Fäller inte all päls..

L

linabergmer

Hello!

Jag har en shäck Svart/vit.. det är så att hon har fällt all den vita pälsen, mne hon har knappt börjat fälla den svarta, vad kan det bero på?

En sak som jag oxå funderat på!
Min skäck fäller mest vita hår men väldigt lite av de bruna. Kanske är så bara? Att de bruna sitter kvar längre? :confused:

Jag har en skäck nu och har haft flera andra. Har inte tänkt på om de fäller vita partierna först. Däremot är det ju de vita stråns som syns mest på kläder och vojlock t.ex.

PS det här borde nog inte ligga på foder, utan på hästvård.

Jag har en knabstrup, som är vit och har bruna och svarta prickar. Han fäller det vita först. Det svarta och bruna kommer sist. Det tycks vara så på skäckar och tigrerade hästar. Jag ger b-vitamin, men jag vet inte om det direkt hjälper till att fällningen går fortare.

En av mina tidigare hästar var svartskäck, han fällde alltid just de vita håren först och de svarta blev kvar ännu lite längre. Detta gjorde att han såg minst sagt löjlig ut, med svarta uppstående partier på hela kroppen. Eftersom han var islänning med en mycket tjock päls, gjorde det inte saken bättre kan man säga.

Men men, ta det du bara lungt din pålle kommer att fälla de mörka håren också fast det kommer att ta längre tid.

som alla andra redan nämnt så fälls de vita håren först, det är iaf vad jag fått lära mig, och med en häst som inte är skäck men iaf har en enorm bläs och tre vita strumpor så kan jag säga att det stämmer!

jättetidigt på året börjar fällandet av bläsen, det är vita hår överallt, fastän resten av pälsen (fuxfärgad) fortfarande sitter som berget... resten fäller inte hästen förrän mars-april...

så det är alltså helt normalt! vill du hjälpa fällningen lite på traven kan du ju ge b-vitamin under en period, det hjälper!

Jag hade en fux med bläs, och bläsen släppte alltid först! Kanske det är nåt med färgerna.

Jag har också upplevt att min skäck fäller mer på det vita. Men jag har tänkt att det vita är ju det som syns mest på kläder och borstar. Men nu när jag tänker mer på det så kanske det ligger nåt i det att det vita fälls först. Bläsen började fälla runt julen tom.

Min häst är förvissso inte skäck, men har rätt mycket tecken. Han fäller också av det vita och fux-färgade i olika tid

Liknande trådar

Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 803
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Grazing
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar