Fäller redan.....

martha

Trådstartare
Nu är iallafall tiden ur led...Jag har 3 st hästar som är inne i värsta fällningen.....har då aldrig varit med om maken :eek: :eek:

Det man kan undra är ju varför inte alla hästarna fäller??

Sv: Fäller redan.....

Vet mer än ett sto som annars brukar brunsta i mars punktligt som en klocka, som nu fått totalt frispel och både brunstar och fäller...

Tror det är den otroligt varma vintern som är boven, och vissa gå mer på temperatur än ljuset?

Här har vi fått 'vårsymptom med', de leker anorektiker. *sucka* Fr det går ju att gräva upp gräsrötter i hagen, då är det alltså vår och snart kommer gräset och varför äta silage när gräset är på väg? :crazy: NORMALT inträffar dessa anorexitendenser i APRIL...

Men, normalt äter de 12 - 14 kg/var. Igår la jag ut 7½ kg i hagen och tja, det behövdes inte fyllas på imorse om man säger så. Igår kväll vid tolv la jag in 2½ kg per box och jag kastade över ett halvt kilo när jag mockade. Och tja, VALACKEN får gäärna köra självbantning, men unghästen kunde ju GÄRNA låta bli nu när jag fått upp henne i hull.. Kollade dem nyss, två hästar går och 'betar' på vallen (dvs gräver i leran efter gräsrötter) och behövdes fortfarande inte fyllas på hösilage *sliter sitt hår*

Min gammling fäller på huvudet, dvs det ända stället han inte är klippt. Börjar väl bli varmt om öronen!! :)

Novan brukar alltid börja fälla omkring nyår. I år har hon inte fällt nånting alls än :confused:. Det var ju mycket kallare förra vintern vid den här tiden och då fällde hon minsann.
Pratade häromdan med en tjej som också har hästar som brukar börja fälla vid den här tiden men som inte börjat än vi undrar vad som är på gång om det ska bli -30 i flera veckor eller något liknande :crazy:.

Min ena med! Inte de andra två... väääldigt skumt, måste vara det milda vädret.... Vissa reagerar snabbare än andra kanske...

Min började fälla igår. Vi har en i stallet som fällt rejält i två, tre veckor...

//Alice

Den ena fäller rejält och den andra har hittills börjat runt den 22-24 jan varje år så det är nog snart dags. Men för islänningar är det lite ragg som ska av så det kanske är bäst att börja i tid?! ;)

min bäbis fäller, fast han kanske inte vet bättre, det är ju hans första vinter, gamlingen brukar itne börja fälla föränn slutet av mars, klar i slutet av juni :crazy:

Min häst har inte börjat fälla,men däremot har hon brunstat hela tiden.Något märkligt är det .Men hon trivs ypperligt :)

Min häst både brunstar och fäller nu. Hon är i övrigt helt som vanligt. Fast jag vet inte om hon brukar göra det vid den här årstiden, då jag bara haft henne i ett år...Få se om hon gör likadant nästa år???
Fast din fundering tycker jag var mycket bra, varför inte alla hästar börjar ungefär samtidigt.
Kan det ha med hårtäthet/kvalite att göra, så att det på slutet blir att man är samtidigt. De som har tät eller mycket päls börjar lite tidigare för att "hinna" bli klar????

Här är det också hår överallt. Stona är dräktiga så några brunster har vi tack och lov inte sett (mer än på ungstoet men hon är ALLTID brunstig). Bara att hoppas att de har kvar lite vinterpäls om/när det kommer mer snö och rusk.

Jag tänkte passa på att fråga hur många det är som ger extra b vitamin under fällningen. Hjälper det? Tävlingshästarna i vårat stall där jag jobbade fick året om men det känns onödigt. Min niomånaders fölis kanske skulle vilja ha lite b vitaminer nu när fällningen sätter igång. Vad tror ni?

Valacken började fälla för 1 vecka sedan och vårat ena sto började brunsta ungefär samtidigt.

Senast ändrad:

Men är det inte så att de SKA fälla nu om de sas får bra foderstat? Det är vad jag fått lära mej, på trettondagen börjar de välfodrade att fälla. Sen varierar det mellan djuren också, min mörka märr börjar alltid nån vecka senare än de hårigare - antar att hon helt enkelt har en annan klocka, kanske beroende på att hon har annorlunda päls.
Vad jag känner beror det dock på fler saker, mina fäller näsan ALLTID första dagen jag låter dem gå utan täcke. Dvs täcke på = fällningen kommer senare, men en otäckad dag i solen och håren yr överallt. Vet inte varför..

Ang brunst är det väl samma sak, mitt sto har brunstat hela vintern, lika regelbundet som vanligt. Men det beror ju också på käket såklart, sån här har hon varit ända sedan hon övht började brunsta hos mej (hon var i väldigt dåligt skick när hon kom för 3 år sen, då brunstade hon inte på hela första året).

Men iofs kan man ju börja undra över detta fasliga väder....... Inte har vi fått nån riktig vinter än.

haha, min lilla tjej blev överlycklig när hon kom i ny hage där snön (ca 15 cm) låg rätt lös ovanpå gräset. Vaddå hö när man kan gräva fram gosigt gammalt gräs.... Och ack så glad och stolt hon såg ut när hon hittade godaste gräset (bredvid brunnen, haha, är väl kanske kväverikt/bra med protein där eller nåt).

Fast hon gav upp med det efter några dagar, kanske för att hon trampade ihop snön så det blev svårt att få fram nåt mer gräs...

Min polle började fälla i förrgår! Jobbigt eftersom att han är vit. Där han är klippt fäller han oxå... Brukar de vara så ?! :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 544
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka