Fallit ur.

Hur mycket energi behöver han och hur mycket ensilage orkar han äta? Om den bara äter ensilage behöver du komplettera med kalk, fosfor och selen (t ex 15 kg ensilage, 1 mått dikalciumfosfat, 1 mått foderkrita -> 113 MJ; 20 kg ensilage, 1,5 mått dikalciumfosfat, 1 mått foderkrita -> 150 MJ; 15 kg ensilage, 1 kg havre, 0,5 kg betfor, 1,5 mått dikalciumfosfat, 1 mått krita -> 128 MJ)

Det blir inte svårt att lägga en foderstat med det ensilaget.
 
Öh en stilla undran - OBS Jag kan ha missupfattat totalt ? När du säger att din "lilla" häst äter 12 kg ensilage är det då i TS ? Jag såg att det nya ensilaget låg på ett TS på 65 %. Om man då ska tro att det gamla låg på samma så innebar det att han åt knappt 8 kg grovfoder Ts, inte mycket för en så stor häst snarast för lite. Kan vara därför han var lite tunn.
MEN som sagt var jag kan ha missuppfattat.
 
Nu svarar jag på mig själv....
Det verkar som att ni inte räknar på TS nu när jag läser igenom alla svar, eller är denna analys annorlunda än dom jag är van vid, om det innehåller 35% vatten så måste

värdet räknas om eller är det redan gjort i analysen, det står isåfall tex MJ/kg ts på originalet,

jag fuskade genom att gå in på freefarm och fylla i värdena omräknat och då blev det helt annorlunda än ni räknat här - är jag ute o seglar........??????.
 
Får han mer än 10-12 kilo drar han mest runt med det och är inte särskillt intresserad att äta upp :(.
 
Jag har räknat på att han väger ca 700 kg.

Jag tror att du kan börja med likadan foderstat som han hade när du började skriva på den här tråden, dvs om du tycker att han funkar på den.

12 kg silage (bra om han äter mer, men ingen katastrof om han inte vill)
0,5 kg havre
1,5 kg betfor
1,5 dosmått dikalciumfosfat
+ selen och e-vitamin (ex 15 ml Basic E)

MJ 112
Smrp/MJ 8,09
Ca/P 1,53
Ca/Mg 3,09

Blir det för mycket energi, dvs går om han upp för mycket i hull eller blir för pigg, så kan du minska på betforen.

mvh Jessica
 
TACK!!!
Han väger närmre 750kg :crazy:. En liten fråga, var hittar jag detta ---> dikalciumfosfat ?
 
Det finns på Granngården. De kan ta hem åt dig om det inte finns hemma redan.

mvh Jessica
 
Som det är nu så delar han hage med andra och egoistisk som jag är (läs även snål) så får dom grovfoder i uppmätt giva till lunchen, vill inte ge mitt fina ensilage till andras hästar eftersom dom anser att det vi har är jääääätte fint och vill inte analysera. Med andra ord käkar han upp ca 2 kilo av sitt egna och knycker nog lite från de andras högar med :o. Utöver denna givan får han mat 3-4 gånger till per dag kl 6 ensilage kl 7 kraft kl 12 ensilage ute i hagen kl 17 ensilage och kraft och sen får dom sitt nattmåt vid 22 draget. Detta är den bäst lösbara tidsfördelningen för oss då vi står i ett litet stall med få hästar och inte så många att dela passen på.
 
Det låter ju helt ok. Mitt intryck är nämligen att det är lättare att få i dem mer grovfoder (och kraftfoder med för den delen) om man ger många gånger istället för några få stora givor. Men då är det säkert inte det det beror på. Om du har möjlighet kan du ju försöka lägga in ytterligare ett mål och se om han äter då.
 
Har lagt ut ett extra mål i hagen i dag och det resulterade i att stallets "hustomte" kröp under trådarna och mumsade i sig min hästs ensilage, han hade ju inget i sin hage så då passade han på att bjuda in sig själv till min häst. En liten skitponny :devil:, fattas bara nu att han blir övergöd och får fång ni istället, SUCK :crazy:. Annars skulle det kunna funka riktigt bra för just nu går min häst utan sin älskade kompis som tyvärr blivit skadad (griffelbensfraktur) och ska opereras för att sen stå i box i en herrans massa dagar och sen sjukhage. Ett ypperligt tillfälle att göda upp min häst med andra ord :rofl:.
 
Men om busponnyn är liten kanske du kan få upp hösilaget på nåt vis, en foderhäck eller så?
 
:DHar du sett en shettis äta på två ben? Om inte så kan du få komma hem och titta för vi har en som kan det + lite till :bow:, ser kul ut när han reser sig och tuggar i sig en tugga. Nu idag så ska jag dra lite nya trådar så han inte kan knöla sig under, tror han kommer att hålla sig ute i en tre dagar ca, sen brukar han komma på nya sätt att ta sig ur hagen :eek:. Man kan ju tex klättra mellan trådarna. Jag har kastat till min lite extra hö när de andra inte haft i sina hagar men jag får helt enkelt öka hans giva istället vid varje tillfälle.
Tror du jag kan putta till lite lusern så jag blir av med den, hästen är ju lite i tunnaste laget och jag hade blivit glad om jag kunnat få upp honom i hull relativt snart.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 391
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 368
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp