Fäller redan.....

Sv: Fäller redan.....

Min ögonsten fäller också, hon fäller sådär mycket som när de fäller som mest. När man kan borsta i evigheter och när det är en matta i boxen där de legat på natten. Hon har även brunstat en hel del under vintern.
Precis som någon tidigare skrivit är det troligast att vädret ligger bakom allt... :smirk: Jag menar vilken varelse tycker det är normalt med plusgrader nästan hela december och januari?
Men för att underlätta för din häst kan man ju alltid borsta mycket och ofta.

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Min gammelman (fyller 24) började fälla på allvar i mitten av november! :o Så nu får han efter vet rek. B-vitaminer tills han har fällt klart, typ i midsommar. :o Vet sa att det antagligen berodde på den konstiga hösten/vintern, han blir väl förvirrad. :idea:
Förra vintern började han på juldagen.
Ingen annan häst i stallet har börjat fälla ännu, bara min gammelman.

Min fäller också, och har gjort i tre veckor ca. Två andra i stallet fäller också, men övriga tre inte. Skumt, undrar vad det beror på.

Att det beror på värme verkar underligt, pålssättning och fällning styrs väl av ljuset, rätt ?

Du som skrev något om att välfodrade hästar fäller nu, har du någon "förklaring" länkar el liknande runt detta ? Hade görna velat tro på det då jag då skulle ha en välfodrad häst ;)

Tja, det är väl nåt i stil med att fällning (som ju också innebär "sättning" av ny päls) kräver mycket protein - och den häst som får "tillräckligt" med protein fäller av rel tidigt medan den som har "proteinbrist" fäller av senare.

Mer än så vet jag faktiskt inte, måste nog luta åt att tro att det är så om jag ser på mina. ;) De är ganska exakt på dagen med att börja fälla på trettondagen, har så varit i flera år :).

(förresten, ang ljuset så vänder ju det den 21:a dec och jag vet ju bara hur jag själv är - dvs hela december och nån vecka in i januari är det som absolut "jobbigast", men sen nån vecka in i januari börjar "slöheten" vända och jag blir bara piggare och piggare. Måste ju bero på ljuset, att det faktiskt börjar bli ljusare och ljusare.)

Senast ändrad:

Antagligen så fäller din häst vid nyår för att temeraturerna i vanliga fall går ner ytterligare då. Din häst fäller ju även på hösten lite grann, det handlar om att de byter till en varmare jacka helt enkelt. :p Nu har det ju blivit så varmt att kusen inte behöver ha en varmare jacka, som han brukar. Därför fäller han inte.

Alla hästar anpassar sig för väder och vind på olika sätt. En del fäller flera gånger/år, andra färre. En del sätter mycket päls på en gång, andra sätter lite i taget och håller på under en längre tid. En del hästar är känliga för temperaturförändingar, andra är mindre känsliga. En del fryser lätt, andra fryser aldrig.

Så det är ganska självklart att det blir olika. ;)

Min häst fäller som tusan! Men det verkar inte vara någon annan häst i stallet som fäller konstigt nog...Men som tur har min häst inte börjat brunsta än...Mycket skönt!

Hmm...den där teorin om att de med längre päls skulle börja fälla tidigare verkar inte stämma på mina hästar. Min stora häst började fälla typ i november-december och lilleman med massa päls började för några dagar sen. Jag gav min stora pålle B-vitamin för att jag tyckte att han började tappa hullet samt gav ett par extra kg ensilage. Tyckte det hjälpte. Som synd var så snodde min inhyrda tjej B-vitamin till sina hästar, så det som skulle räckt i 50 dgr räckte typ 2 v. Kan ju tillägga att hon inte är inhyrd längre.. Skall köpa nytt för jag tycker att han börjar bli lite tunn (hellre kulmage än revben som syns).. Mina pållar går oxå i hagen och gräver efter gräs under snön, men de dissar inte ensilaget, utan det mumsar de snabbt i sig...

Nu fäller unghästen här med. Valacken håller hårt i pälsen än (han är fö den som har längst päls, ang teorin att de fäller först)

Hundarna och katterna fäller som idioter sen innan jul, men de har å andra sidan inte lika årstidsstyrt fällande som hästarna.

Dollar fäller också :crazy: Det är väl för att det blivit ljusare nu, plus att det varit så varmt ett bra tag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 544
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka