Fäller vinterpäls i Oktober

carinah

Trådstartare
Är det någon mer här som har erfarenhet av detta? Min ponny togs in från bete för två veckor sedan och började fälla vinterpälsen.
Exakt samma sak hände förra året, hon sätter päls tidigt i augusti. Och släpper sedan pälsen i Oktober, hon fäller rejält.
Va till veterinären för några år sedan när hon gjorde så tidigare, men de sa att inget var fel på henne, hon är blank och fin för övigt.
Va på middag med några hästtjejer förra veckan, oh två till hade hästar i sina stall som fällde vinterpälsen för fullt nu.

Sv: Fäller vinterpäls i Oktober

för ljust... i stallet har man lampor, det har man ju inte på betet..och en del häster verkar vara väldigt känsliga och snabba på att släppa/sätta päls. jag har två av mina som ser ut som raggsockor och en som knappt har börjat fälla sommarpälsen ännu(!)..

haha hann lägga ut en liknande fråga med samma problem, så vi får väl slå ihop våra påsar;)
Kan tillägga att detta med ljuset stämmer inte på min som jag har uppstallad året runt med svag belysning.
Samma sak varje år (3 års tid).

För min del så täcker jag hästen då tempen går ner till 13 grader inne och ute.

I så fall kan fällandet mycket väl bero på övertäckning. En oklippt häst behöver (i normalfall) inte täcke när det är så varmt som 13 grader C. Framför allt inte inomhus.

Min häst har också fällt de senaste två veckorna, ungefär. Alltså RIKTIGT mycket, det lossnar mer päls än det gjorde i våras, och det är själva vinterpälsen som lossnar...:crazy:

Hon började fälla i slutet av augusti, sedan avtog den fällningen och vinterpälsen började växa fram.

Så nu, när man börjat kunna uppfatta henne som lite "luddig", då rasar allt av igen!! :eek:

Hon går utan täcke mesta tiden, har ett ofodrat när det regnar, vilket ändå inte varit så jättemånga daga den här hösten.

Vi har nattlampa i stallet, men jag som nattfodrar halva veckan tänder den aldrig. Skulle den vara tänd någon natt så står hon iofs precis vid den, där det är som ljusast. Men hon har ju inte fällt så här förr om åren...

Foderstaten är väl inte perfekt i balans just nu, för de går fortfarande på bete dagtid. Hon äter ca 6 kg hö och 1,5 dl Krafft Protein än så länge, men det ökas på när de tas av betet helt.

Har aldrig varit med om något liknande, kan det vara den ändå ganska varma hösten?

Min fäller också massvis just nu, han är inte täckad, vi släcker i stallet så fort ingen är där... kan det vara att vi tagit in dom nu, de har gått ute dygnet runt fram till första oktober sen började vi ta in dom på nätterna och då började han fälla efter ett tag.

Även till TS: Täckar ni hästarna?

Nej, min har inte varit täckad. Det började när jag tog in henne, och det var exakt samma förra året, då tog jag in henne 15 oktober.
Och vi har kallstall med dörrana öppna mot logen, ingen av de andra 4 hästarna i stallet fäller.
Men som sagt har två vänninor som har samma problem i två olika stall, i det ena stallet är det bara 1 av 2 som fäller och i det andra 1 av 10.:confused:

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 008
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka