Fällor vid lån av häst?

W

Wannabe_Me

Funderar på att ta en häst på foder, framförallt som sällskap till min pålle, men även till promenadridning och lättare träning.

Eftersom jag alltid köpt och aldrig lånat hästar innan undrar jag vad för "fällor" man kan hamna i och vad man ska tänka på...

Känns säkrare att köpa en till häst direkt, men tänkte att jag kanske skulle ge det en chans... Tips?

Sv: Fällor vid lån av häst?

hej!
Jag har haft häst på foder några gånger och det har mesta dels varit positivt. Det gäller att få ett bra grepp om vad både du och ägaren vill få ut av att du har hästen och skriva ner detta ordentligt. Skriv allt ni kan tänkas komma på så att båda vet vad som gäller så slipper det bli diskussioner i efterhand. fråga även vad som händer om du vill eller behöver lämna tbx hästen tidigare än uppgjort. Det kan faktiskt hända saker som gör att man inte kan ha kvar den som inte behöver bero på hästen ju...
Sen är det nog väldigt bra att vetbesiktiga innan och efter.
Lycka till! :)

Var noga med att skriva ett utförligt avtal. Skriv ner vem som är ansvarig för vad, betalning, återlämning, sjukdom och allt sånt där. En snabb genomgång av några trådar här på Buke visar att ett sådant avtal kan komma att spara många tårar.

Jag ska åka och provrida en häst nu, som jag tänkt ha på foder, det är en unghäst 5 år. Så undrar samma sak, vad man ska passa sig för och kanske ställa för frågor!?

Du ska fråga samma saker som om du tänkt köpa hästen. Skadehistorik, hur den är i vardagen osv.
Det man ska passa sig för är avtal som är alldeles för ingående i detaljer, då anser jag att ägaren inte kan släppa hästen eller litar på dig som fodervärd och det är inte kul. Dessutom så är det ju svårt att ha hästen som sin egen om man har massor med begränsningar.

Se till att göra en veterinärbesiktning innan du hämtar hästen, det är bra både för dig och ägaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 538
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII