Fallit ur.

Rea

Trådstartare
Ensilaget vi har nu är oanalyserat men nytt parti analyserat är på G om ca 5 veckor. Dock tycker jag hästen blivit lite smal över manken och i flanken, skulle vilja ha tips på vad jag kan peta i honom i väntan på det nya ensilaget som ska komma. DÅ äntligen ska han få en riktig foderstat :love:! Som det är nu går han mest och filosoferar i sin hage med kompisarna. 178 hög och ganska grov 12 kilo ensilage 1,5 kg betfor 0.5 kg havre mineraler+vitlök.
Vad hade ni gjort som "nödlösning" för att hullet inte ska falla mer? Lusern? Soja? Mer ensilage?
Tips så blir vi glada! :bump:
 
Varför inte "byta" lite betfor mot havre? Ex 1 kg betfor och 1 kg havre istället. Det borde ge resultat och öka Smrp/MJ-kvoten.

Lucern är också ett bra förslag.

mvh Jessica
 
Betfor ca 70gSRP/kg och havre 80gSRP/kg, det är väl inte så stor skillnad...
 
Havre+kyla = tossig häst och mycket studs och hopp.
Min rygg är inte i kondition till att klara det :(, därför får han bara lite havre, innan åt han 1,5 kg men då kunde jag inte rida öht, blev som en stormande ångvält+skogstokig. Inte kul att försöka få 750 kg att stanna :crazy:.
 
Har du provat korn i stället för havre? Eller någon havrefri blandning? Finns ju flera märken att välja bland. Kan du öka grovfoder givan tror du? T ex 15 i stället för 12 kg?
 
pm:a mig tele och namnet till dom här i skåne är du snäll :crazy:, nu får det vara nog med strul!
Men du räknar ut hur mycket han ska ha ;)
 
Jag hade inte gett mera ensilage om jag misstänkt att det varit dåliga kvoter (smrp/MJ) i det (om jag sett att hästen fallit ur) utan jag hade nog raskt införskaffat lusern och börjat ge till av det i väntan på analys. Och till ett halvblod på 178 krävs det väl en hel del utmärkt mat för att hålla dom fina :crazy:
 
Då kan vi inte räkna med samma värden. :crazy:

1,5 kg betfor (11,2 MJ o 57 Smrp) och 0,5 kg havre (9,7 MJ o 75 Smrp)

MJ 21,65
Smrp/MJ 5,68

0,5 kg betfor och 1,5 kg havre

MJ 20,15
Smrp/MJ 7

En skiftning av betfor till havre höjer ju kvoten en del i alla fall.

Och sedan kan jag inte se vitsen med så mycket Betfor till en häst som faller ur. Det är ju inget vidare proteinfoder.

mvh Jessica
 
Då kan vi inte räkna med samma värden. :crazy:

1,5 kg betfor (11,2 MJ o 57 Smrp) och 0,5 kg havre (9,7 MJ o 75 Smrp)

MJ 21,65
Smrp/MJ 5,68

0,5 kg betfor och 1,5 kg havre

MJ 20,15
Smrp/MJ 7

En skiftning av betfor till havre höjer ju kvoten en del i alla fall.

Och sedan kan jag inte se vitsen med så mycket Betfor till en häst som faller ur. Det är ju inget vidare proteinfoder. Behövs energin så är ju havren bättre.

mvh Jessica
 
Blir han tossig av mer havre även om du drar ned på betforn?

Jag förstår att hästen kan bli nipprig om man bara lägger till mer havre (energi) utan att ta bort något annat.

mvh Jessica
 
Jo han blir lika tossig om jag drar ner betforen och ökar havren. Han blir sån här ---> :bump: :bump: :devil: :bump:.
Hur mycket lusern tycker du jag ska ge? Hur lite betfor skulle du rekomendera att jag ger, han har fått mycket just för energins skull eftersom havren inte funkar :crazy:.
 
Du kan ju alltid prova att byta ut 1 kg betfor mot 1 kg lucern.

Det skiljer 3 MJ nedåt men det ökar proteinet med 50 gr Smrp om du använder Kraffts Lucern och 70 gr Smrp om du använder Hippos.

mvh Jessica
 
Näringsinnehåll per kg foder
Ts 65 %
Energi 7,5 MJ
Råprotein 90 g
Smältbart protein, häst 65 g
Kalcium 2,2 g
Fosfor 1,9 g
Ca/P-kvot 1,15
Magnesium 1,2 g
Spårämnen & vitaminer
Fe 53 mg
Mn 29 mg
Cu 3,1 mg
Co 0,04 mg
Zn 20,1 mg
J 0,19 mg
Selen 0,006 mg
Vitamin A IE 3880,8 IE
Vitamin D IE 646,8 IE
Vitamin E mg 7,7 mg
Aska 53,6 g

Ensilaget kom idag, analyserat och klart, vad gör jag nu för att hitta en bra stat åt "Dunderklumpen"? Detta ensilaget verkar lovande och jag har funderat på det ett tag nu men inte kommit till skott förren nu.
Hjälp? *viftar lite försynt med handen*
 
VILL HA!!!

Något ifrån ursprungsfrågan, men ni foderkunniga; går det att få sådana här värden i hö? (Det är ungefär sådana värden jag försökt förklara att jag vill ha Gammeln ;))


Vildvittra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 391
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 368
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp