Fällningstid är förvandlingens tid

bigganl

Trådstartare
Visst är det härligt när hästen ändrar skepnad totalt och kommer ur sin vinterpäls? Från hårboll vill atlet på ett par veckor. Jag glömmer nästan hur hästen egentligen ser ut varje vinter. :)
Men är det någon som har ett bra tips på vad man kan använda för att hjälpa hästen få bort de långa håren på huvudet? Främst på ganascher och undersidan. Jag har inget som funkar riktigt bra.

Sv: Fällningstid är förvandlingens tid

Jag har en massageborste som egentligen är för hundar. Liten gummipiggborste skulle man kunna säga. :p

Under ganascherna så brukar jag "rycka" pälsen lite. :idea:

En vanlig hårborste för folk :idea: Liten och smidig och inte lika stickig som piggborsten :love:

Från hårboll vill atlet på ett par veckor.

Ett par veckor? Fuskit, snarare ett par månader.. :crazy:
Mina hästar fäller sällan så mycket¨på en gång i huvudet att det behövs nåt mer än vanlig rotborste, men i så fall kör jag oftast med gummiskrapa. Ibland coat king i pannan.

och jag klipper snart mina....seriöst, dom har skägg och det lossnar INTE!!!!! ser helt galet ut..

Jag använder ryksten eller gummiskrapa. Men det där skägget verkar släppa sist och sitter ännu som berget på min arab. På shetlandsponnyn klippte jag faktiskt lite, hon såg helt befängd ut med skägg till knäna. Blev riktigt prydligt.

Jag har en massageborste som egentligen är för hundar. Liten gummipiggborste skulle man kunna säga. :p

Under ganascherna så brukar jag "rycka" pälsen lite. :idea:

Är det en sån där svart och orange? som är som en snedställd rektangel? (En sån har jag men tycker inte den är bra på huvudet.)

Ja ett par veckor var väl att ta i. Men min häst har fällt rejält i två veckor och även om det är massor kvar börjar jag se hur hon ser ut under allt hår. framtill ialla fall.

Ja skägget sitter som.......:devil:, men hon kliar sig och verkar vilja bli av med det och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa henne. Samtidigt så ser det lite galet ut, men det kanske bara är att vänta tills det lossnar av sig själv.
Vanlig hårborste skrev någon. Det kanske inte är en dum ide:idea:

Skägget är det sista som lossnar på mina långhåriga kallblod.
Men jag gör faktiskt ingenting åt det, det får ta den tid det tar.

Besten har snart fällt färdigt, efter en omgång med den grovpiggiga massageborsten, ryktsten, rotborste och sedan ryktborste är hon blank som ett ålskinn - det hade man inte kunnat ana för bara en vecka sedan :D

Immer

Då var det inte en sån jag trodde det var. En sån som du visade bild på har jag också, men den funkar inge bra på hästen alls. Bättre på hunden.
Jag skulle vilja ha något med långa gumminabbar. Tycker inte det är bra när de är för korta.
(den svart/oranga hundgummigrejen är bäst hittills, men jag vill ha något ännu bättre)

Finns det något med långa gumminabbar?

Ja de har ju längre gumminabbar i alla fall. Kanske ska testa en sån.

haha, jag det är verkligen speciellt när pållarna fäller sin vinterpäls.. min har sett ut som en nallebjörn o nu är han lite tuffsig o ojämn i pälsen pga fällningen så han ser lite rolig ut :p han kommer nog inte vara färdig förrän i maj :crazy: dessutom så byter min färg också :o
jag kör med gummiborste, över hela kroppen.

Jag har snart ingen häst kvar. Han är ju miniliten! Hela vintern har jag tyckt att han är så rund och framförallt tjock.
Okej, han är fortfarande tjock, men pälsen gjorde ju inte direkt det hela bättre.
Brukar mäta honom runt midjan för att veta hur det ligger till med magen. Pälsen gjorde midjemåttet någon cm större :crazy:

Nu ser han någorlunda vettig ut, men allt har inte lossnat än. På söndag ska vi täva western för första gången, hoppas de inte tittar på hästen :angel:
Ska bli kul att se vilken färg han får i år! Det ser ut som om det går åt det gråa hållet..

Huvudet brukar jag antingen dra över med samma skrapa som resten av kroppen (en svettskrapa i metall med små piggar i ena änden), eller helt enkelt klappa och gosa tills pälsen lossnar :p

En sån använder jag till den långhåriga hästen! Den är kanonbra! Om man för den runt i cirklar över hästens kropp bildas "kakor" av hår inne i borsten och man kan enkelt plocka lös dem och slipper hårtussar som flyger omkring (nåja, det mesta samlas ihop...)

På hästen med kortare vinterpäls använder jag en vanlig gummiskrapa, men det flyger omkring hår som :devil: då...

"Skägget" brukar jag rycka bort för hand, om jag känner att jag har tid. Annars får det vara och lossna av sig själv.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 762
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 399
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 993
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 984
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010