meter upp och 28 cm brett ser jag som minimal risk. Där övergår nöjet risken.

Bli inte förvånad om katten skippar hyllorna och tar ett skutt rakt upp :p Katter är helt otroliga. Min nuvarande stod på golvet i köket och spanade in mellanrummet mellan tak och överskåp. Jag tänkte att nu är hon knäpp på riktigt, där kan hon ju inte komma in och bänksskivan går ju ut 60 cm vilket försvårar det ytterligare men jodå, hon tog ett skutt rakt upp 2,10 meter och in i det 15 cm trånga utrymmet mellan skåp och tak :angel: Det borde inte ens vara fysiskt möjligt :nailbiting::rofl:

Gud, efter hjärtattacken jag fått hade jag funderat på om jag verkligen sett det! O_o:laugh:

Ett tag efter att särbons katt fått somna in letade vi efter saker högst upp på en bokhylla som bör ha varit ca två meter hög. De var håriga... och kisse hade varit rätt stel ganska länge men på något sätt ändå tagit sig upp dit :love: och ner då :p
 
Alltså, katter brukar ha bra koll men även en katt kan ramla ner. Den skada som då är bland de värre är att de bryter mellanfotsbenet i något bakben. Den skadan är dock ganska snäll även om det såklart gör ont. Det läker fort och behöver sällan göras något åt utan behandlas med att katten hålls någorlunda stilla i 14 dagar.

Aha, visste jag inte!

Bli inte förvånad om katten skippar hyllorna och tar ett skutt rakt upp :p Katter är helt otroliga. Min nuvarande stod på golvet i köket och spanade in mellanrummet mellan tak och överskåp. Jag tänkte att nu är hon knäpp på riktigt, där kan hon ju inte komma in och bänksskivan går ju ut 60 cm vilket försvårar det ytterligare men jodå, hon tog ett skutt rakt upp 2,10 meter och in i det 15 cm trånga utrymmet mellan skåp och tak :angel: Det borde inte ens vara fysiskt möjligt :nailbiting::rofl:

:D Ja det finns även alternativa vägar upp till skåpen, köksbordet och köksfläkten bland annat... Tänkte att jag måste erbjuda en alternativ väg till skåpen om jag ska (försöka :p) förbjuda köksfläkthoppande.
 
Men om du är orolig så limma fast nåt (en tunn matta eller liknande) på hyllan. Nackdelen är att det kommer samlas en massa päls och smuts där som blir svår att få bort.

Ja det var tanken. :) Tänkte ta någon matta i typ samma material som hallmattor så kanske de går att dammsuga!

Risken kanske är störst för mig själv att ramla, ser framför mig mig själv ståendes på stol med dammsugaren.. :rofl::meh:
 
Senast ändrad:
Gud, efter hjärtattacken jag fått hade jag funderat på om jag verkligen sett det! O_o:laugh:

Ett tag efter att särbons katt fått somna in letade vi efter saker högst upp på en bokhylla som bör ha varit ca två meter hög. De var håriga... och kisse hade varit rätt stel ganska länge men på något sätt ändå tagit sig upp dit :love: och ner då :p
Jag funderade också! Vad gjorde hon? :eek: liksom.

De är otroliga på att hitta sina ställen :love:
 
Största oron för mig skulle vara om katten verkligen använder dem när man ansträngt sig :meh: tänker på mitt oanvända klösträd som katten tycker är för vinglig trots stöd och att jag ansträngt mig till att köpa en stadig. :banghead:

Jag läste att ragdollen var en markbunden katt men tänkte inte att den skulle vara så ... Alice avskyr att äta på bordet t.o.m 🙄
 
Största oron för mig skulle vara om katten verkligen använder dem när man ansträngt sig :meh: tänker på mitt oanvända klösträd som katten tycker är för vinglig trots stöd och att jag ansträngt mig till att köpa en stadig. :banghead:

Jag läste att ragdollen var en markbunden katt men tänkte inte att den skulle vara så ... Alice avskyr att äta på bordet t.o.m 🙄

Du kunde fått en sån som min ragdoll. Lika förtjust i höjd som siamesen. Påträffas ytterst sällan på golvhöjd annat än när man kommer hem och när hon transporterar sig. Annats är det soffa, bänkar, hyllor (även höga), ovanpå garderober osv.

Däremlt har hon betydligt svårare att ta sig upp än sin siameskompis ;)
 
Du kunde fått en sån som min ragdoll. Lika förtjust i höjd som siamesen. Påträffas ytterst sällan på golvhöjd annat än när man kommer hem och när hon transporterar sig. Annats är det soffa, bänkar, hyllor (även höga), ovanpå garderober osv.

Däremlt har hon betydligt svårare att ta sig upp än sin siameskompis ;)
Fönsterbrädehöjd är det som gäller här. Högre än så så får det bli en rejält stadig sak med yta.
Kanske hon är lite mera medveten om sin kropps förhinder till högre höjder än din ragdoll? :rofl:
 
1536176166638.jpeg



images


Båda gjorda av IKEA. Bara du har en rejäl sisal och anti-halt material så bör det inte vara några problem.
 
Nikita är en klätterkatt. Jag har fixat ett eget kattträd där hon hoppar från sängbordet till en stor klöspåle till en tom liten bokhylla som hon sedan slingar sig upp bakom hyllan till ovanpå där hon gör ett hopp över en dörr till ovanpå garderoben där jag lagt en kattsäng.
 

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Äntligen har vi en riktig sadelkammare! Innan har våra sadlar och selar fått bo i det rum stallägarens hundar kan gå in i i anslutning...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: Nitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp